Egendesignat HDD Rackchassi, förslag och tips?

Permalänk
Medlem

Egendesignat HDD Rackchassi, förslag och tips?

Jag har länge suttit och funderat på hur min drömserver/servrar skulle se ut. Gått från att köra mina saker i ett Lian Li 343 "Cube" case undangömt i garderoben till att komplettera med moderkort liggandes på en ESD påse, till att (som jag har nu) ha servrarna i ett vanligt lösstående köksskåp i köket (Nördsakerna syns inte, men de hörs, men maskeras fint med ljudet från kylskåp och liknande ) Men då jag expanderar och ändrar om på diverse olika sätt har jag varit tvungen att komma på nya lösningar hela tiden och flyttat runt vilket jag aldrig riktigt varit nöjd med.

Nu har jag dock kommit på en lösning som är robust, professionell och väldigt modulärt/expanderbart.
Jag har tänkt köpa ett ~12-15U rackskåp, dock endast 600mm depth, gentimot standarden på 800-1000mm. Detta för att jag inte vill eller behöver ha så djupa chassin, men det finns i stort sett inga som passar på det djupet och inte heller är de få som finns något som täcker mina ändamål. Så istället började jag skissa och designa egna chassin som täcker precis de saker jag vill.

Det är främst filserver som jag använder mina servrar till (OpenSolaris med zfs <3) så det är det jag fokuserar på, men går ju att expandera eller använda till andra ändamål om man skulle vilja det.

Längst ner i rackskåpet sitter ett 4U HDD chassi sitta (bilder nedan), som enbart kommer ha hårddiskar, en psu och lite fläktar i det.
Ovanpå det kommer det sitta ett mer vanligt chassi (dock måste passa i 600mm depth), med moderkort/cpu/minne/psu/kontrollerkort samt två hårddiskar (OpenSolaris i mirrormode).

Sedan har jag 3st externa SAS kablar från det övre chassit som ansluter till tre adaptrar i "HDD chassi":t, som bara kommer ha de tre sladdarna samt en strömsladd till PSUn ikopplat.
Fördelen med det är att man kan få de båda systemen mycket kallare och tystare (och lite kortare så de får plats i ett 600mm rackskåp), samt att om jag vill expandera från nuvarande antal hårddiskar så är det bara att köpa ett nytt "HDD chassi" samt kontrollerkort för tre externa SAS anslutningar.

(Röda är 3.5" HDD, gröna är 120mm fläktar, blå är ATX PSU, sedan de små vita sakerna under de bakre fläktarna är SAS->Sata adaptrar).

Jag kommer göra egna satakablar, eller i varje fall försöka göra, då jag gillar att ha perfekt längd på alla kablar och det är i stort sett omöjligt att hitta kortare än 50/100cm.
SATA-ström är dock mycket lättare att göra själv så de kommer sitta på 2 rails från PSU med exakt rätt längd och placering av kontakterna.
Adaptrarna som används är SFF-8470 (Infiniband) till SATA, jag hade dock föredragit att ha SFF-8088 till SATA adaptrar, men vet inte riktigt var man kan köpa de (eller i varje fall för humana priser).

Så vad jag önskar av folk här är om de har några förslag på förbättringar, om de vet någonstans där man kan köpa kortare sata sladdar samt var man kan köpa SFF-8088 -> SATA adaptrar.

  • Saker jag funderat lite på är i varje fall
    * Använda SAS expanders istället för adaptrar så man bara får en extern SAS sladd till "HDD chassit" som räcker till alla 12 hårddiskar
    * Ställen som kan designa chassin efter ritningar som inte kostar allt för mycket (Har hittat ett i US/UK, men tippar på att det inte kommer vara helt gratis om man säger så..)
    * Om utrymmet mellan hårddiskarna är för stort och vad jag ska göra med allt tomrymme i chassit, dock är 12 hårddiskar per chassi något jag anser optimalt (12disk raidz-2 ("Raid6"), tre SAS =12 SATA, och lite andra saker som i min bok är fördelar/smidigt).
    * Hur hårddiskarna ska monteras fast, kommer inte på någon smidig, snygg eller bra lösning

Så yeah, tips, råd och förslag uppskattas gärna. Säkert sprängfyllt med felstavningar, svårläst och formateringen ser ut som tusan, men jag är bakfull så detta får duga ;P

Permalänk
Entusiast

Tips: Spikbleck.

Tja. Prova spikbleck: Clas Ohlson's artikelnummer: 31-1714
Dess hålbild passar hårddiskar alldeles perfekt och är bara att "popnita" på plats vartän man behöver dem.
Själv använder jag två av dessa bleck per stack, en på vardera sida av hårddiskarna som jag stackar upp och låter dem bara stå fritt på hyllan med SATA-kablarna dragna in till servern.

Bild är på G...

EDIT: Ghetto HD-Stack

Fötterna på stacken där, är vanliga 90 graders vinklar jag hittade på samma hylla som spikblecken. Popnitade på plats. Dem har vanliga möbeltassar påklistrade.

Kanske inte direkt en rak lösning för dig, men det är i alla fall en idé att spinna vidare på. I synnerhet för andra som söker lösningar för "hårddisk-stackar"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det där var en perfekt lösning SysGhost, tack! Precis något sånt jag hade tänkt mig men visste inte riktigt hur eller var jag skulle leta.
Om min syn är som den ska så ser det ut som att det får plats 7 hårddiskar på ett par? Att använda sådana 90graders vinklar och sedan nita fast de i ett chassi står nog stabilt och bra, speciellt om man använder både uppe och nere.
Tipset och bilderna uppskattas verkligen!

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Det där var en perfekt lösning SysGhost, tack! Precis något sånt jag hade tänkt mig men visste inte riktigt hur eller var jag skulle leta.
Om min syn är som den ska så ser det ut som att det får plats 7 hårddiskar på ett par? Att använda sådana 90graders vinklar och sedan nita fast de i ett chassi står nog stabilt och bra, speciellt om man använder både uppe och nere.
Tipset och bilderna uppskattas verkligen!

Nita inte fast dom!! fatta resonansen, det kommer låta sjukt mycket. du måste ha lite ljuddämpning