Permalänk
Medlem

Lite detaljbilder under gårdagens mingel...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tog denna hos ett par vänner.

Kritik och tips mottages.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Då kommer det en till...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite bilder från helgen

Permalänk

Snigel I Svart Vitt..Kritik Uppskattas !

orginal

Permalänk
Medlem

Var ute och testade mitt nyinköpta 50mm/1.8 med min 450D.

Är dock inte riktigt haj på att fota än så bilderna blev lite sådär. Kritik välkomnas.

Permalänk
Medlem

Iskall Coca Cola i det nya Cola glaset från McDonald's.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blev en liten runda på loppis i Majorna idag, mycket krims-krams och en hel del retro prylar

Permalänk
Medlem

Lite fler fåglar på listan nu, först ut ett småskrakepar, tyvärr med en fulgul plastbåt i bagkrgunden:

Storskrake, hona?

Gråhakedoppingar runt sitt bo, om man kikar nära på fullstora bilden ser man lite av en unge sticka upp, avståndet var dock för långt för bättre bilder

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag var ute och njöt av det fina vädret idag, och observerade då att även andra gjorde det:

Gav mig lite chans att öva lite inför att försöka plåta riktiga flygplan på malmen i mitten av juni

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Gjorde en repris på förra helgen och tog en liten promenad i skogen. Så några från idag och några från förra veckan tror jag.
Kanske lite tokigt efterbehandlat då skärmen jag sitter vid inte är den bästa.

Optomax 70-21mm f/4.5

Helios 44-2 58mm f/2

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

När kommer sommartråden ??

Permalänk

Gillar dina bilder! Vart togs bilderna om man får fråga ? Riktigt fina, det var dom allt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av acke5:

Gillar dina bilder! Vart togs bilderna om man får fråga ? Riktigt fina, det var dom allt.

De fem första togs på Bistro Crème i Stockholm, den sista på Erstagatan.

Btw, ändra [img]-taggarna till [url] istället. Onödigt att citera bilderna igen...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

hur har du gjort den effekten när det är mörkt på sidorna och ljust i mitten ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

hur har du gjort den effekten när det är mörkt på sidorna och ljust i mitten ??

Har lagt på vinjetering i photoshop. Går att göra i dem flesta redigeringsprogram.

Permalänk
Medlem

Årets första bilder!

Boo cyklar på landet...

...och ser att Vattenfall testar uppåthängande (istället för nedåthängande) luftkablar.

Boo såg en hest på vägen hem. Klap klap.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Dags att tråka med en familjebild igen. Från dagen grillning (även om det inte syns så mycket på bilden :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Dags att tråka med en familjebild igen. Från dagen grillning (även om det inte syns så mycket på bilden :-).

http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9463.jpg

Sött, är han din?

Permalänk
Skrivet av Boo:

Årets första bilder!

Gillar den på snela hesten

Permalänk
Medlem

Denna bild har jag tagit med min första systemkamera som köptes för några dagar sedan, en Sony A230 med 18-55 kitobjektiv.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror utan har fotat med de automatiska inställningarna.
Bilden togs med UV-filter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men är det inte dags för en sommartråd nu??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite sommar är det nog.

Var på en kort visit vid västkusten, tog med mig lillkameran:

Edit. Vet inte varför exifdata saknas: gimp ska spara det i jpegs och har gjort det förut; flickr ska läsa exif och har gjort det förut.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Andreas:

Denna bild har jag tagit med min första systemkamera som köptes för några dagar sedan, en Sony A230 med 18-55 kitobjektiv.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror utan har fotat med de automatiska inställningarna.
Bilden togs med UV-filter.

http://pici.se/pictures/UMMBnGMfR.jpg

Kul att du köpt kamera!
Jag är själv amatör, men ett tips är att du bestämmer dig för ett objekt eller känsla eller nåt mer specifikt du vill ha fram. På den bilden händer det väldigt mycket. Blad, växter och reflektioner överallt så man vet inte riktigt var man ska titta.

Här är en bra länk på hur man simpelt och snyggt kan placera objekt. Tredjedelsregeln:
Tredjedelsregeln - Bildkomposition - Cam Jam

Sedan tror jag att du borde kunna köra nåt halv-manuellt läge redan nu :). Jag gillar t.ex. att köra på bländarprioritet (Man ändrar på "F-värdet" kameran sköter det andra). Då får man lite mer kontroll och har också för mig att många kameror inte fotar i raw-format i autoläget.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nussse:

Rätta mig om jag har fel men är det inte dags för en sommartråd nu??

Vad snackar du om det snöar ju

Här kommer några svart&vita

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Kul att du köpt kamera!
Jag är själv amatör, men ett tips är att du bestämmer dig för ett objekt eller känsla eller nåt mer specifikt du vill ha fram. På den bilden händer det väldigt mycket. Blad, växter och reflektioner överallt så man vet inte riktigt var man ska titta.

Här är en bra länk på hur man simpelt och snyggt kan placera objekt. Tredjedelsregeln:
Tredjedelsregeln - Bildkomposition - Cam Jam

Sedan tror jag att du borde kunna köra nåt halv-manuellt läge redan nu :). Jag gillar t.ex. att köra på bländarprioritet (Man ändrar på "F-värdet" kameran sköter det andra). Då får man lite mer kontroll och har också för mig att många kameror inte fotar i raw-format i autoläget.

Lycka till!

Tack för tipset, jo jag ska åtminstone se till att lära mig grunderna.
Jag har inte ens läst manualen, bara satt kameran och objektivet på autofocus och fotat som jag alltid gjort med kompaktkamera men ser ändå att bilderna blir betydligt bättre med denna kamera.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Sött, är han din?

Jo, han är "min". Snart 5 mån och ganska nyligen lärt sig sitta rätt stabilt.

Skrivet av MulleEng:

Utan strået i mitten och beskuren till kvadratiskt format hade den varit riktigt najs. Vet inte om du vill/ville ha konstruktiv kritik, men om inte så får du bortse från kommentaren.