Rift: Planes of Telera

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det var ju helt sjukt långa köer till en del servar. Vem orkar vänta i 8 timmar på whitefall? Helt rätt att öppna fler servrar för att behålla kunder. Spelet är dessutom bara släppt för förköp i EU fortfarande.

Nu är köerna lite mer hanterbara på whitefall för min del, jag behöver inte remote ställa mig i kö från jobbet för att komma in i på servern när jag tänkt spela (ca 2.5h efter hemkomst).
Fler servrar behövs för att kunna leverera servicen/spelet.
Det enda som inte funkat 100% som jag ser är att forumet blev överbelastat på headstart dagen, allt annat funkade klockrent i princip, disconnect från kö kankse inte så bra men det är en piss i poolen jämfört med t ex releasen av WAR som i jämförelse va en pool av skit där allt som kunde krasha krashade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Håller med. Se på Aion. Jag spelade vid launch..... hysteriskt. Sedan dog det.

Aion och Rift är lite olika stil.. Aion tröttnade jag på efter två dagar. Tror att Rift kommer att behålla relativt många spelare efter de första tre månaderna, men ett nytt WoW känns inte så troligt. Det känns ju som att det kan bli väldigt rörigt för nya RPG-spelare, då man får så jäklans många skills i början.

Däremot så hoppas jag att köerna kan fixas UTAN att dom öppnar fler servrar, känns ju jäkligt jobbigt att man måste remote styra datorn och ställa sig i kö två timmar innan man åker från jobbet..

Permalänk
Medlem

Var tvungen att dra ner på mina inställningar! och använder mig utav datorn i sig, fast processorn OC:ad med 0.3ghz och kortet är klockat också.. Först körde på High, men låg bara på 50fps, sen när det kom raid ner till 25-30fps.. drog ner till medium, men blir inte så mycket bättre heller då jag får samma fps drops!

Kör med upplösningen 1680x1050 windowed fullscreen

Permalänk

Är det 41 servrar för EU nu?, hoppas att det räcker för officiella EU-releasen imorgon då.
Mer köer att vänta alla 41 till trots...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det var ju helt sjukt långa köer till en del servar. Vem orkar vänta i 8 timmar på whitefall? Helt rätt att öppna fler servrar för att behålla kunder. Spelet är dessutom bara släppt för förköp i EU fortfarande.

Ja det problemet är ju självklart. Men det som troligen kommer hända efter den första månaden är att serverna står tomma och servermerges är ett faktum. Då kommer de tomma burkarna gnälla om att "lulz epic fail!!".

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ja, det är otrolig lång kö på Whitefall, men inget man lider utav då man inte har allt för brådska! Hunnit dock till lvl 41 nu och skall försöka bli lvl 50 innan nästa veckas början!

Permalänk
Medlem

såg detta spel av en slumt idag, Jag har helt missat titeln. Gammal wow lirare så jag har lagt av med mmrpg. Men jag måste ju säga att jag blir grymt sugen på detta spel. Är det värt att köpa?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

såg detta spel av en slumt idag, Jag har helt missat titeln. Gammal wow lirare så jag har lagt av med mmrpg. Men jag måste ju säga att jag blir grymt sugen på detta spel. Är det värt att köpa?

Tänker man nöje per krona lär det vara det ivf. inte hunnit så långt ännu men jag har bara positiva saker att säga om det (lvl3) heh.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ursh va trist, va ju USB minnet som gjorde att jag valde CE. Jaja man får väl trixa med Trion då :/

Så du betalade 300kr extra bara för att få ett 8GB USB minne?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av manskiller:

Ja jag fick ett tråkigt medellande ifrån Webhallen angående om RIFT - Collector's Edition‏.

Bäste Webhallen-kund,
du erhåller detta mail då du har en beställning hos oss på RIFT – Collector’s Edition. Vi har precis fått information från vår leverantör att det USB-minne som ingår i Collector’s-utgåvan inte finns med i lådan, detta berör samtliga utgåvor som finns på den Europeiska marknaden. Trion Worlds erbjuder själva att leverera USB-minnet direkt hem till dig, alternativt 30 dagars fri speltid samt ytterligare bonusar som kompensation. Vi vill poängtera att denna lösning sköts helt av Trion Worlds och vi har ej möjlighet att erbjuda en liknande lösning. Information om hur du får ditt USB-minne finns på det instruktionsblad som medföljer i spelkartongen. Om du skulle ha någon ytterligare fundering kring detta rekommenderar vi att du tar kontakt direkt med Trion Worlds support alternativt inväntar en uppdatering via deras hemsida.

Så det var lite tråkigt få se vad man ska välja för nåt

Skrivet av Megacrash:

Ursh va trist, va ju USB minnet som gjorde att jag valde CE. Jaja man får väl trixa med Trion då :/

Är väl ingen big deal? Trion gick ju ut med denna infon för ett tag sen både på sin hemsida och i forumet, så webhallen är allt lite sega om de just fick reda på det.
Det kommer följa med instruktioner i lådan om hur man går tillväga för att få USB-minne/30 dagar, och jag tycker faktiskt detta är positivt då det finns folk som köpt collectors edition för andra anledningar än att få ett USB-minne, själv valde jag CE för extra bag-space, soundtrack, musmatta etc. Har redan ett 4GB och ett 16GB-minne, så jag behöver det inte direkt utan har mest sett det som en bonus.
Kommer dock välja att ta det minnet då det var grundplanen, det är ju trots allt "unikt", 30 dagar går ju däremot att köpa när man vill.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Så du betalade 300kr extra bara för att få ett 8GB USB minne?

Nej inte bara för minnet, men sammanlagt med alla andra grejer man fick med så var 300kr extra värt det.

Skrivet av Phukkitt:

Är väl ingen big deal? Trion gick ju ut med denna infon för ett tag sen både på sin hemsida och i forumet, så webhallen är allt lite sega om de just fick reda på det.
Det kommer följa med instruktioner i lådan om hur man går tillväga för att få USB-minne/30 dagar, och jag tycker faktiskt detta är positivt då det finns folk som köpt collectors edition för andra anledningar än att få ett USB-minne, själv valde jag CE för extra bag-space, soundtrack, musmatta etc. Har redan ett 4GB och ett 16GB-minne, så jag behöver det inte direkt utan har mest sett det som en bonus.
Kommer dock välja att ta det minnet då det var grundplanen, det är ju trots allt "unikt", 30 dagar går ju däremot att köpa när man vill.

Nja världen går inte under nej, fick min CE idag och en lapp med instruktioner. Får mitt minne hemskickat inom 4-6veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankkTankk:

Är det 41 servrar för EU nu?, hoppas att det räcker för officiella EU-releasen imorgon då.
Mer köer att vänta alla 41 till trots...

Blir väl ingen tillströmning alla spelar väl redan eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

såg detta spel av en slumt idag, Jag har helt missat titeln. Gammal wow lirare så jag har lagt av med mmrpg. Men jag måste ju säga att jag blir grymt sugen på detta spel. Är det värt att köpa?

Inget direkt nytt men det är helt ok. Det som lockade mig mest var att det är nytt, lite lättare att hänga med då. Man är ju helt hopplöst efter om man startar med WOW igen. Snygg grafik i övrigt en blandning mellan WOW och Warhammer. Mitt betyg är "helt ok" men inget revolutionerande.

Permalänk
Medlem

Lade vantarna på det här spelet idag. Har gjort noll research innan, så därför har jag inga förväntningar eller förhoppningar. Hoppas det kommer smaka bra :).

Finns det någon inofficiellt uttalad 'svensk' server?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Lade vantarna på det här spelet idag. Har gjort noll research innan, så därför har jag inga förväntningar eller förhoppningar. Hoppas det kommer smaka bra :).

Finns det någon inofficiellt uttalad 'svensk' server?

Jag tror det är Whitefall, men den servern suger jättepung. Köerna är enorma.

Permalänk
Medlem

Ah, tack. Jag hoppade in på någon medium. Lär spela mindre roll nu när jag ändå inte vet vad jag håller på med :).

Första intrycket var dock bra, underhållande med lagomt realistisk grafik och känns ganska genomarbetat. Det var nått enstaka lagg o så, men det kan jag leva med.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Whitefall är väl den som svenskar håller till på primärt, men det verkar ju som att varenda europé vill spela på den så jag och min brorsa samt min polare har valt att köra på Imperium istället, finns gott om svenskar här med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Jag tror det är Whitefall, men den servern suger jättepung. Köerna är enorma.

Moget beteende med att säge sådär? Nej, den suger inte alls... det är en server med hög population och köerna är för att det skall inte bli över 300 users som ska göra samma quests och mobs! Samt spelar jag på en server där det finns folk än det står medium eller low.

Permalänk
Medlem

Happ, vart man level 50 idag då och kört några expert dungeons. Måste säga att en del bossar är rätt extrema och även med full blå level 48 gear så hade vi svårt med T1 expert dungeons.

Jag hoppas verkligen att det kommer något RvR-content då jag inte känner för att köra tråkig PvP eller raida PvE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Happ, vart man level 50 idag då och kört några expert dungeons. Måste säga att en del bossar är rätt extrema och även med full blå level 48 gear så hade vi svårt med T1 expert dungeons.

Jag hoppas verkligen att det kommer något RvR-content då jag inte känner för att köra tråkig PvP eller raida PvE.

Låter rätt bra ändå. Det får gärna krävas lite arbete för att ta sig igenom dungeons på lvl 50 för mig.

Jag tyckte mig se någonstans att det finns tre svårighetsgrader på instancerna, i achievements finns det tre olika för olika "states" som jag förstått det. Du kanske vet om det stämmer eftersom du kört en del på lvl 50?

Själv är jag bara level 26, spelar defiant på Imperium. Tycker att spelet är riktigt skönt så här långt, helt klart det spel jag fastnat mest för efter wow. Återstår bara att se hur end-game content etc är.

Permalänk
Medlem

Ska köpa det idag och spela på firesand med några polare :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ja det problemet är ju självklart. Men det som troligen kommer hända efter den första månaden är att serverna står tomma och servermerges är ett faktum. Då kommer de tomma burkarna gnälla om att "lulz epic fail!!".

Om det blir så är det ju bara att merga några servrar eller öppna upp för server transfers, inte svårare än så.

Rift har inte de problem som warhammer online hade och inte heller det problem som aion har så Rift har betydligt bättre möjligheter att överleva.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hur är spelet som ett mmo spel? Dvs inte levlandet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hur är spelet som ett mmo spel? Dvs inte levlandet.

Hur menar du nu? Spelet är väldigt socialt då man sällan klarar att stänga en Rift själv. Samt att invasions trupperna rätt ofta är Elit och anfaller bosättningarna. Det finns även samma funktion som i Warhammer att man välja att ha sin grupp öppen för de som vill bjuda in sig själv. Väldigt bra vid Q spawns med väntetid.

Endgame vet jag inte något om ännu. Men hitils är spelet fantastiskt mycket roligare än WoW tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Var tvungen att dra ner på mina inställningar! och använder mig utav datorn i sig, fast processorn OC:ad med 0.3ghz och kortet är klockat också.. Först körde på High, men låg bara på 50fps, sen när det kom raid ner till 25-30fps.. drog ner till medium, men blir inte så mycket bättre heller då jag får samma fps drops!

Kör med upplösningen 1680x1050 windowed fullscreen

Som jag förstått det så är spelet väldigt tungt på GPU. Mitt gamla ATI HD 4vad det nu var överhettade och stängde av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph7517:

Som jag förstått det så är spelet väldigt tungt på GPU. Mitt gamla ATI HD 4vad det nu var överhettade och stängde av sig.

Ett spel ska ju inte göra så att din dator stänger av sig pga värme.. dags att blåsa bort allt damm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph7517:

Hur menar du nu? Spelet är väldigt socialt då man sällan klarar att stänga en Rift själv. Samt att invasions trupperna rätt ofta är Elit och anfaller bosättningarna. Det finns även samma funktion som i Warhammer att man välja att ha sin grupp öppen för de som vill bjuda in sig själv. Väldigt bra vid Q spawns med väntetid.

Endgame vet jag inte något om ännu. Men hitils är spelet fantastiskt mycket roligare än WoW tycker jag.

Jag menade social content. Dvs saker som man gör som inte påverkar level, gear osv. Den sociala aspekten som ett mmo bör innehålla tycker jag.

Hur är det med crafting? Är det samma dronework som i wow eller är detm er avancerat?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Ett spel ska ju inte göra så att din dator stänger av sig pga värme.. dags att blåsa bort allt damm!

Feldimensionerad kylning. Tror att det är minnet eller nå som överhettas då dom inte täcktes av kylaren. När jag tvingade upp fläkten på max gick det bra.

Det finns Crafting som påminner om Warhammers mer än WoW. Inte speciellt avancerad än. Guilder har Guild Quests och talent träd. Chaten är rätt aktiv mest hela tiden och än så länge har det inte varit någon otrevlig jag mött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag menade social content. Dvs saker som man gör som inte påverkar level, gear osv. Den sociala aspekten som ett mmo bör innehålla tycker jag.

Hur är det med crafting? Är det samma dronework som i wow eller är detm er avancerat?

Nu har jag ju bara 4 dagars erfarenhet (lvl 28) men hitills så har den sociala nivån legat på topp på min server (Bloodiron).

Alla jag pratat med har varit trevliga och mogna, hjälp varandra med quests, instancer rifts etc.

Är med i en guild som leds av en 30+are från england. Gjort lite guildquests för att få upp guidllevels etc-

När det kommer till crafting så har jag lvlat mining (exakt som i wow, lär inte gå att göra så mycket annat av ett farming prof.)

och Weaponsmith, fungerar i princip som wow, lite farm mats + vendor. Skillups efter skill dvs. Orange -> Gul -> Grön

Så min bedömning är att den sociala biten inte kommer få dig att tycka illa om spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Nu har jag ju bara 4 dagars erfarenhet (lvl 28) men hitills så har den sociala nivån legat på topp på min server (Bloodiron).

Alla jag pratat med har varit trevliga och mogna, hjälp varandra med quests, instancer rifts etc.

Är med i en guild som leds av en 30+are från england. Gjort lite guildquests för att få upp guidllevels etc-

När det kommer till crafting så har jag lvlat mining (exakt som i wow, lär inte gå att göra så mycket annat av ett farming prof.)

och Weaponsmith, fungerar i princip som wow, lite farm mats + vendor. Skillups efter skill dvs. Orange -> Gul -> Grön

Så min bedömning är att den sociala biten inte kommer få dig att tycka illa om spelet

Spelar du också på Bloodiron, samma här.

Kör du defiant eller guardian?