Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

sjukt fin bild du har där

hur bär sig folk åt när de får så snygga färger i bilderna? typ halvmatta men endå saturerade färger. Sjukt snyggt iallafall.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Xplod:

Men fan vad överjävligt grymma bilder du kastar fram..

Här kommer ett par bilder från första dagen jag testade telet.

Älg (Såg den på hemvägen efter en skogspromenad på morgonen. Den såg dock mig först och jag kom inte så nära. Också alldeles för dåliga kamerainställningar för den situationen. Men glad att jag fick den på bild ).

Båt

Älvsborgsbron

Kyrktorn
300mm, "stor" bländare, och hög ISO + kass slutartid. Ändå rätt nöjd med skärpan

Permalänk

Jag säger ge Xplod en egen tråd här på forumet. Snubben förtjänar det helt klart.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Håller med, ett privat galleri

Har problem fotografer, kan inte bestämma vilken som är bäst. Hjälp mig!! xD
Orginalbilden fotades av Rui-Xin Li (en kompis) och jag hade tråkigt. xD

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

nr2 var riktigt schysst.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Favorit i repris, jag gillart

Permalänk
Skrivet av SteFFoo:

Favorit i repris, jag gillart

Jasså ? Har jag postat denna ?
Jag har en annan bild som är väldigt lik denna, kanske är den du menar ?
Nåja, mitt minne är inte alltid på topp men tackar ändå för kommentaren.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Jasså ? Har jag postat denna ?
Jag har en annan bild som är väldigt lik denna, kanske är den du menar ?
Nåja, mitt minne är inte alltid på topp men tackar ändå för kommentaren.

Hur som helst så är den väldigt snygg

Är det denna?

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

Tristate: Väldigt väldigt snygg, men man undrar vilken kemifabrik som brunnit i närheten
Emil L:

Den första eller fjärde.
Den andra ser lite ut som att någon just ska peka ut var mordet ägde rum.

Skrivet av Emil_98:

WTF?! FLYGMYROR?!

Jadu...de gillar silver lika mycket som mänskorna?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Ah, jo visst hade jag det. Det är i princip samma bild, dock är den tagen ur i princip exakt samma vinkel men ljuset faller lite annorlunda mot kameran. Sen har jag även processerat denna lite annorlunda med färger och så, men visst kan man kalla det en repris.

Här har vi en annan tagen vid ugnefär samma tillfälle:

Fast detta är ganska gamla bilder, ska se om jag kan hitta några nya och slänga upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

nr2 var riktigt schysst.

Tack.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Emil L:

Den första eller fjärde.
Den andra ser lite ut som att någon just ska peka ut var mordet ägde rum.

Visst är nr 2 dyster, men att 3 och 5 ser ut som mordplatser fick mig att skratta. xD

1 är originalbilden, och 4 är en upplättnad av nr 2 (fast med personer )

Tack.

Skrivet av Tri_State:

Ah, jo visst hade jag det. Det är i princip samma bild, dock är den tagen ur i princip exakt samma vinkel men ljuset faller lite annorlunda mot kameran. Sen har jag även processerat denna lite annorlunda med färger och så, men visst kan man kalla det en repris.

Här har vi en annan tagen vid ugnefär samma tillfälle:

http://img202.imageshack.us/img202/4152/dsc8945outre.jpg

Fast detta är ganska gamla bilder, ska se om jag kan hitta några nya och slänga upp.

Perfekta platsen för ett religiöst möte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis börjat med fotografering, men tog en bild på våran damm idag, bilden är ganska efterredigerad i photoshop dock. Fick inte till skärpedjupet riktigt i bilden heller :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad på badjävlar i Halmstad 27/7, riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Har precis börjat med fotografering, men tog en bild på våran damm idag, bilden är ganska efterredigerad i photoshop dock. Fick inte till skärpedjupet riktigt i bilden heller :/

http://i26.tinypic.com/34nnl6r.jpg

Välkommen till foto världen! Dom flesta bilderna här efterredigerade men det är inget man ska sticka under stolen. Det är ju roligare att få fram det bästa i bilden även om det innebär att man måste redigera lite.

När jag ser din bild så känns det som om att berget tar fokus från resten av bilden. Så om det är möjligt skulle jag klippa bort lite av berget för att lyfta fram solen och dammen ännu mer, annars en mycket fin bild!

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Skrivet av Movement:

Vad på badjävlar i Halmstad 27/7, riktigt bra faktiskt.
http://farm5.static.flickr.com/4133/4839187701_413638d414_z.j...

Riktigt snygga färger och förvånansvärt skarpt (Ser ut att ha varit rätt mörkt där?)

Skrivet av sQuille:

http://i26.tinypic.com/34nnl6r.jpg

Om du vill ha mycket bokeh (skärpedjup) så är max inzoomning som gäller. Vet inte vilket objektiv du kör men zooma in max och försök att ha så stor bländare som möjligt (=så lågt bländartal som möjligt, t.ex. f/2.8). Dessutom kan du prova att gå närmre.

Men det blir nog svårt att få till ett riktigt fint skärpedjup om du inte har ett extremt ljusstarkt objektiv. Alla tillverkare har dock ett XXX 50mm f/1.8. Kanske värt att kolla upp?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Tri_State:
Härliga bilder. Vad är det som skapar det ljuset? Visst, motljus i skogsmiljö, men det där disiga? Dimma eller vad är det? Snyggt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Om du vill ha mycket bokeh (skärpedjup) så är max inzoomning som gäller. Vet inte vilket objektiv du kör men zooma in max och försök att ha så stor bländare som möjligt (=så lågt bländartal som möjligt, t.ex. f/2.8). Dessutom kan du prova att gå närmre.

Men det blir nog svårt att få till ett riktigt fint skärpedjup om du inte har ett extremt ljusstarkt objektiv. Alla tillverkare har dock ett XXX 50mm f/1.8. Kanske värt att kolla upp?

Tack för tipsen, har en Canon EOS 550d nu med standard 18-55 objektiv.

Canon har ju ett 50mm objektiv med f/1.8 för runt 1000kr. Många säger dock att det är väldigt plastigt och riktigt dålig byggkvalitet, men är det fortfarande värt det?

Nån som skulle kunna berätta lite om lensfilter? hur dom funkar osv. Något filter som är värt att ha?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sQuille:

Canon har ju ett 50mm objektiv med f/1.8 för runt 1000kr. Många säger dock att det är väldigt plastigt och riktigt dålig byggkvalitet, men är det fortfarande värt det?

Nån som skulle kunna berätta lite om lensfilter? hur dom funkar osv. Något filter som är värt att ha?

Canons 50 1.8 II är ett helt underbart objektiv. Visst det är plastigt som fan och håller väl inte för att tappas, MEN bilderna det levererar är i toppklass! Mitt ex är riktigt skarpt redan på 1.8 och absolut knivskarpt på 2.8.

Kan passa på att posta ett exempel, ett porträtt jag tog igår när jag var ute med Sofia (på bilden).

Bör dock ses i större upplösning, vilket kan göras här!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Enligt Cyberphoto är inte byggkvaliteten det bästa men att optiken är riktigt bra:

Skrivet av Cyberphoto:

Optiken känns plastig och billig, och det är den, men bildresultatet är mycket, mycket bra. För den som inte ska smeka optiken utan är mer intresserad av en bra optik till bra pris, då är detta ett fynd.

Så visst kanske det är av lite sämre byggnadskvalitet men du lär inte bli missnöjd med bilderna som kommer ur den iaf!

Visa signatur

Permalänk

Och i min mening gör det inte så jättemycket om fast optik är lite plastig.
(Har ett Nikkor 35mm 1.8).
Du har ju ingen zoomring och fokusen kör man ofta automatisk, med kanske en och annan manuell finjustering. Visst hade jag inte tackat nej till en i mitt fall mjukare fokusring, men inget större problem.

Permalänk
Medlem

Åsksäsongen är igång!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

"nifty fifty" bör ingå i varje canon-ägares objektivsamling, egentligen. om man inte har en ljusstarkare 50, möjligen. Ja, den är plastig (vilket iofs inte stört mig så hemskt mycket, förutom när jag fick klämma på en sigma 50/1.4), men optikmässigt är den helt underbar, speciellt med tanke på att den "bara" kostar runt tusenlappen. Hittills är det min mest använda glugg. Det enda jag egentligen skulle anmärka på är att den ofta är lite för lång inomhus med APS-C-sensor.

Vad gäller filter är ND-filter och polfilter trevliga att ha. ND-filter är fint för att t.ex. kunna köra längre exponeringar och/eller mer öppen bländare i starkt ljus, polariserande filter är roliga av lite andra anledningar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Tri_State:
Härliga bilder. Vad är det som skapar det ljuset? Visst, motljus i skogsmiljö, men det där disiga? Dimma eller vad är det? Snyggt iaf.

Ja, det var en ordentlig dimma där den dagen. Nu ser de ju lite starkare ut med hjälp av kontrast förändringar i PS, men de är faktiskt bara en väldigt tjock dimma.

Visa signatur

Permalänk

Spöstraff på att langa en sån bild och inte berätta om bakgrunden. Hur gjorde du?
BULB-läge? Tycker det är för jävla skarpt för att vara handhållet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spöstraff på att langa en sån bild och inte berätta om bakgrunden. Hur gjorde du?
BULB-läge? Tycker det är för jävla skarpt för att vara handhållet?

Bulb-läge, kameran på stativ, ISO 100 och f/8 och höll slutaren öppen tills det blixtrade. Borde skaffa en fjärr(eller kanske det finns nån inställning) så man slipper stå och hålla in knappen i 120 sekunder åt gången...

[edit 1 & 2: borde lära mej förhandsgranska innan jag trycker av)

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Bulb-läge, kameran på stativ, ISO 100 och f/8 och höll slutaren öppen tills det blixtrade. Borde skaffa en fjärr(eller kanske det finns nån inställning) så man slipper stå och hålla in knappen i 120 sekunder åt gången...

[edit 1 & 2: borde lära mej förhandsgranska innan jag trycker av)

Blir inte bilden överexponerad då? Eller är det jag som inte riktigt förstått BULB-läget?

Om jag kör utan bulb med f/8 och slutartid 0.5'' säger vi och sedan testar med bulb, måste jag inte trycka ner 0.5'' för att få en korrekt exponerad bild och håller jag längre än så får jag en överexponerad bild?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir inte bilden överexponerad då? Eller är det jag som inte riktigt förstått BULB-läget?

Om jag kör utan bulb med f/8 och slutartid 0.5'' säger vi och sedan testar med bulb, måste jag inte trycka ner 0.5'' för att få en korrekt exponerad bild och håller jag längre än så får jag en överexponerad bild?

Det beror ju på hur ljust det är, här var det kolmörkt mitt i natten med tunga moln, annars kan man ju t.ex. köra med ND-filter.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Glöm icke, påminner!

Skrivet av emilakered:

Funderar på en kort nyhet/artikel med lite sommarbilder från SweClockers medlemmar.
Om ni vill ha med ett (som i EN bild, givetvis er favorit) bidrag, skicka till emil.bjorklund@sweclockers.com med rubriken "Sommarbild". Skriv också ett par rader om var/när den är tagen och kanske kort vilken utrustning som använts.

Kan givetvis inte lova att ALLA kommer med, beror helt på hur många jag får in.. Ska dock försöka få med så många som möjligt!

OBS! Genom att skicka in en bild tillåter du SweClockers att publicera den. Givetvis kommer ditt medlemsnamn stå med samt även ditt "riktiga" namn om du så önskar. Säg hur du vill ha det i meddelandet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Glöm icke, påminner!

Måste ju bara veta deadline då Skulle vara grymt roligt att se något sådant.

Visa signatur