Dator kluster, hur funkar det?

Permalänk

Dator kluster, hur funkar det?

Hejsan

har lite funderingar på dethär med dator kluster, att använda flera datorer för att få mer kraft vid vissa applikationer..

jag sysslar en del med video redigering och har en hel del gamla komponenter bara ligger och de vore rätt kul att sätta upp ett dator kluster "bara för att".
Men jag undrar lite hur funkar detta? Jag har förstått att ett kluster inte direkt går att använda för vanligt användande (eller?) utan att man har de till olika applikationer som svåra uträkningar och redering tex..

Jag har förstått att datorerna ska sitta ihop länkade i ett lokalt nätverk och att man har någon form av mjukvara för att få detta att funka, sen ska tydligen linux vara ett bra alternativ till detta..

Skulle vara kul om någon kunde förklara lite om detta då det vore kul att experimentera med rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt då jag bara läst lite lätt om detta ämne.

Mvh Emil.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ubuntu kan köras i kluster.
Jag skulle råda dig att kika runt i deras forum, där står det mesta

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Okej då ska jag genast göra de tack för tipset!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Va?

Jag ingen expert på datorkluster men du behöver programvara för att bygga ett kluster och programmet du editerar i måste stödja klusterprogrammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserlars:

Va?

Jag ingen expert på datorkluster men du behöver programvara för att bygga ett kluster och programmet du editerar i måste stödja klusterprogrammet.

Stämmer bra detta. Ska man klustra måste även applikationen i fråga ha stöd för detta. På videoredigerings-marknaden är detta dock ovanligt.

Kluster använder man idag oftast ihop med file/print-servrar och även i Citrix som stödjer detta fullt ut. Om det verkligen finns till videoredigerings-verktyg vågar jag inte svara på men stödet för detta är nog inte allt för vanligt.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Stämmer bra detta. Ska man klustra måste även applikationen i fråga ha stöd för detta. På videoredigerings-marknaden är detta dock ovanligt.

Kluster använder man idag oftast ihop med file/print-servrar och även i Citrix som stödjer detta fullt ut. Om det verkligen finns till videoredigerings-verktyg vågar jag inte svara på men stödet för detta är nog inte allt för vanligt.

Final Cut Pro och Adobe Premiere Pro är väl marknadens två största videoredigeringsprogram och dessa stödjer nätverksrendering (klustring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

På videoredigerings-marknaden är detta dock ovanligt.

Snarare tvärt om, en av dom marknaderna som det används mest, det och 3D renderingsprogram!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på kluster och kluster också.
Poison nämner tex Filservrar osv. och då talar vi om HA-cluster som ökar din tillgänglighet. Alltså typ standby-maskiner som väntar på att den primära går ner eller liknande.

Sedan har du lastbalanserande kluster, där Poisons exempel med Citrix finns, där du har flera identiska maskiner som turas om att arbeta för att minska belastningen på enskilda noder. Webbservrar är också vanligt att köra som detta.

Och sist har du beräkningskluster, det finns flera olika typer av beräkningskluster, men ofta har du en "master" eller liknande som skickar batchjobb ut till varje individuell node, som beräknar och sedan skickar tillbaka svaret.

Permalänk
Medlem

Och moderna superdatorer är numera oftast *klustrade* "vanliga" komponenter.

Permalänk

Behöver inte kluster vara av samma / likvärda spec för att fungera optimalt dessutom?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

i ha kluster så finns inte det kravet

Permalänk
Medlem

Handlar i första hand om o bara prova köra ett kluster har själv satt upp kluster med linux HA på debian...
De har en wiki på:
http://www.linux-ha.org/

Beräkningskluster har jag aldrig satt upp men verkar helt klart som en kul grej

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Snarare tvärt om, en av dom marknaderna som det används mest, det och 3D renderingsprogram!

Oj, detta verkar jag ha missat totalt. Har ändå videoredigerat flera år i diverse program (ok, på amatörnivå, men ändå...) men detta har helt kringgått mig. Har du lite länkar till mer läsning kring detta, blev intresserad nu

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Jag brukar använda "distcc" för att kompilera kod om det är något större.

Det funkar egentligen så att man lägger till "CC="distcc"" till make. När man kompilerar kan det ju då se ut t.ex så här:

make CFLAGS=-O2 -march=core2 CC="distcc" -j 10

På varje dator som är med får man installera "distccd" (körs som vanlig daemon), sen exporterar man "DISTCC_HOSTS="host1,host2...." innan.
Då kommer i princip källkodsfilerna att skickas ut typ som.
Fil1 -> Dator 1
Fil2 -> Dator 2
Fil3 -> Dator 3

osv. Så även om dator 3 är en gammal P4 så kommer filen att kompileras för det som distcc hosten bestämmt (Core 2 i exemplet ovan).

Delar belastningen gör man med "-j" precis som vanligt. Bara att lägga på de extra kärnorna man får tillgängliga.

Inga problem att kompilera t.ex hela Linuxkärnan på 1-2 minuter med detta