SSD, IDE eller AHCI mode

Permalänk
Medlem

SSD, IDE eller AHCI mode

Om jag har läst rätt ska AHCI vara bättre men hur stor är egentligen skillnaden, hur mycket mer eller vad får jag som är bättre ?
Funderar på om jag ska orka med att försöka byta nu i efterhand...

Permalänk
Medlem

AHCI om du inte vill halvera prestandan typ. IDE är värdelöst för SSD. Skillnaden på 2st SSD i raid0 brukar vara 250Mb/s IDE och 400Mb/sek med AHCI. Självklart med en disk är det också feta straff på prestandan med IDE.

Fins liksom igen andledning till att inte köra AHCI lägre.

Sedan att man kan använda typ samma driver för alla chipset som stödjer AHCI i alla fall i Linux är guld värt. Behöver man inte tramsa med intel, amd, via eller nån annans förbannade sata driver. ACHI driver istället.

Windows är ju skadata som det är så igen aning om det är lika universalt där.

Permalänk

AHCI har lokal buffring i chippet på moderkortet, för att kunna optimera och effektivast lägga ett flertal diskuppdrag i optimal ordning.
Detta har större betydelse för långsamma HDD än för SDD men just buffringen verkar ha viss fördel även för den snabba SSD'n.
Det gör något tiotal sekunder i uppstarten med AHCI.

Nackdelen med AHCI verkar vara att vissa servicekommandon inte når diskarna.
Väckning av WD-diskar efter längre vila t.ex.

Om du har Windows 7 så skall du rätta till ett värde i Registret innan du ändrar i BIOS, så kommer bytet att fungera smärtfritt.
How to enable AHCI in Windows 7 RC after installation | Windows 7 | ithinkdifferent

Skrivet av pa1983:

AHCI om du inte vill halvera prestandan typ. IDE är värdelöst för SSD. Skillnaden på 2st SSD i raid0 brukar vara 250Mb/s IDE och 400Mb/sek med AHCI.
....

Det är antingen IDE, RAID eller AHCI. Skillnaden är dock som du skriver stor.
Se denna länken Trim available in IDE and AHCI?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Med ide mister du även trim. Disken kommer förlora prestanda med tiden

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

AHCI har lokal buffring i chippet på moderkortet, för att kunna optimera och effektivast lägga ett flertal diskuppdrag i optimal ordning.
Detta har större betydelse för långsamma HDD än för SDD men just buffringen verkar ha viss fördel även för den snabba SSD'n.
Det gör något tiotal sekunder i uppstarten med AHCI.

Nackdelen med AHCI verkar vara att vissa servicekommandon inte når diskarna.
Väckning av WD-diskar efter längre vila t.ex.

Om du har Windows 7 så skall du rätta till ett värde i Registret innan du ändrar i BIOS, så kommer bytet att fungera smärtfritt.
How to enable AHCI in Windows 7 RC after installation | Windows 7 | ithinkdifferent

Det är antingen IDE, RAID eller AHCI. Skillnaden är dock som du skriver stor.
Se denna länken Trim available in IDE and AHCI?

Gynna SSD lite? Okej i nån teori du läst kanske. Jag kör riad0 testa både, vet fler som kört IDE mode med allt annat än roliga resultat med SSD. SSD får lätt 30% boost både enskild disk och i riad0. Så det gynnar dom inte lite. Det är som att ta bort turbon på din bil ungefär sedan skiter jag i vad teorin om AHCI säger. Praktiken är som natt och dag. Som att skjuta sig själv i foten med IDE läge.

Att visas tillverkare inte stödjer AHCI är ju deras problem. Dom flesta seriösa har fixat till det.
Har inte haft problem med AHCI varken på diskar eller SSD men jag kör linux på både arbetsstation med SSD och på servrarna med HDD. Par år gammal diskar med och jag har 15 tal WD hemma varav flera kör AHCI numera utan problem.

Sedan som sagt att det fungerar universalt över flera olika chipset är ett fett plus med.

Permalänk
Medlem

tack för alla snabba och hjälpsamma svar.. har nu växlat över till ahci, dock återkom problemet med ram minnet kan återigen bara använda 4 av 6 Gb

Permalänk

en snabb fråga angående AHCI, jag har win vista 32-bit kan jag göra samma ändring som guiden i waxinator´s inlägg beskriver har inte en ssd. mobo är gigabyte ga X58A UD3R.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calis:

tack för alla snabba och hjälpsamma svar.. har nu växlat över till ahci, dock återkom problemet med ram minnet kan återigen bara använda 4 av 6 Gb

förstår mindre för varje dag som går.. gick in i bios och starta xmp > starta om > in i bios igen, stänga av xmp > nu fungerar allt ram....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calis:

förstår mindre för varje dag som går.. gick in i bios och starta xmp > starta om > in i bios igen, stänga av xmp > nu fungerar allt ram....

Som jag frågade i den andra tråden, varför stänga av XMP?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som jag frågade i den andra tråden, varför stänga av XMP?!

För att jag fortfarande egentligen inte vet vad xmp gör mer än att öka ram minnet till 1600MHz och öka spänningen vilket i min värld betyder högre värme...

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

en snabb fråga angående AHCI, jag har win vista 32-bit kan jag göra samma ändring som guiden i waxinator´s inlägg beskriver har inte en ssd. mobo är gigabyte ga X58A UD3R.

Det tricket verkar även fungera i Vista.
The Tenuous Link: Enable AHCI Mode after Installing Windows Vista

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calis:

För att jag fortfarande egentligen inte vet vad xmp gör mer än att öka ram minnet till 1600MHz och öka spänningen vilket i min värld betyder högre värme...

Eftersom ditt minne och mobo stödjer detta så skulle jag lätt kört med det, dessutom så är värmen från minnena inte speciellt oroande, blir det dessutom så att stabiliteten blir lidande när du inte använder det så ... ja varför tveka??!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XMP är ju bara en profil för förprogramerade timings, frekvenser och spänning iget annat. Kan du dom utantill så kan du ju knappa in dom själv men det är ju några timings att hålla reda på. För mig duger do mförprogramerade SPD inställningarna gött. Minnena brukar stödja flera sådana så.

XMP känns bara onödigt då SPD gör samma sak. Dessutom litar jag inte på saker som ej är standard. Så det känns totalt onödigt, bara en kassako te för företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

XMP är ju bara en profil för förprogramerade timings, frekvenser och spänning iget annat. Kan du dom utantill så kan du ju knappa in dom själv men det är ju några timings att hålla reda på. För mig duger do mförprogramerade SPD inställningarna gött. Minnena brukar stödja flera sådana så.

XMP känns bara onödigt då SPD gör samma sak. Dessutom litar jag inte på saker som ej är standard. Så det känns totalt onödigt, bara en kassako te för företagen.

XMP är visst en standard Serial presence detect - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

A similar, Intel-developed JEDEC SPD extension for DDR3 SDRAM DIMMs. This uses bytes 176–255, which are unallocated by JEDEC, to encode higher-performance memory timings.

Bara för Intel utvecklat något gör det inte till nån universal standard per definition. JEDEC är organisationen som sätter standarderna för nya minnen och mycket annat som många företag står bakom just för det ska bli en gemensam standard. Den som alla chipset och cpu tillverkare följer. Är man seriös köper man minnen som följer JEDEC specifikationerna till 100%. Sedan kan dom stödja XMP utöver det om man nu vill kasta pengar på det.

Citat:

Intel Corporation officially introduced the eXtreme Memory Profile (XMP) Specification on March 23, 2007 to enable enthusiast performance extensions to the traditional JEDEC SPD specifications for DDR3 SDRAM.[8]

Det är en utökning som det kallas. Standard tycker jag är att ta i. Eftersom man inte verkar komma överens om gemensamma timings så är det ju svårt att ha en standard som man vet fungerar. Hela vitsen med standarder. Så som sagt vill man leka rysk roulett med sin nya PC så köp XMP minnen. Rätt roligt hur alla som har strul är folk som köper alla dessa överprisade entusiast minnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

De inställningarna finns faktiskt i SPD:n om herrn inte kände till det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det vet jag väl? Men nu är det ju så att dom extra bitarna tillåter fler profiler. Kunde folk fatta nånting någon gång så utan att man behöver skriva 10 A4 för att folk ska fatta när dom inte kan tänka själva utan citera wikipedia hela tiden då. Jag har själv nyligen köpt 1600Mhz DDR3. Har JEDEC 1.5V med 9-9-9-24 med SPD settings men där finns SPD settings för 1600Mhz också med matchande timings..

SPD, XMP, EPP olika namn för samma sak i grund och botten. PROFILER!!!!!!!!!!

Vad då helvete vad folk var dumma nu för tiden då?

XMP utnyttjar ju överblivna addresser för fler profiler som JEDEC inte använder för SPD timigs.

Ni är ju redigt goa alltså. Leker ni dumma bara på låtsas eller?

Varför tror du jag tex köper 1333Mhz DDR3 med 9-9-9-24 @ 1.5V via SPD profilen men med Default SPD profilen satt till 1066Mhz 7-7-7-27 @ 1.5V? Därför jag kör en 1366 i7 CPU. Tillåter både OC men default startar med minne som går precis enligt intels utsatta spec. Men jag kan enklet genom att bara ändra frekvensen så ändras alla timings med. Enkelt.

Gjorde precis samma sak för mina AM3 riggar. Räcker gött dom 3 profiler eller timings då som SPD kan erbjuda.
Inget problem att ha både JEDEC timigns för 1066Mhz, 1333Mhz och 1600Mhz inprogrammerade i en och samma sticka ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Ja det vet jag väl? Men nu är det ju så att dom extra bitarna tillåter fler profiler. Kunde folk fatta nånting någon gång så utan att man behöver skriva 10 A4 för att folk ska fatta när dom inte kan tänka själva utan citera wikipedia hela tiden då. Jag har själv nyligen köpt 1600Mhz DDR3. Har JEDEC 1.5V med 9-9-9-24 med SPD settings men där finns SPD settings för 1600Mhz också med matchande timings..

SPD, XMP, EPP olika namn för samma sak i grund och botten. PROFILER!!!!!!!!!!

Vad då helvete vad folk var dumma nu för tiden då?

XMP utnyttjar ju överblivna addresser för fler profiler som JEDEC inte använder för SPD timigs.

Ni är ju redigt goa alltså. Leker ni dumma bara på låtsas eller?

Varför tror du jag tex köper 1333Mhz DDR3 med 9-9-9-24 @ 1.5V via SPD profilen men med Default SPD profilen satt till 1066Mhz 7-7-7-27 @ 1.5V? Därför jag kör en 1366 i7 CPU. Tillåter både OC men default startar med minne som går precis enligt intels utsatta spec. Men jag kan enklet genom att bara ändra frekvensen så ändras alla timings med. Enkelt.

Gjorde precis samma sak för mina AM3 riggar. Räcker gött dom 3 profiler eller timings då som SPD kan erbjuda.
Inget problem att ha både JEDEC timigns för 1066Mhz, 1333Mhz och 1600Mhz inprogrammerade i en och samma sticka ram.

Ja nu vet jag inte vem du försöker övertyga, men om man vill utnyttja varje uns av minnet utan att känna till allt som har med timings att göra så är detta XMP ett enkelt sätt att göra det, och det var det jag ville ha fram till Calis, inte en massa rabblande av andra uppgifter som inte är riktigt relevanta i sammanhanget, så ta och GOA dig själv en smula, du är inte ensam att sitta på kunskap på detta forat

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Yes, har nu provat och det fungerar iaf för mig. Nätvärket slutade dock fungera, men det räckte med en reboot så fungerade det igen.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja nu vet jag inte vem du försöker övertyga, men om man vill utnyttja varje uns av minnet utan att känna till allt som har med timings att göra så är detta XMP ett enkelt sätt att göra det, och det var det jag ville ha fram till Calis, inte en massa rabblande av andra uppgifter som inte är riktigt relevanta i sammanhanget, så ta och GOA dig själv en smula, du är inte ensam att sitta på kunskap på detta forat

Självklart fungerar XMP på det viset är ju hela poängen med det. Största fördelen är ju som sagt att man kan ha FLER profiler förprogrammerade. Men det gör ju inte att profilerna följer någon standard. Så fortfarande igen garanti att det fungerar på systemet i fråga. Vill man komma så nära garantier som möjligt är det bättre att hålla sig till minnen som har JEDEC timings som systemet klarar förprogrammerade som primär profil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Självklart fungerar XMP på det viset är ju hela poängen med det. Största fördelen är ju som sagt att man kan ha FLER profiler förprogrammerade. Men det gör ju inte att profilerna följer någon standard. Så fortfarande igen garanti att det fungerar på systemet i fråga. Vill man komma så nära garantier som möjligt är det bättre att hålla sig till minnen som har JEDEC timings som systemet klarar förprogrammerade som primär profil.

Javisst, är det bättre om man kunde använda en standard, verkar dock rätt omöjligt i denna värld iaf Dock så var det ju så att det hela tiden fungerade med Calis burk, alltså bättre än utan/automatik, då han ju ofta fick problem att hitta hela minnesmängden, men då han satte XMP i bios så vaknade den till och allt minne hittades igen, varför jag förordade denna inställning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter mer som en bug än nåt annat. Men felet av den typ kryper ju fram på många 1366 och 1156 riggar av många anledningar. Själv får jag bara det om jag pressar mina 1333Mhz minnen till 1600mhz där dom ej vill samspela lägre men som sagt ändå utanför spec.
Lite svårt är det att hitta standard minne men långt från omöjligt. Mina 1600Mhz Kingston HyperX på 1.7-1.9V kanske inte såg SÅ heta ut på papper med sin relativt höga vmem på papper men dom jag valde av deras ganska stora utbud hade 1333Mhz @ 9-9-9-24 @ 1.5V By SPD by Default förprogrammerade om man laddade hem lilla databladet så är inte alltid fullt så illa som det ser ut. Fungerade klocka försat booten på 2st system så. Desutom stog effekten utsatt med och var lägre än valu minnena med samma inställningar. Svala var dom i alla fall

Dom har SPD profil för 1600Mhz med så dom brukar skippa 800Mhz JEDEC profilen, står i databladen ofta på 1600mhz minne utan XMP profil på så vis får man alla timings rätt även för 1600Mhz. Inte många som kör 800Mhz DDR3 mest servrar men MYCKET minne. Vmem man får ställa om nåt men står på alla stickor jag köpte oavset märke senaste 7 åren typ.
Måste värkligen ha tummen mitt i näven om det ska skita sig.

Corsairs hemsida är rätt rörig dock men går att hitta rätt datablad med. Men dom är lite eller rätt röriga på sin stickor tyvär.

Men som sagt jag tankar alltid korrekta datablad från tillverkaren över minnen jag är intresserade av tills jag hittar svart på vitt vad dom kommer förprogrammerade som och vad för övriga profiler dom har. Annars spelar det igen större roll om man inte vet sånt med eller utan XMP för ändå grisen i säcken typ.
Sedan fungerar ju SPD på alla system madens XMP inte gör det vitt jag vet då bios måste ha unikt stöd för det.

Viktigaste är att man är medveten om vad man väljer annars är det grisen i säcken, SPD eller XMP.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, tyvärr är det rätt mycket SBS runt omkring på en del ställen, bla här, men det är ju bara bra att de frågar och inte spränger sina burkar först iaf

Visa signatur