Permalänk
Medlem

Dator val

Jag har kollat omkring efter en ny dator och har hittat 2 datorer som jag har tyckt är ganska bra, men jag vet inte vilken som är bäst. Jag ska ha datorn mestadels till spel och att surfa på internet.

HP Pavilion dv6-2133 15.6" WXGA

Komplett.se - HP Pavilion dv6-2133 15.6" WXGA

Acer Aspire 5738ZG

Acer Aspire 5738ZG - Inet.se

Vad jag har förstått så är den största skillnaden på de två att processorn på Acer är bättre och
hårddisken på den är sämre. Vad tycker ni?
Min budget ligger på 6 000 kr så om ni vet en bättre dator för det priset så är det bara att säga till.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Hade tagit Acer pga CPU, DDR3 minnen samt att jag personligen Inet är bättre (frifrakt, bättre support och allmänt trevligare och snabbare)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk

Jag hade tagit HP, dels för deras service och att jag tror den är bättre. Acer's HDD snurrar 5400 varv i minuten och HP's 7200, fast då får du 160gb mindre hårddisk

"Edit:" Jag vet ingenting om komplett men jag håller med om att inet är bra
Kontaktar du HP direkt är servicen super.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Skrivet av Sjodden:

Hade tagit Acer pga CPU, DDR3 minnen samt att jag personligen Inet är bättre (frifrakt, bättre support och allmänt trevligare och snabbare)

Skrivet av ludwigstrand:

Jag hade tagit HP, dels för deras service och att jag tror den är bättre. Acer's HDD snurrar 5400 varv i minuten och HP's 7200, fast då får du 160gb mindre hårddisk

"Edit:" Jag vet ingenting om komplett men jag håller med om att inet är bra
Kontaktar du HP direkt är servicen super.

Jag har lite funderingar bara. Jag har hört att DDR3 bara ger lite mer prestanda jämfört med DDR2 (ca 2%), så det gör ingen större skillnad.
Skulle nån större skillnad märkas på datorn om man har 5400 RPM istället för 7200? Gör det någon större skillnad?
Personligen så bryr jag mig inte om de där extra 160gb, har plats så det räcker
Har också hört att Acer datorns Intel Pentium Dual Core T4400 går lite snabbare än HP datorns AMD Athlon II M320, är den skillnaden stor eller liten och obetydlig?

Tack för svaren och tack i förhan för svar.

Permalänk

Är det korta skrivningar så märks ingen större skillnad, men tänk att du har t.ex. en 100gb stor fil, då ska jag säga att en hårddisk med 5400 rpm snurrar 90 varv i sekunden och 7200 rpm 120, alltså 25% mer. Så det tar alltså 25% längre tid för Acern att skriva eller läsa.

Jag skulle tro det blir den största skillnaden.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Okej tack för ditt svar.

Permalänk

Ingen orsak! Hoppas det blir bra för dig.

Visa signatur