Problem att spela upp NTSC dvd skiva i datorn.

Permalänk

Problem att spela upp NTSC dvd skiva i datorn.

Har en bärbar Fujitso- Siemens U9200.

Tänkte kolla en dvd (bravehart) igår som jag importerat från Usa, dvs NTSC format. Filmen hade svårt att starta så jag öppna en av (film)filerna direkt på skivan men det blir vara error i bilden. Ibland kommer nån lite cm2 av bliden fram men annars är det myrornas krig i alla färger. Ljuden knäpper oxå.

Finns det någon speciell inställning för att kunna ntsc filmer? Hur gör jag?

Snälla hjälp, tänkte ta en ny filmkväll ikväll.

Kör uppspelning av div. material enligt (citerar mig själv från annan tråd):
"För att få 1080p filmer att fungera kör jag med KMplayer + Haali splitter + CoreAVC samt Ac3 filer för SPDIF ut.

För SPDIF köpte jag ett Creative SB live! 24bit beggat för några hundra. Mycket nöjd.

Jag följde dessa tre trådar, enkelt som bara den när man gör rätt

How to use Haali's splitter with The KMPlayer?
How to use Haali's splitter with The KMPlayer? - The KMPlayer's Forums

How to use CoreAVC (External Decoder) in KMPlayer
http://www.kmplayer.com/forums/showt...hlight=CoreAVC

How to set up SPDIF passthru to external decoder?
http://www.kmplayer.com/forums/showt...ght=ac3+filter
"

//Niklas

Permalänk
Medlem

mediaplayer classic eller vlc player, två gratisprogram som inte har några som helst problem att spela upp din dvd

/Daniel

Permalänk

Tack för svaret Daniel, men jag har även provat dessa, och det fungerar inget vidare. Mediaplayer claccis vet jag är nyaste versionen, VLC är jag osäker på. Får prova uppdatera den när jag kommer från jobbet.

Permalänk

Har fått det att funka nu med nyaste VLC!

EN till liten fundering, om jag fattat rätt så har VLC nån region override på dvd-spelaren/brännaren. Tittat man i enhetshanteran så har man bara 5 gånger på sig att välja region innan dvdn låser sig. Kommer man bort från detta problem då man kör VLC eller måste jag köra en Frimware uppdatering på den? och vart hittar jag det i sånt fall?

/Niklas

Permalänk
Medlem

skumt att du inte fick mpc att fungera, använt det i alla år och aldrig haft problem, spelat upp stora mängder av dvdfilmer i stort sett alla regioner dvd har, men skitsamma

det finns program som fixar regionsdelen redan vid dvdspelaren, nu är jag osäker på hur det står till med länka till sådana program, men dvd43 eller liknande borde fungera för dig

/Daniel

Permalänk

Ska test dvd43, hoppas det funkar. Tack

Det skumma med mpc är att det hänger sig då jag försöker läsa från dvd-spelaren. Inga problem att spela upp andra filer som ligger lagrade på datorn. Men som sagt skitsamma nu funkar det i i VLC.

//Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasmagnus:

Ska test dvd43, hoppas det funkar. Tack

Det skumma med mpc är att det hänger sig då jag försöker läsa från dvd-spelaren. Inga problem att spela upp andra filer som ligger lagrade på datorn. Men som sagt skitsamma nu funkar det i i VLC.

//Niklas

Testa att gå in i inställningarna i mpc-hc... interna filter... mpeg2(dxva), bocka ur den... testa igen...

Min mpc-hc gillar inte mpeg2 filer (dvd format) om mpeg2(dxva)e ikryssat, det hänger sig också...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |