Hårddisken låter för mycket

Permalänk
Medlem

Hårddisken låter för mycket

Hej

Jag har en iMac 27" Jag upplever att hårddisken på den "knastrar" för högt och ofta. Den hörd i vila, när den startar och när den igång. Jag undrar om nån annan har detta problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Hej

Jag har en iMac 27" Jag upplever att hårddisken på den "knastrar" för högt och ofta. Den hörd i vila, när den startar och när den igång. Jag undrar om nån annan har detta problemet?

Hur gammal är din disk? Det kan vara så att disken håller på att gå sönder. Dra en backup på disken och köp en ny.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Hur gammal är din disk? Det kan vara så att disken håller på att gå sönder. Dra en backup på disken och köp en ny.

Antar den är ny jag köpte macen i november så den är ju knappt 1 år en hårddisk ska väl klara åtminstone 5år?

Permalänk
Medlem

Mjo, det låter som något är defekt eller att den kanske hamnat fel på något sätt. Ett år är ju ingenting så det är knappast att den dör ut naturligt eller så.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Har varit lite blandade klagomål ang. högljudda diskar i nya iMac på Macrumors. Vilket märke/modell är det du har i din maskin?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Har varit lite blandade klagomål ang. högljudda diskar i nya iMac på Macrumors. Vilket märke/modell är det du har i din maskin?

iMac 27" i5 4gb

Permalänk
Medlem

Min hörs knappt inte alls och denna disken har jag i min.
ST31000528ASQ:

Kapacitet: 1 TB (1000204886016 byte)
Modell: ST31000528ASQ

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Min hörs knappt inte alls och denna disken har jag i min.
ST31000528ASQ:

Kapacitet: 1 TB (1000204886016 byte)
Modell: ST31000528ASQ

Okej då borde vi ha samma för jag tog också med 1TB. Det är så surt jag har privoiterat nu att köpa en kamera nu när pengar kommer in och så måste säkert köpa en ny disk.

Permalänk
Skrivet av Notred:

Okej då borde vi ha samma för jag tog också med 1TB. Det är så surt jag har privoiterat nu att köpa en kamera nu när pengar kommer in och så måste säkert köpa en ny disk.

Du behöver inte ha samma, i min i7:a sitter det en 1TB WD-disk: WDC WD1001FALS-40U9B0

Den knastrar en del under load, men inga onormala nivåer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Du behöver inte ha samma, i min i7:a sitter det en 1TB WD-disk: WDC WD1001FALS-40U9B0

Den knastrar en del under load, men inga onormala nivåer.

Nu verkar jag hitta nåt

Capacity: 1 TB (1,000,204,886,016 bytes)
Model: ST31000528ASQ

Hur mkt hör du din då? Min låter nonstop man kan vara e bit ifrån och va sittavstånd och man hör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Nu verkar jag hitta nåt

Capacity: 1 TB (1,000,204,886,016 bytes)
Model: ST31000528ASQ

Hur mkt hör du din då? Min låter nonstop man kan vara e bit ifrån och va sittavstånd och man hör.

tjarven har likadan disk som du har och hans verkar inte låta något nämnvärt.. så med andra ord så finns det en risk för att det är något fel på din. Du har ju garanti kvar, ta och ring Apple/närmsta serviceställe så kan de säkert hjälpa dig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

tjarven har likadan disk som du har och hans verkar inte låta något nämnvärt.. så med andra ord så finns det en risk för att det är något fel på din. Du har ju garanti kvar, ta och ring Apple/närmsta serviceställe så kan de säkert hjälpa dig.

Jag köpte med Apple Care och jag lämnade in den på service en gång för jag tyckte den lät för mycket och dem hittade inget fel på den, så jag fick gilla läget men nu stör jag mig på det mer och mer. Man hör inget om man startar en låt i iTunes eller Spotify men det är ju jobbigt att ha det igång bara det. Idag (den 19) vid ungefär lunchtid så ska jag åka ner till skåne i en hel vecka. Kan det inte vara att det är nån skruv som sitter löst eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Jag köpte med Apple Care och jag lämnade in den på service en gång för jag tyckte den lät för mycket och dem hittade inget fel på den, så jag fick gilla läget men nu stör jag mig på det mer och mer. Man hör inget om man startar en låt i iTunes eller Spotify men det är ju jobbigt att ha det igång bara det. Idag (den 19) vid ungefär lunchtid så ska jag åka ner till skåne i en hel vecka. Kan det inte vara att det är nån skruv som sitter löst eller nåt?

Är rätt petig när det gäller ljud och får säga att jag stör mig inte alls på min. Ljudet kan beskrivas som ett dovt murrande i mörk ton som att den satt uphängd i skumkummi.
Alltså inte det klassiska ljusa metalliska ljudet som fanns oftast förr i gamla diskar.
Testa gärna att ställ datorn på något isolerande dämpande materiel så inte ljudet fortplantar sig i skrivbordet på nått sätt.
Ta ett snacka med Apple vad det säger är normalt. Har dock svårt att tro de erkänner att den låter förmycket. Kan vara upphängningen av disken är felaktig på nått sätt vad vet jag.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Är rätt petig när det gäller ljud och får säga att jag stör mig inte alls på min. Ljudet kan beskrivas som ett dovt murrande i mörk ton som att den satt uphängd i skumkummi.
Alltså inte det klassiska ljusa metalliska ljudet som fanns oftast förr i gamla diskar.
Testa gärna att ställ datorn på något isolerande dämpande materiel så inte ljudet fortplantar sig i skrivbordet på nått sätt.
Ta ett snacka med Apple vad det säger är normalt. Har dock svårt att tro de erkänner att den låter förmycket. Kan vara upphängningen av disken är felaktig på nått sätt vad vet jag.

Jag har själv svårt att beskriva det så detaljrikt som du men jag tror du och de flesta hade stört sig. Jag är inte i skåne längre, men inte hemma heller är nog nog om en vecka eller två. Jag har ett skrivbord gjort för hand i trä och jag har den bara på bordet utan att ha något mellan bordet och foten. Jag får testa det med nåt dämpande annars ska jag ta ett snack. Om den skulle vara upphängd fel är det lätt än det ser ut att fixa? Jag har sett en sajt kom dock inte vad den hette och där visade man hur man steg för steg gjorde såg dock svårt och tidskrävande ut. Jag tänkte försöka nu i höst att lägga undan lite pengar i månaden och köpa en SSD.

Permalänk
Medlem

Så nu är man hemma igen. Jag håller nu på att packar upp. Jag har nu satt såna där golvskydd av gummi som man har till möbler. Nu kom jag inte ihåg hur den lät förrut men kanske en aning bättre. Jag tycker den knastrar fortfarande när man startar den efter omstart eller man ska starta något program. Det kanske beror på vilka golvskydd man har? Jag hade helst velat slippat att lämna in den.