Permalänk
Mionix
Skrivet av Enorus:

När kommer Naos 3200?

Mionix Naos 3200 förväntas vara ute i butiker inom ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om ni på något sätt hade kunnat fixa in i eran mjukvara så att man kan ta bort musacceleration helt som den här reg-filen gör.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skrollhjulet på min SAIPH3200 glappar hej vilt, höll inte ens ett år.
Även greppet på Saiph3200 slog bakåt lite, med lite tummsvett så glider man mer på den ytan än på resterande yta av musen, inte för att det är ett problem för min del dock, jag gillar känslan av ytan

är detta med misshandel? lirar både CS och SC2 och ett par andra FPS lir och musen får väldigt ofta smällar när jag blir missnöjd över hur jag siktar och har inte haft nått problem hittills även fast scrollen har få stryk. kan dock hålla med dig med tumgreppet, blir riktigt svettigt, skulle hellre se en slät yta som på saiph 1800 men eftersom att man stödjer tummen på kanten av sidoknappar så sitter tummen där den ska iaf

tycker att musen håller otrolig kvalité jämfört med min gamla mx518 men headsettet är ju en annan fråga helt, mitt nuvarande har helt lossnat. verkar ju vara en otroligt liten yta ni sätter fast sakerna i? kollade in i den och såg att skruvarna satt inte alls och att byglarna bara hänger på skruven.

en kraftigare skruv och en bättre konstruktion nästa gång (kör på större rum där så ni får plats) skulle varit helt perfekt tbh.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Sötast
Skrivet av emildooooo:

är detta med misshandel? lirar både CS och SC2 och ett par andra FPS lir och musen får väldigt ofta smällar när jag blir missnöjd över hur jag siktar och har inte haft nått problem hittills även fast scrollen har få stryk. kan dock hålla med dig med tumgreppet, blir riktigt svettigt, skulle hellre se en slät yta som på saiph 1800 men eftersom att man stödjer tummen på kanten av sidoknappar så sitter tummen där den ska iaf

tycker att musen håller otrolig kvalité jämfört med min gamla mx518 men headsettet är ju en annan fråga helt, mitt nuvarande har helt lossnat. verkar ju vara en otroligt liten yta ni sätter fast sakerna i? kollade in i den och såg att skruvarna satt inte alls och att byglarna bara hänger på skruven.

en kraftigare skruv och en bättre konstruktion nästa gång (kör på större rum där så ni får plats) skulle varit helt perfekt tbh.

Hehe, nej. Jag har inte en enda gång *misshandlat* vare sig tangentbord eller möss

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hehe, nej. Jag har inte en enda gång *misshandlat* vare sig tangentbord eller möss

måste väl ha varit måndagsexemplar på den, köpte min saiph 3200 runt 3 veckor efter att den släpptes och gud så mycket stryk den har fått genom åren och det är fortfarande helt felfri. enda rejäla problemet är ju fortfarande att scrollen rör sig åt sidorna vilket är lite småjobbigt om man ska trycka på scrollen men då jag inte gör det så är det inget problem, använder endast rullningen med scroll och då är en höjd scroll såååå otroligt skönt hehe

BTW Mionix Mionix Naos 3200 [NAOS-3200] - 501.37SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik enligt b-ray.se så har dom 15 stycken naos 3200, tror dock inte på att dom har det men om ni vet nånting om detta så? är det så att de har beställt och har lagt upp dom på sidan så att de skickas så fort de får in dom eller? kollade genom deras sida och hitta naos 3200 i lager där

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Mionix
Skrivet av erdraug:

Dock inte så nöjd med ert headset som jag behövt byta 3 ggr under kort tid då ljudet och micen börjat glappa.

Nu har jag problem med att headsetet ibland skickar det jag hör genom min mic, sladdar som nuddar eller dylikt? Orkar iallafall inte skicka in det mer tyvärr...

Skrivet av Allexz:

KEID20 hörlurarna hade mycket trevligt ljud och komfort, men kvaliteten var obefintlig. *Spännbanden* på mina första KEID 20 gick i sönder på EN! vecka, och det helt utan misshandel.

Jag tog sedan bort plasten och såg att det var på den bristfälliga designen. Jag såg att ni hade gjort ett hål i det redan tunna banden för att öka flexibiliteten, problemet blev ju att det endast fanns c:a 0.7 mm metall på varje sida kvar som brister otroligt enkelt.

Skrivet av emildooooo:

mionix keid 20 blev lite flopp över det, även fast ljudet var otroligt så fick jag alltid problem med headsettet, har lämnat in det tre gånger nu :/

sen en liten extra grej, ville bara säga att headsettet är liiite för trångt om man säger så, huvudbandet som tänjs ut går inte tillräckligt långt ut, även fast mitt huvud är relativt litet så täcks inte mina öron helt ändå och det kan orsaka ont i örona efter ett tags lirande :/

p.s ger ++++++ till eran personal och support, riktigt vänliga!

Skrivet av micke_930:

Har en kompis som bytt in ert headset fyra gånger, två gånger för glappande ljud och två gånger för att det lossat saker (han har inte tappat det). Er mus Naos verkar bra dock, trevligt att ha er på forumet.

Hej!

Vi hade problem med de första headseten som vi tillverkade, infästningarna släppte och rotorstoppet för mikrofonen var inte tillräckligt högt vilket resulterade i att kabeln gick av när mikrofonen roterades 360 grader. Problemen upptäcktes tidigt men vi hann tyvärr inte återkalla alla i tid.

Dessa problem är nu åtgärdade, vi har ökat flexibiliteten i huvudbandet, ändrat på infästningen och förstärkt mikrofonstoppet.

Vi ber om ursäkt för vi inte levde upp till förväntningarna i början men vi har jobbat så fort som möjligt för att lösa det. Om ni har mer frågor eller behöver hjälp med Keid 20 ber vi er att kontakta vår support.

Permalänk
Avstängd

en trådlös motsvarighet till saiph 3200 tack!

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Som mycket aktiv gamer är Mionix helt klart min favorittillverkare.
Musen Mionix Naos 5000, som jag kör med, är näst intill fulländad. Jag har kört med den i runt 8 månader och den har aldrig strulat och alltid funkat ypperligt. En liten småsak är att den är lite svår att lyfta över musmattan utan att den glider av handen när man spelar. Jag har löst detta genom att tejpa lite för att förbättra greppet.
Greppet när man inte lyfter musen är så bra det kan bli, men just när man ska lyfta den glider den som sagt ofta av handen om man inte tejpar den. Här skulle det vara bra med något sorts hjälpmedel. Kanske någon sorts lättare variant av "spelhandske" som träs över handen och fäster i musen på något sätt ? Eller kanske bara förbättrat grepp på musen ?

Sedan kör jag med en musmatta Mionix Alioth 400, som är min favorit såhär långt.
Tygmattor ger i allmänhet mer exakta rörelser än plastmattor, men ett litet "problem" är att lasersensorn i Naosen läser av tyg betydligt sämre än plast (enligt SQAT). Om detta går att förbättra vet jag inte. Avläsningen är dock tillräckligt bra, men kan det förbättras så är det ju alltid trevligt.

Ett annat tips till ett företag som Mionix är att tänka på att utveckla mer gaminghjälpmedel vad gäller tangentbordet.
Här finns väldigt lite på marknaden. De flesta gamingtangentbord är helt enkelt vanliga tangentbord, som bara ser ut och känns som vanliga tangentbord, vilket är väldigt fantasilöst. Här skulle man kunna göra något som Logitech's G13, fast med mer tanke på ergonomi och mer tanke på att placera knappar och dylikt som skulle vara skönare för gamers.
Speciellt att kunna ändra position och kanske storleken på de vanliga knapparna man har när man spelar än något jag verkligen eftersökt. Folk har olika stora händer och fingrar och föredrar olika avstånd och position av knapparna, men blir tvingade in i samma "wasd-mall" av de fantasilösa tangentbordstillverkarna.
Väldigt stora ansträngningar görs numera av många tillverkare (speciellt Mionix) för att göra mössen så ergonomiskt sköna som möjligt, men alla verkar helt glömt tangentborden som folk håller sin andra hand på..
Här är jag säker på att Mionix skulle kunna skapa något marknadsledande för gamers.

Jag fick nöja mig med ett G13, men det är verkligen en nödlösning och det ser verkligen bara ut som en del av ett vanligt tangentbord utan så mycket tanke bakom.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Någonting jag har tänkt över noga är placeringen utav SHIFT och CTRL knapparna på de flesta tangentbord. Anta att du spelar med den klassiska WASD setupen, då sitter CTRL oftast lite för långt ner, och man får anstränga lillfingret för att kunna Dodga. Säg att man istället skulle flytta SHIFT knappen till CapsLock och CTRL knappen till SHIFT, då skulle man slippa anstränga fingret så mycket och möjliggöra både bättre ergonomi och Gaming prestanda

bara en liten sådan sidide liksom

Permalänk
Sötast
Skrivet av Stora Sture:

Någonting jag har tänkt över noga är placeringen utav SHIFT och CTRL knapparna på de flesta tangentbord. Anta att du spelar med den klassiska WASD setupen, då sitter CTRL oftast lite för långt ner, och man får anstränga lillfingret för att kunna Dodga. Säg att man istället skulle flytta SHIFT knappen till CapsLock och CTRL knappen till SHIFT, då skulle man slippa anstränga fingret så mycket och möjliggöra både bättre ergonomi och Gaming prestanda

Tänk på att sådant är personligt!

Jag skulle aldrig köpa det tangentbordet, själv tycker jag att ctrl är mycket mer naturligt än shift.

Permalänk
Skrivet av Stora Sture:

jadu, är nog så för dig men jag har lillfingret liggandes över ctrl och slutar på shift, trycker ner shift med fingertoppen och trycker samtidigt ner ctrl genom att sträcka på lillfingret så att mittdelen liksom trycker ner. kanske nått att testa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hursomhelst vore det trevligt med något tangentbord där man själv kunde ställa in personliga preferenser som ni nämner ovan.
Det finns ett par tafatta försök med sådana tangentbord med lösa knappar, men de säljs knappt i Sverige och lär ha diverse problem.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

allt jag vill ha är höga knappar (inget skit med mini knappar som på en laptop :< ) bra "studs" i dom, att de går upp till sin rätta position direkt efter att man tryckt (finns många billigare där knapparna är väldigt sega) riktigt viktigt att ha för nån som mig som lirar starcraft och andra tangentbordskrävande spel och även skulle det vara kul med bytbara ljus (grönt som default of course men som på den där cyborg tangentbordet där man kan byta färg på t ex WASD, numpad och sånt)

men rejäl anti-ghost och riktigt responsiva tangenter är egentligen allt jag vill ha i ett tangentbord

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett hjul, som man snurrar horzonellt och inte som typ ett skrollen, där man kan ändra volymen istället för knappar. Och gärna två där man kan koppla dem till olika program eller ha möjlighet att byta program när man byter profil.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag skulle vilja ha ett hjul, som man snurrar horzonellt och inte som typ ett skrollen, där man kan ändra volymen istället för knappar. Och gärna två där man kan koppla dem till olika program eller ha möjlighet att byta program när man byter profil.

du menar som typ G11 tangentbordet? eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lite frågor angående mjukvara till NAOS 5000 musen, gå jag till start, klickar på Firmware Update, säger den att det finns ny firmware att updatera, jag gör det självklart, pluggar ut musen och sätter in den igen. Går jag till software programmet, och klickar update firmware där så säger den att jag har det senaste, dock går jag igen till Firmware update, dvs den separata som första gången, så säger den att det finns ny firmware.

Hur kommer det sig ? Firemware Update.exe säger att det alltid finns en firmware ute, men inte firmware updatr från själva softwaren för musen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Hur kommer det sig ? Firemware Update.exe säger att det alltid finns en firmware ute, men inte firmware updatr från själva softwaren för musen.

Är rätt så säker på att det är en bugg, då det händer mig med.

Ska tydligen komma en ny firmware som fixar lite problem med låga polling rates (bl.a. att man inte kan klicka mer än runt två gånger per sekund med 125/250Hz).

Citat:

125/250Hz problemet skall vara löst till nästa firmware, det är det svar jag fått av vår programmerare, jag har inget datum ännu men jag hoppas kunna leverera den inom ett par veckor.

Calle på supporten har gett mig bra svar för att vara ett så konstigt problem, bara plus där. Sitter och väntar på firmware-uppdateringen då jag har lite problem med dpi/sensitivity med 500/1000Hz polling rate, enda problemet med musen jag har hittat.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med min firmware eller software till musen, men har iallfall ofta suttit och tryckt på "check firmware" och updates till mjukvaran. Alltid kul om det dyker upp någon ny funktion eller andra förbättringar.
Hittills har jag dock tryckt förgäves i över ett halvår, så är något nytt på gång vore det skoj

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

du menar som typ G11 tangentbordet? eller?

Jaa, typ. Fast mer som på Microsoft Sidewinder X6. Det är ett riktigt najs tangentbord faktiskt. De ända modifikationerna jag skulle vilja se är platta tangenter och möjlighet att programmera alla knappar samt så att man kan trycka på alla tangentkombinationer samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

naos 5000

Hej
har problem med er mus naos 5000.
musen stänger alldrig av sig när jag stänger av datorn utan den forsätter lysa tills jag drar ur sladden.
jag har testat att byta ut musen mot en ny men detta hjälpte inte.
är detta ett vanligt problem eller är det bara jag?

kan ni fixa detta på något sätt? kanske med en ny firmware?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Ger lite feedback på Mionix Keid 20, var helnöjd när jag köpte det, men efter ett par månader så brast hela headsettet, det var bra kvalite på ljud och mikrofon, men det var inte alls hållbart, samma sak hände med min polares med som också hade köpt ett samtidigt som jag. tror våra höll i cirka 3 månader.

Permalänk
Mionix
Skrivet av Handa:

Hade varit roligt om ni på något sätt hade kunnat fixa in i eran mjukvara så att man kan ta bort musacceleration helt som den här reg-filen gör.

Hej!

Vi har tittat på detta redan och beslutat att inte lägga till den här funktionen. Anledningen till att vi inte kan lägga till den i musens drivrutin är att det är alldeles för många variabler att ta hänsyn till för att det praktiskt skall kunna fungera för alla användare.

Permalänk
Mionix
Skrivet av QwQ:

Hej
musen stänger alldrig av sig när jag stänger av datorn utan den forsätter lysa tills jag drar ur sladden.

Jag rekommenderar att du besöker vår websida för F.A.Q. eller kontaktar vår support avdelning så hjälper de dig med det här problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej!

Vi har tittat på detta redan och beslutat att inte lägga till den här funktionen. Anledningen till att vi inte kan lägga till den i musens drivrutin är att det är alldeles för många variabler att ta hänsyn till för att det praktiskt skall kunna fungera för alla användare.

Jo, kändes som det. Inte direkt som att många användare ens tänker på det eller vet om det. Tack för svaret.

Permalänk

Tjena mionix.

Måste bara börja med att säga att jag tycker om era produkter väldigt mycket, har dock en fråga.

När jag väljer att stänga av lysena på naos 5000, så kan jag inte få på dom igen, om jag inte kopplar ut/in musen igen, eller stänger av datorn. Är detta mjukvarofel eller bör jag lämna tillbaka och få en ny?

Mvh.

Permalänk
Mionix
Skrivet av StålNisse:

Tjena mionix.

Måste bara börja med att säga att jag tycker om era produkter väldigt mycket, har dock en fråga.

När jag väljer att stänga av lysena på naos 5000, så kan jag inte få på dom igen, om jag inte kopplar ut/in musen igen, eller stänger av datorn. Är detta mjukvarofel eller bör jag lämna tillbaka och få en ny?

Mvh.

Hej!

Jag rekommenderar att du kontaktar vår support avdelning så hjälper de dig med ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

Hej

låter mer som om ditt moderkort inte stänger av strömmen till USB-portarna, helt normalt för vissa.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Är ni villiga att dela med er om vad ni kommer med för framtida lanseringar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej

Skulle vilja se ett tangentbord med analoga W A S D knappar. Då helst med en extra uppsättning på vänster sida som tex tangentbordet merc Stealth. Visserligen så skall ju spelen också stödja detta vilket det förmodligen inte finns ngt som gör i dagslägen men om ngn kommer med ett tangentbord med funktionen så kommer kanske också speltillverkarna så småningom att lägga till det.

Skulle vara schysst att kunna välja på fler hastigheter än att bara gå eller springa i tex ett FPS spel. Så ju mer man trycker ner knappen desto fortare skulle man röra sig. Funktionen bör kanske också vara möjlig att stänga av på tangentbordet. Alternativt att bara den extra uppsättningen på vänster sida är analog och att de andra WASD knapparna är vanliga på den ordinarie placeringen.

Permalänk

hej, mionix naos 3200 skulle visst släppas idag, dock så står det på de sidor jag kollat på att det ska släppas i mitten av oktober runt 15-18.

nått speciellt med detta?

Visa signatur