Bäst bildkvalite för film. ATI eller Nvidia

Permalänk
Medlem

Bäst bildkvalite för film. ATI eller Nvidia

Jag är tveksam på vilket grafikkort som skulle passa för mig. 5750 är tillräcklig prestandamässigt för den mängden jag spelar just nu, däremot skadar det inte att ha något värre, tex gtx 460. Jag använder däremot datorn till största delen som filmvisare, endast 1080p/bluray osv, inte en enda dvd! Kvaliten på dvd ger mig rysningar!
Det jag undrar nu är vilket lag som har bäst videokvalite i dagsläget.

Detta gamla test visar KLART bättre bild med ATI Avivo HD Vs Purevideo HD - IQ Testing - Page 2
Tyck nu inte att det är snyggare med mer svärta, för vill jag ha det så kan jag öka svärtan på tvn istället, vill inte tappa det på vägen.
Länkar direkt till ett par bilder att ladda ner så ser ni skillnad direkt.
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/iqcompare/pictures...

I denna tråd verkar dom heller inte speciellt överens om vilket märke som är att föredra ATI vs NVIDIA (picture quality) - Overclock.net - Overclocking.net

Finns det något liknande test med dagens kort? Vill verkligen ha reda på detta innan jag ska uppgradera

Trött på mitt gamla 4850 som drar onödigt mycket ström i idle, även att jag underklockat det.. Och nej, det spelar ingen roll hur mycket man skruvar upp fläkten osv, det går kallare, men har samma värmeutveckling för det.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Avstängd

Tror inte nån ser skillnad på kvalite mellan ditt 4850 och nyare kort. Beror någ mer på filmen, tv eller skärmen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att allting baseras på vilka inställningar man kör med så spelar det ingen som helst roll om man innehar ett ATI kort eller Nvidia kort för filmer.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Tror inte nån ser skillnad på kvalite mellan ditt 4850 och nyare kort. Beror någ mer på filmen, tv eller skärmen.

Kvaliten på 4850 klagar jag inte på, det är värmen i det jag vill bli av med. Men om det är lika markant skillnad mellan märkena som testerna visar skulle jag aldrig köpa ett Nvidiakort, om det inte går att ändra i inställningar dvs. Det var iaf en synbar skillnad i windows och spel när jag bytte mellan 9800gx2 och mitt nuvarande 4850.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Antielefant

Det är totalt ointressant att ens titta på i dagsläget, eftersom ingetdera grafikkort renderar med sina egna inställningar längre utan överlåter hela den biten till videospelaren. Jag har svårt att se att det skulle vara någon direkt skillnad mellan dagens grafikkort, speciellt inte när båda sidor kör exakt samma tekniker vad gäller just videouppspelning.

Vad gäller testet i fråga tror jag att du missade deras slutsats;

"Image quality is much closer between the two due to both having good and bad points. Clearly with some time and patience it would be possible to work out the best settings for each card, but we should be much closer to perfection at default settings than we are. In reality, the best image is probably somewhere in between the two produced. If we had to choose one as our preference, overall it would probably be Nvidia as much of the detail issues could be fixed by an increase in brightness rather than significant work to get skin tone correct on ATI."

Skillnaden på skrivbordet kan jag också hålla med om, NVidia är normalt sett ett snäppt lägre i brightness än ATI är. En skitsak att ändra antingen i kontrollpanelen eller på skärmen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync