Permalänk
Medlem

Testa att kryssa i 20% capacitor aging i den där kalkylatorn och se vad du får för resultat då. Då får du en uppskattning av hur det kommer se ut om ett år.

Som referens (med 30% aging) så får jag enligt den där kalkylatorn recommended PSU wattage 734W (ej inräknat överklockningen på grafikkorten.) Nu drar inte mitt system så mycket, men det är tilltaget för att ha marginal och för att kompensera för nätaggets degradering över tid.

Det känns som du redan bestämt dig för vad du tycker stämmer så varför skriver du ens den här tråden? Kör på ett 650W agg om du vill. Det kommer förmodligen att funka fint (iaf till en början) men om något rasar så reserverar jag rätten att säga "vad var det jag sa."

Värt att tänka på är även att ditt nätagg bara har två PCI-E strömkontakter från början. Till det andra kortet måste du köra med molex till pci-e adapters (följer med grafikkorten.) Det brukar funka fint så länge du sprider ut adaptrarna på två olika molex-kablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

Det är ju du som är efterbliven, och troll kan du vara själv, förhoppningsvis så är du det.
Stå för det du skriver istället för att tramsa, sen kan du sticka vart du vill, det spelar väl ingen roll för oss andra på forumet vart du sticker, utöver det så är inte 650 w för klent för GTX 470 och det räcker med att du skriver troll en gång. Så ja, du kan gärna "sticka", grabben.

Hade du dessutom läst i tråden innan du kommenterat så hade du också förstått att jag redan har ett Corsair tx 650w nätagg, jag ska alltså inte köpa något nytt.

Ska du ha ETT GTX 470 så går det fint men ska du ha två i SLI så kan det hända att nät agget pajar eftersom du lägger mer än 650w på det (om du klockar CPUn vill säga...Ska du klocka rekommenderar jag dej att köpa MINST ett 850w agg...Om du inte vill att PSU fläkten går i 2000rmp förstås...BTW efterbliven är den som inte orkar tänka själv...Troll är den som säger emot det självklara...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Ska du ha ETT GTX 470 så går det fint men ska du ha två i SLI så kan det hända att nät agget pajar eftersom du lägger mer än 650w på det (om du klockar CPUn vill säga...Ska du klocka rekommenderar jag dej att köpa MINST ett 850w agg...Om du inte vill att PSU fläkten går i 2000rmp förstås...BTW efterbliven är den som inte orkar tänka själv...Troll är den som säger emot det självklara...

Med en klockad CPu ligger jag inte ens på 630w, så hur tänker du =)?

Permalänk
Medlem

Du ska alltid ha kraft över på agget. Det åldras och blir sämre, och det blir sämre snabbare om det pressas till max.
Och så blir det mycket högljuddare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

*SUCK* GPUs = 430w CPU ~130-150 = 560-580
Mobo + minne ~ 40w = 600-620w totalt
Fläktar,HDD och annat lull lull ca 20-40w = 620-660w

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

*SUCK* GPUs = 430w CPU ~130-150 = 560-580
Mobo + minne ~ 40w = 600-620w totalt
Fläktar,HDD och annat lull lull ca 20-40w = 620-660w

Nepp,
Stämmer inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

Nepp,
Stämmer inte.

Nepp dit inlägg stämmer inte

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Esseboy, lägg ner attityden.

http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...

Här kan du själv se hur mycket grafikkorten drar med sweclockers testsytem
(http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...)

Dra bort 20% för ett nätaggregat med 80% effektivitet så får du ut vad som krävs för att driva det.
Så 525W lär ett system med 470 SLI klara sig på.

Edit: Säger inte att det är rekommenderat, men nätaggshysterin börjar bli löjlig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dra bort 20% för ett nätaggregat med 80% effektivitet så får du ut vad som krävs för att driva det.

Edit: Säger inte att det är rekommenderat, men nätaggshysterin börjar bli löjlig.

Okej.
Så du tror jag klarar mig fint på ett 650 w =)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

Okej.
Så du tror jag klarar mig fint på ett 650 w =)?

Hade kört ett HX750 eller AX750 beroende på budget. Finna andra alternativ om man vill det också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

AX1200 har 87% verknings grade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att de flesta hårdvarusidor som testar strömförbrukningen gör så med endast GPU lastade till 100% (även om mätningen sker på hela systemet.) Du får alltså lägga på en hel del för att simulera maxbelastning på även processorn. Furmark till exempel laddar mina GPU till 99% men endast en CPU tråd av åtta till 100% (resten noll.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

AX1200 har 87% verknings grade

Jaha? och vad har det med saken att göra, det är fortfarande mätt från väggen. Sätter du ditt ett annat nätagg är skillnanden bara att det drar ännu lite extra från väggen, det har inget med vad komponenterna drar.

Det är fortfarande minimala skillnader med sådan last. Samt att Furmarks nivåer kommer aldrig grafikkortet/korten nå under normala förhållanden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jaha? och vad har det med saken att göra, det är fortfarande mätt från väggen. Sätter du ditt ett annat nätagg är skillnanden bara att det drar ännu lite extra från väggen, det har inget med vad komponenterna drar.

Det är fortfarande minimala skillnader med sådan last.

Ja men nu är det såhär att jag redan har ett corsair tx 650 w så har ingen lust att köpa ett nytt nätagg nu, do you feel me?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markel0n:

Ja men nu är det såhär att jag redan har ett corsair tx 650 w så har ingen lust att köpa ett nytt nätagg nu, do you feel me?

Ja funka kommer det garanterat göra, men jag hade valt annat iom ljudnivån som kommer därefter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja funka kommer det garanterat göra, men jag hade valt annat iom ljudnivån som kommer därefter.

Jo, men nu är det såhär att ljudnivån redan är åt helvete då den ger ifrån sig typ halvt klickljud ibland, vilket dom vägrade fixa när den va inne hos reparation heller då dom sa att det inte var något fel på den, så att den ska låta mer än nu är omöjligt så.

Så någon ändring på ljudnivå är det inte o tala om här, kommer
inte bli en decibels skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

Betyder detta att jag klarar mig på 650W eller har jag
gjort något fel?

------------------------------

Skrivet av Markel0n:

Då räcker ju mitt nätagg!!

Skrivet av Markel0n:

antagligen tog du i jävligt mycket eller så räknade du fel.

Skrivet av Markel0n:

Så det räcker nog fint trots allt

Skrivet av Markel0n:

det räcker fint, fortfarande.

Skrivet av Markel0n:

utöver det så är inte 650 w för klent

Skrivet av Markel0n:

Nja, sämre ljudnivå kommer den inte få iallafall

Skrivet av Markel0n:

Skrivet av Markel0n:

Nepp,
Stämmer inte.

Skrivet av Markel0n:

någon ändring på ljudnivå är det inte o tala om här, kommer
inte bli en decibels skillnad.

Alltså... Ursäkta att jag bryter mig in, men varför frågar du om du så uppenbart redan har bestämt dig?

Permalänk
Medlem

Liten varning när du räcknar Watten. Det är rekomenderat att räckna med capacitator aging också. Capacitatorna i nätdelarna slits över tiden och förlorar mycket av sin effekt. Jag brukar alltid räckna med 30% på capacitator aging. På System Load så räcker det med att sätta på 90% för din dator kommer aldrig köras i 100% load.. evar..

För ett sånt stort SLI system så skulle jag definitivt rekommendera du kör med minst 750W.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Hej! En liten detalj som stör mej i detta formidabla forum för större kunskap,är att många kunniga tycks reta sej på frågeställarna
-dumma (okunniga) frågor som den som vet säkert tycker är onödiga men som har sin grund just i okunskapen-jag ber er-överse
med vår "dumhet" och dela med er av er kunskap-alla har vi börjat från "noll" en gång....

Läser detta forum dagligen för att lära mej mer...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är fortfarande minimala skillnader med sådan last. Samt att Furmarks nivåer kommer aldrig grafikkortet/korten nå under normala förhållanden.

Jag menade att man måste räkna 650*0,87 istället för 650*0,80 Vet vad du menade bara en lite rättelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I sweclockers grafikkorts test använde dom ett AX1200W varav 656W drogs ur vägen vilket blir en belastning på ca 54%, vid 50% belastning på ett 80+ Guld så är effektiviteten 90%. Så då blir det 656W*0,9~590W bör hela systemet dra från nätagget, tänker jag rätt nu?

Till TS, visst du kan säkert köra på ditt 650W men jag skulle aldrig chansat utan hellre legat på den säkra sidan och köpt ett starkare. Sen när du säger att det tickar så undrar jag ju vad det kan bero på, börjar agget bli gammalt eller är det fläkten som håller på och ger upp. Enligt corsair ska TX650 vid 100% belastning låta upp emot 40dBA vilket jag tycker är ganska mycket.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

I sweclockers grafikkorts test använde dom ett AX1200W varav 656W drogs ur vägen vilket blir en belastning på ca 54%, vid 50% belastning på ett 80+ Guld så är effektiviteten 90%. Så då blir det 656W*0,9~590W bör hela systemet dra från nätagget, tänker jag rätt nu?

Till TS, visst du kan säkert köra på ditt 650W men jag skulle aldrig chansat utan hellre legat på den säkra sidan och köpt ett starkare. Sen när du säger att det tickar så undrar jag ju vad det kan bero på, börjar agget bli gammalt eller är det fläkten som håller på och ger upp. Enligt corsair ska TX650 vid 100% belastning låta upp emot 40dBA vilket jag tycker är ganska mycket.

4 veckor gammalt nätagg, så gör din bedömning själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Du borde inte använda en såndär kalkylator...Använd Huvet och räkna istället.. 215w drar GTX 470 I SLI blir det 430w I5 760 drar ca 95w =525w totalt så här långt (Om du klockar CPUn drar den väl upptill 125w) så vi säger 555w moderkortet + minnen drar väl 45w för att ta i lite så då blir det 600w HDD säger vi att drar 8w = 608w och så 30w för eventuella fläktar = 638w o så Moms på 30w xD = 668w TADA AA

668w borde dit system dra som MAX

Det är så här det går när man börjar labba på egen hand utan att veta vad man egentligen gör. Fast tar man i riktigt på alla håll och kanter så fungerar det ändå. I en kalkylator är det enkelt att kolla hur mycket extra som behövs om man lägger till eller byter någon pryl. USB-enheter är vanliga att ha och bör ingå i beräkningen.
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine finns en kalkylator som innehåller det mesta samt rekommendationer om hur man bör göra för att det ska fungera ett tag. De har även en kalkylmöjligheter för överklockningar om man tycker om sånt och inte några sisådär uppskattningar.