Avdrag när garantin gäller?

Permalänk
Slaget: Team SweC

Avdrag när garantin gäller?

Hejsan. I december 2009 så köpte jag ett kit med RAM. Redan från början hade jag problem med minnet med frysningar med rätt inställningar (X.M.P). Jag lyckades hitta ett par inställningar som fick systemet stabilt ett tag men nu i slutändan började datorn frysa även med dessa inställningar.

Så jag körde memtest och fick upp runt 50 fel under 4 pass. Min kompis körde även ett memtest med minnerna i hans dator och fick upp över 600 fel i memtest. Så då beslutade jag att skicka in mina RAM moduler till butiken eftersom garantin från butiken är 1 år.

Nu till min fråga. Butiken vill dra av 15% av priset eftersom jag inlämnade mina RAM nästan 11 månader efter köp, egentligen skulle man dragit av 30% enligt butiken i fråga. Är det verkligen rätt av dem att göra så? Jag menar, Corsair skriver: "All DRAM memory modules have a lifetime warranty". Skulle jag inte fått ut ett öre då om jag lämnat in minnerna efter typ 4 år? (butiken drar 30% per år).

Om jag har en ny TV som går sönder efter 10 månader (under garantitiden) så kommer inte butiken dra av en viss % för att jag använt TVn i ett par månader..Eller är jag ute och cyklar nu?

Såg nu att tråden ligger i fel forum. Ber om ursäkt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Entusiast

Vart har du köpt det?

Du ska ha nya identiska minnen eller motsvarande som de kan fixa fram. Nöj dig inte med mindre!

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Vart har du köpt det?

Vill inte nämna butiken. Spelar det någon roll?

Minnerna finns inte längre i lager och därför vill de ge mig pengarna tillbaka -15%..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Inaktiv

Låter konstigt.

Permalänk

Kan ju visa er deras svar.

Citat:

Uppdaterad information:
Fel verifierat och då denna produkt har utgått ur sortimentet så undrar jag vilket du vill ha istället? Maila mig vilket du vill ha genom att klistra in länken eller art nr i mailet så ordnar jag det. Om produkten du väljer är dyrare så skickas det med en faktura på mellanskillnaden och om den är billigare så behöver jag dina bankuppgifter för att kunna återbetala mellanskillnaden. Det jag behöver är följande, Bank. CL. konto nr. Du har 2638 kr i tillgodo. Vi har gjort ett nytjande avdrag med 15 % då kortet är snart ett år gammalt. I normala fall så har vi rätt att göra avdrag upp till 30% per år men tycker själv det är lite för mkt så jag gjorde avdraget till 15 % för att visa lite goodwill gentemot dig.

Som jag skrivit i topicen låter det fel med 15% avdrag oavsett hur mycket goodwill de vill visa. Jag svarade med att butiken borde ge mig 15% påågrund av all felsökningstid och krångel produkterna jag köpt gett mig.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Du skulle nog lagt tråden här: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/

Ang. deras avdrag med procent så tycker jag inte det låter så rimligt. Du har garanti och ska få dina minnen lagade, eller få motsvarande minnen alternativt pengarna tillbaka (allt du betalade, inga avdrag).

Kontakta din konsumentvägledare i din kommun så kan de hjälpa med sådant här. I värsta fall gå till ARN.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr visade du dig totalt oseriös när du skrev det om att du borde få 15% extra.
Förvänta dig inte att dom ska visa god hänsyn om du själv inte gör det.

Permalänk
Medlem

Så klart så ska du inte få någon ekonomisk kompensation av Inet för att Corsair har levererat trasiga minnen. Du kan ju testa att skriva detta i XXXX tråd också, så får du ett personligt svar och vad de menar med detta. Skulle vara mycket intressant att höra deras svar ang. deras procentuella avdrag på produkter med garanti.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Om jag nöjer mig med att köpa ett par mindre bra och billigare minnen så kostar dom 1480 kr idag på inet + att jag då får mellanskillnaden. Totalt har jag då förlorat 400 kr på hela köpet. Eller så kan man se det som att jag betalat 1880 kr för ett par minnen som idag kostar 1480 kr. Då är jag den stora förloraren i sammanhanget?

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Om du köpte de för 2638 kronor och köper dessa Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se för 1440 kronor så får du ju fungerande minnen + 1158 kronor tillbaka. Du tjänar grovt på det? Ang. prestandaskillnad kommer du inte märka någon skillnad då du inte överklockar ändå (iaf inte så mycket ås det märks).

Visa signatur

Foto:

Permalänk

Jag betalade 3000 kr
Jag får minnen för 1500 kr + 1100 kr = 2600 kr.
Hur kan jag inte se det som en förlust på affären jag gjort?

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att du itne vill nämna företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag betalade 3000 kr

Minnena sjunker i pris, dvs minnen som kostade 3000 kronor för 1 år sedan kan du idag få för kanske 2000 kronor. Dvs du tjänar på det hur du än gör. Du får nya minnen, med ny garanti + lite pengar mellan.

Jobbade på Samsung ett tag och då var det populärt att kunder hade drulleförsäkring och sedan när modellen var utgående så "tappar" man TV:n så man får en nyare modell /pengar så man kan köpa en nyare modell.

Visa signatur

Foto:

Permalänk

Aja får väl ge mig då. Känns ändå som en förlust men jag har kanske fel i frågan. Men om jag verkligen inte ska förlora på affären så måste minnet jag väljer kostat 400 kr mer än i dag i december 2009 och det kanske dom gör.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Aja får väl ge mig då. Känns ändå som en förlust men jag har kanske fel i frågan. Men om jag verkligen inte ska förlora på affären så måste minnet jag väljer kostat 400 kr mer än i dag i december 2009 och det kanske dom gör.

Ja rent pengar mot pengar går du ju back men du kan inte jämföra vad du köpt idag med vad du köpt för ett år sen. Hade jag köpt en 1TB-hårddisk för 1000kr för ett år sen som nu kostar 600kr och sen får jag tillgodo 850kr och väljer att ta ut en ny disk har jag ju tjänat. Hade jag köpt en LED-TV för ett år sen för 15000 som idag kostar 8000 och fått typ 13000 tillgodo dvs en ny motsvarande TV PLUS 5000kr i kontanter så har jag ju tjänat som fan.

Du måste alltid utgå från köptillfället dvs för 11 månader sen, du måste ju tänka dig att du fått ha dina minnen 11 månader också. Vore som att säga att du skulle gå back om du fick nya exakt likadana minnen bara för att de kostar mindre idag och mena på att du ska få något mycket mycket bättre bara för att det du äger en gång i tiden var dyrt.

Du har alltså tjänat bra skulle jag vilja påstå

Permalänk

Men själva avdraget dom gör görs för att jag haft nytta av produkten.

"Är det av någon anledning svårt att få en likvärdig ersättningsvara kan du begära prisavdrag, som ska vara proportionellt mot felet. Om du vill häva köpet betyder det att säljaren måste betala tillbaka alla pengar som du har betalat, mot att han får tillbaka varan. Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den. Ett så kallat "nyttjandeavdrag" görs i så fall på det belopp som säljaren återbetalar dig."

Ett RAM som har fel på sig vet jag inte om jag kan kalla för nytta. Det har snarare gett mig ett litet helvete under 11 månader. Fast det får jag ta på mig helt och hållet eftersom jag inte skickat in de direkt när det inte fungerade som det ska utan att jag nöjde mig med att köra minnet "halvtfungerande" som till slut inte höll.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

reklamation ,trasigt minne, du får tillbaks pengarna sen köper du nya minnen bara.
Spelar ingen roll om det är 11 månader gamalt eller 2 dagar, om det är trasigt och ej fungerande och/eller har falerat inom garantitiden ska du ha nya saker eller pengarna tillbaks.

Grejen med TV-apparaterna fungerar inte du får ju inte pengar i mellan du får en ny "dyrare" tv eller det du betalt för tven.

Permalänk
Medlem

sen kan man ju fråga sig varför du inte bytat dem på 11 månader.

Permalänk
Medlem

När det gäller garantiärenden bör butiken ersätta hela beloppet, men med tanke på att du har "nyttjat" minnena i 11 månader så kan de ha en poäng. De har ju uppenbarligen fungerat annars hade du reklamerat dem direkt.

Annars kan du kontakta tillverkaren direkt så kanske de kan hantera garantin utan att du måste blanda in butiken ifråga?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

sen kan man ju fråga sig varför du inte bytat dem på 11 månader.

Bytt*

De kanske fungerar, men knappt. Har man ett jobb som kräver dator hemma och inte har ersättningsdator så är det svårt att sitta utan minnen i 1 vecka om de ska felsöka osv. Nu fick TS tillgång till minnen att låna av en kompis så det blev möjligt att skicka in till butiken.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Så länge de erbjuder dig en produkt som är minst lika bra är det inget att snacka om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag betalade 3000 kr

Ursäkta men haha,
hur kan du se det som en förlust när du får samma/bättre minnen PLUS pengar tillbaka?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Minnerna är inte samma eller bättre. De är snäppet sämre.

Det blir: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Förut va det: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX

Och varför jag inte bytte dem tidigare var ju för att jag behöver datorn varje dag och jag har inte haft tillfälle förrens nu att byta utan att vara utan dator. Desstum lyckades jag få datorn stabil under flera månader men nu i slutet så bara slutade det fungera helt.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Nu till min fråga. Butiken vill dra av 15% av priset eftersom jag inlämnade mina RAM nästan 11 månader efter köp, egentligen skulle man dragit av 30% enligt butiken i fråga. Är det verkligen rätt av dem att göra så?

Ja, de har laglig rätt att dra av nyttjanderätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför inte plocka 2x Corsair 4GB (2x2GB) 1866MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se då? Eller Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se om du nu är ute efter extrema minnen. Jag tycker det låter som en mycket bra deal för dig att kunna plocka i princip vilka minnen du vill och forfarande få pengar tillbaka. Förstår öht inte hur du kan känna dig lurad.

Permalänk
Medlem

Eftersom att du har Corsair minnen (sign) så skulle du tagit kontakt med Corsair istället, dom kör inte med några fjantiga avdrag eller liknande.
För övrigt har butiken knappast rätt att fiffla med priset då de är ett Garanti ärende.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

nah nyttjanderätten som finns gäller inte hemelektronikmarknaden på det sättet då hemelektronikbranchen gått ihop med bättre garantivillkor än det, så ARN lär döma till butikens nackdel dvs du ska ha alla pengarna tillbaka.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Nja, huvudregeln är att du har köpt en "minnesfunktion", och det är det som butiken ska leverera. Dom ska alltså helst erbjuda ett likadant minne. Kan dom inte det får dom väl leverera ett minne som är snäppet bättre.

Kostar det minnet verkligen mer idag (?!), hursomhelst är det inte ditt problem. Eftersom det finns ett stort utbud kan det inte vara omöjligt för butiken att hitta ett ersättningsminne. Men, anser jag, om det är nöfvändigt måste du nog acceptera ett minne med korrekta specar från en annan etablerad tillverkare.

Om butiken erbjuder ett nytt minst likvärdigt minne ska TS var nöjd under förutsättning att han inte behöver betala tillägg. Det kan inte ha någon betydelse om minnen blivit billigare.

Men nu verkar det som om TS inte vill ha ett nytt minne utan kontanter i handen. Med andra ord, TS vill häva köpet. Det behöver inte butiken gå med på, om det inte finns något speciellt avtal. Om butiken inte är skyldiga att gå med på det så har de naturligtvis rätt att erbjude vad som helst, t.ex. ett prisavdrag om 15 eller 38 eller 9 procent.

Sammanfattningsvis:
- TS behöver inte betala tillägg för det minne butiken levererar.
- TS har ingen rätt att begära kontanter, därför måste han acceptera butikens villkor om han gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eketorpet:

Nja, huvudregeln är att du har köpt en "minnesfunktion", och det är det som butiken ska leverera. Dom ska alltså helst erbjuda ett likadant minne. Kan dom inte det får dom väl leverera ett minne som är snäppet bättre.

Kostar det minnet verkligen mer idag (?!), hursomhelst är det inte ditt problem. Eftersom det finns ett stort utbud kan det inte vara omöjligt för butiken att hitta ett ersättningsminne. Men, anser jag, om det är nöfvändigt måste du nog acceptera ett minne med korrekta specar från en annan etablerad tillverkare.

Om butiken erbjuder ett nytt minst likvärdigt minne ska TS var nöjd under förutsättning att han inte behöver betala tillägg. Det kan inte ha någon betydelse om minnen blivit billigare.

Men nu verkar det som om TS inte vill ha ett nytt minne utan kontanter i handen. Med andra ord, TS vill häva köpet. Det behöver inte butiken gå med på, om det inte finns något speciellt avtal. Om butiken inte är skyldiga att gå med på det så har de naturligtvis rätt att erbjude vad som helst, t.ex. ett prisavdrag om 15 eller 38 eller 9 procent.

Sammanfattningsvis:
- TS behöver inte betala tillägg för det minne butiken levererar.
- TS har ingen rätt att begära kontanter, därför måste han acceptera butikens villkor om han gör det.

Du verkar missuppfattat det hela: hans minnen är trasiga och butiken har dessa inte i lager längre. De säger att de ger honom en kredit på 85% av det pris han en gång betalade, köper han inte minne för alla pengarna så får han de som blir över till sitt konto, kostar det mer så får han betala mellanskillnaden. Han har alltså aldrig tagit anspråk på att få alla pengar tillbaka, han vill ha fungerande minnen.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Butiken borde ta minnena och skicka tillbaks dom till Corsair som sen ersätter dom med andra minnen som är likvärdiga.

Om butiken är shjyssta och ger dig nya minnen och pengar tillbaks, ja då säger jag grattis bara.. Garantin om du inte har extra försäkringar mot värdeminskning och sånt så är det samma produkt eller likvärdigt som gäller. väldigt sällan du får pengar tillbaks.

se det som du köper en äldre modell minnen idag men att du får pengar av butiken hehe...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning