Rekommenderad SSD hårddisk i dags läget

Permalänk
Medlem

Rekommenderad SSD hårddisk i dags läget

Hej,

Jag väntar på gen 3 av intels SSD diskar men jag behöver en innan dess och undrar vilken som är mest rekommenderad just nu och mest driftsäker och snabb. Jag tittade lite på Corsair och kände att de kan passa mina behov. Vad tycker ni och var rekommenderar ni?

Med vänlig hälsning
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem

WEBHALLEN.com - OCZ 120GB RevoDrive PCI-E 4x (SSD) (OCZSSDPX-1RVD0120)

ocz revodrive är ett pcie 4x kort så det e inte begränsat som andra sata ii eller även sata iii hårddiskar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathiasH:

Hej,

Jag väntar på gen 3 av intels SSD diskar men jag behöver en innan dess och undrar vilken som är mest rekommenderad just nu och mest driftsäker och snabb. Jag tittade lite på Corsair och kände att de kan passa mina behov. Vad tycker ni och var rekommenderar ni?

Med vänlig hälsning
Mathias

En Intel X25-M g2 är självklart om du prioriterar allround prestanda och driftsäkerhet. de flesta sandforce och liknande dras med en del kompaitiblitetsproblem som Intel inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

En Intel X25-M g2 är självklart om du prioriterar allround prestanda och driftsäkerhet. de flesta sandforce och liknande dras med en del kompaitiblitetsproblem som Intel inte gör.

Jag håller med. Jag köpte en Vertex2 som pajjade 15 dagar senare, nu är den på RMA och jag har önskat mej ett presentkort istället så att jag kan vänta in Intel G3.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Skrivet av bkm23:

WEBHALLEN.com - OCZ 120GB RevoDrive PCI-E 4x (SSD) (OCZSSDPX-1RVD0120)

ocz revodrive är ett pcie 4x kort så det e inte begränsat som andra sata ii eller även sata iii hårddiskar.

Så på detta kort är det alltså 120gb?

Varför köper folk inte fler av dessa pcie kort istället för lösa hårddiskar i så fall? Tanke på att de skriver och läser så pass mycket snabbare än vanliga SSD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Så på detta kort är det alltså 120gb?

Varför köper folk inte fler av dessa pcie kort istället för lösa hårddiskar i så fall? Tanke på att de skriver och läser så pass mycket snabbare än vanliga SSD.

Den är ju i praktiken ett par enheter som är raidade vilket bla gör att trim inte fungerar...vilket också innebär att det blir billigare om man köper att par 60gb av valfri sandforce disk och raidar dom själv.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju inte boota från dom på alla moderkort heller.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga disk med Sandforce-kontroller är väl det enda tänkbara alternativet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tack för infon grabbar, jag satt i samma sits och undrade mellan Intel och Ocz, Corsairs problem kan jag leva utan.
Revodriven verkar intressant men mitt mobo klarar nog inte det (P5Q pro Turbo).

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Den är ju i praktiken ett par enheter som är raidade vilket bla gör att trim inte fungerar...vilket också innebär att det blir billigare om man köper att par 60gb av valfri sandforce disk och raidar dom själv.

I see. Tackar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.