BBB Thomson DBI2210 & Linksys WRT320N

Permalänk

BBB Thomson DBI2210 & Linksys WRT320N

Vi har Bredbandsbolaget 100 MBit fast lina. Nyligen hoppade vi på kampanjen för deras digital-tv, det blev Bas TV för 0 kr i 12 månader, 99 kr följande 12 månader och gratis icke-inspelningsbar HD-box (Thomson DBI2201E).

Jag har en trådlös Linksys WRT320N till datorn och kopplade boxen efter routern. Jag kände inte till detta tidigare men boxen köper inte det IP som den tilldelas via kabel från routern, den måste kopplas direkt i väggen för att få bild.

Hur löser jag detta så att jag har trådlöst internet i datorn samtidigt med fungerande digital-tv?
Jag antar jag kan sätta en switch vid uttaget med separata kablar till routern och boxen, vad ska jag tänka på då? Vilken switch släpper igenom signalen till boxen så att det fungerar? Eller går det att göra något med port forward?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra med i princip vilken switch som hellst, kör själv med en Netgear 5-portars switch. Du har inte IP-telefoni för vissa telefonadaptrar har nämligen inbyggd swtich så då kan du koppla HD-boxen den vägen?
Jag har den inspelningsbara boxen själv och är tyvärr inte helt nöjd tycker det är ganska mycket störningar i bilden och ljudet kan börja hacka ibland. Lite svårt att beskriva men det verkar liksom vara mer problem på vissa kanaler t.ex. TV4 så det vore kul att höra hur det fungerar för dig sedan när du fått igång allt?

Permalänk
Skrivet av herakles:

Det ska gå bra med i princip vilken switch som hellst, kör själv med en Netgear 5-portars switch. Du har inte IP-telefoni för vissa telefonadaptrar har nämligen inbyggd swtich så då kan du koppla HD-boxen den vägen?
Jag har den inspelningsbara boxen själv och är tyvärr inte helt nöjd tycker det är ganska mycket störningar i bilden och ljudet kan börja hacka ibland. Lite svårt att beskriva men det verkar liksom vara mer problem på vissa kanaler t.ex. TV4 så det vore kul att höra hur det fungerar för dig sedan när du fått igång allt?

Jag kopplade in allt igår så jag har inte riktigt hunnit utvärdera allt, men hittills ser allt inkl TV4 bra ut. Jag ser ingen märkbar skillnad mellan detta och digital-tv från Comhem som jag kan se med den inbyggda tunern i tvn.

Tack för svaret! Då köper jag den billigaste jag kan hitta, tex WEBHALLEN.com - TP-Link 5-Portar Switch 10/100mbps, och testar. Inte hela världen om det inte funkar med de summorna. Och nej vi har inte ip-telefoni.

Visa signatur

Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Ja, det ska nog fungera bra med den switchen även om jag själv skulle undvika att köpa den absolut billigaste utan hellre lägga till lite extra och köpa en märkesswitch som t.ex. Netgear eller D-Link.
Jag vet inte hur länge du hunnit testa men för mig är bilden också bra kvalitet till en början men så brukar det börjar strula mer desto längre man tittar på samma kanal. Tycker jag testat det mesta som olika nätverkskablar och sånt men inget har hjälpt. Jag har också 100 MBit fast lina så det lär ju knappast vara problem med internetuppkopplingen?
Det enda jag inte testat är att koppla boxen direkt till bredbandsuttaget men då får jag ju samma problem som dig att jag inte kan använda internet samtidigt så det är ju i princip ett krav att man måste ha en switch för att använda tjänsten. Lite konstigt faktiskt att dom inte frågar om man har en switch när man beställer för det är nog knappast speciellt många som sitter med extra switch hemma i byrålådan

Permalänk

Jag gick och köpte mig en D-Link DES-1005D och kan bekräfta att det funkar utan problem både till boxen och routern. Skönt att det funkar men trist med ännu mer elektronik och kablage i lägenheten.

Igår tittade vi ca 1 timme i sträck på både 5an och 6an och märkte ingen försämring av kvalitén. Märkligt det du beskriver. Det enda problem jag har just nu är att för att få ljud på SVT måste jag ställa ljudet från digitalt till analogt på boxen. Någon som vet varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att det funkade bra med swichen. Kan hålla med att det är ett elände med alla kablar men jag har satt upp kabellister i lägenheten så det är ganska lätt om jag t.ex. behöver dra lite nya nätverkskablar.
Det ska ju finnas någon lösning så man kan köra trådlöst men jag har aldrig riktigt litat på trådlösa nätverk, känns stabilare och säkrare med riktigt trådnätverk
Jag har inte frågat men du kör med HDMI-kabel till TV:n eller använder du Scartkabel? Det där med ljudet kan bero på att SVT brukar sända med Dolby Digital så det kan troligen vara därför du får problem? Själv har jag kopplat ljudet till förstärkaren som har stöd för Dolby Digital men de flesta TV-appararater har inte stöd för detta.
Det verkar dock inte göra någon skillnad för ljudkvaliten att köra analogt utan det är bara om du ska köra 5.1 ljud den ska vara inställd på digitalt ljud.

Permalänk
Skrivet av herakles:

Skönt att det funkade bra med swichen. Kan hålla med att det är ett elände med alla kablar men jag har satt upp kabellister i lägenheten så det är ganska lätt om jag t.ex. behöver dra lite nya nätverkskablar.
Det ska ju finnas någon lösning så man kan köra trådlöst men jag har aldrig riktigt litat på trådlösa nätverk, känns stabilare och säkrare med riktigt trådnätverk
Jag har inte frågat men du kör med HDMI-kabel till TV:n eller använder du Scartkabel? Det där med ljudet kan bero på att SVT brukar sända med Dolby Digital så det kan troligen vara därför du får problem? Själv har jag kopplat ljudet till förstärkaren som har stöd för Dolby Digital men de flesta TV-appararater har inte stöd för detta.
Det verkar dock inte göra någon skillnad för ljudkvaliten att köra analogt utan det är bara om du ska köra 5.1 ljud den ska vara inställd på digitalt ljud.

HDMI mellan box och tv. Och jag märker ingen skillnad heller, det låter troligt det du skriver.
Jag har inte kopplat via förstärkaren än, jag vill skaffa en lång HDMI-kabel till projektorn först. Ljud via förstärkaren vid vanligt tv-tittande orkar jag helt ärligt inte med pga av den är gömd bakom tv-bordet och det är bökigt att ändra volymen.. Så tills vidare går HDMI-kabeln direkt in i tvn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kör du ungefär samma som jag fast jag har kopplat via min Yamaha förstärkare eftersom min TV bara har 1 HDMI-ingång så blir det smidigast på det sättet. Jag tycker inte det är så besvärligt att ändra volymen eftersom det finns ju volymkontroll även på digitalboxen så jag behöver sällan hålla på och pilla på förstärkaren.
Måste fråga dig om din digitalbox också konverterar allt till 1080i upplösning? Jag har mailat Bredbandsbolaget och frågat om det finns något sätt att ändra detta men dom svarar bara att det inte är möjligt. Jag vet att t.ex. SVT HD sänder i 720p upplösnig så jag skulle hellst vilja köra den upplösningen.
Detta brukar ju gå på flesta andra digitalmottagare men Bredbandsbolagets box har väldigt lite inställningar som går att ändra på vilket jag tycker är lite synd.

Permalänk
Skrivet av herakles:

Då kör du ungefär samma som jag fast jag har kopplat via min Yamaha förstärkare eftersom min TV bara har 1 HDMI-ingång så blir det smidigast på det sättet. Jag tycker inte det är så besvärligt att ändra volymen eftersom det finns ju volymkontroll även på digitalboxen så jag behöver sällan hålla på och pilla på förstärkaren.
Måste fråga dig om din digitalbox också konverterar allt till 1080i upplösning? Jag har mailat Bredbandsbolaget och frågat om det finns något sätt att ändra detta men dom svarar bara att det inte är möjligt. Jag vet att t.ex. SVT HD sänder i 720p upplösnig så jag skulle hellst vilja köra den upplösningen.
Detta brukar ju gå på flesta andra digitalmottagare men Bredbandsbolagets box har väldigt lite inställningar som går att ändra på vilket jag tycker är lite synd.

1080i är det som gäller på den boxen. Håller med om att det är lite dåligt. Enligt en tråd på Minhembio finns det tydligen en skum Nintendo-kod, givet av supporten, som gör att man kan ändra till 720p.

Edit: Tråden är här Om det inte funkar så är det inlägg 118 här: Ringde bredbandsbolaget idag ang. HDTV - Minhembio forum
"Hemliga" menyn kommer man åt genom att trycka upp ner gul blå exit, där kan man ställa in 720p samt signal för Scart. Helskumt, kanske bara en tillfällig lösning som ändras i en uppdatering.
Verifierat av flera på minhembio, har inte testat själv än.

Edit 2: Har nu testat Nintendo-koden och kan beräfta att den fungerar. Som sagt, den kommer från BBBs support. Skumt, men bra att kunna ändra till 720p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, jo det låter lite skumt men jag får kolla på Minhembio och se om det är något jag vågar testa. Jag har experimenterat lite senaste dagarna med annat som t.ex. att köra med Komponent-utgången och det är möjligt att det fungerar något bättre men det är fortfarande problem. Det är precis som att ljudet kommer lite ur synk efter ett tag och börja hacka mer och mer och till slut så fryser bilden till helt i några sekunder sedan blir det bra ett tag igen.
Jag har aldrig haft några liknande problem tidigare och jag har andra prylar inkopplade till TV:n som Xbox360, Blu-ray spelare etc. Min TV är förövrigt en Panasonic 50" Plasma och jag använder bara Supra märkeskablar så problemet måste ju ligga i den där jäkla boxen

Permalänk

Småhemliga menyer med kryptiska knappkombinationer är Thomsons specialitet, samma sak på deras äldre modem där man närmast var tvungen att utföra regndansen för att fabriksåterställa dem.

"Tryck 2 gånger snabbt på knappen, håll sedan ner knappen i 3 sekunder, sedan trycker du lätt på knappen 2 gånger till" osv.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt gillat Thomson men tyvärr verkar det vara det enda valet när man skaffar Bredbandsbolaget
Kommer fortsätta diskutera detta på Minhembio istället då det verkar vara lite fler personer som använder digital-TV tjänsten på deras forum.