Permalänk
Medlem

Drivrutiner?

Hej! Detta kan vara på fel del av forumet, om så är fallet så ursäkta. Jag fick nyss hem min nya dator. Den är ihopsatt hos inet, och har därför inga drivrutiner. Jag kan t ex inte ens se att jag har någon annan hårddisk än flashminnet, men det har jag. Hur finner jag den andra hårddisken och var finner jag alla drivrutiner jag behöver installera? Jag är helt ny med detta och datorn är alltså helt oinstallerad förutom att jag lagt in windows.

Ps. Jag installerade avast antivirus på flashminnet också, gör detta något?

Tack på förhand!

Permalänk

Med "flashminnet", menar du en SSD?
Windows kan bara se diskar som är formaterade som FAT eller NTFS. En ny hårddisk har varken eller. Du borde dock ha sett hårddisken när du installerade Windows, du borde ha formaterat den då.
Kör Windowsintallationen igen, formatera hårddisken och avsluta sedan utan att installera. Om du inte ser disken där är det nått lurt på gång.

Andra drivrutiner du behöver är chipset, ljudkort (kan vara inkluderade i chipsetdrivutinerna) och grafikkort. Du hittar drivrutinerna på respektive tillverkares hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Med "flashminnet", menar du en SSD?
Windows kan bara se diskar som är formaterade som FAT eller NTFS. En ny hårddisk har varken eller. Du borde dock ha sett hårddisken när du installerade Windows, du borde ha formaterat den då.
Kör Windowsintallationen igen, formatera hårddisken och avsluta sedan utan att installera. Om du inte ser disken där är det nått lurt på gång.

Japp menar SSD! Jo jag kunde se hårddisken när jag installerade windows. Men man skulle väl installera windows 7 på SSD minnet? Om jag väljer den andra hårddisken kommer ju windows att installeras på den hårddisken.

Menar du att jag ska göra om allt från början? Eller ska jag "behålla windows 7 på SSD och denna gång välja den andra hårddisken? Hur formaterar jag den utan att installera windows?

Mvh

Permalänk
Skrivet av Ashlor:

Japp menar SSD! Jo jag kunde se hårddisken när jag installerade windows. Men man skulle väl installera windows 7 på SSD minnet? Om jag väljer den andra hårddisken kommer ju windows att installeras på den hårddisken.

Menar du att jag ska göra om allt från början? Eller ska jag "behålla windows 7 på SSD och denna gång välja den andra hårddisken? Hur formaterar jag den utan att installera windows?

Mvh

Det ska bara vara att köra installations-CDn, välja att formatera hårddisken och sedan avsluta när det är klart. Du behöver inte göra om installationen av SSDn.

Permalänk
Medlem

Har du fler diskar än SSD så går du till diskhanteraren i windows och fixar den där, högerklicka dator i startmenyn och väl hantera sedan startar du diskhanteraren

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Det ska bara vara att köra installations-CDn, välja att formatera hårddisken och sedan avsluta när det är klart. Du behöver inte göra om installationen av SSDn.

Nu har jag nog gjort något fel. Nu kan jag bara se SSD och en backup på 100 mb!:S Har jag gjort något konstigt nu?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du fler diskar än SSD så går du till diskhanteraren i windows och fixar den där, högerklicka dator i startmenyn och väl hantera sedan startar du diskhanteraren

Ja gjorde som du sa. fann den men den heter disk 0 och det står unallocated vid den!:O

Mvh

Permalänk
Medlem

Drivereasy fixar dem drivrutinerna du behöver. Nackdelen är ju att den laddar ner dem med 10kb/s :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Drivereasy fixar dem drivrutinerna du behöver. Nackdelen är ju att den laddar ner dem med 10kb/s :/

Okej tack! Ska kolla in den senare.

Jag fann även att man kan välja vilken som ska vara ens primary disk och sådant. Jag kan inte så mycket om SSD, vad ska man lägga på den för maximal prestanda på datorn. Hur ska man rangordna dem, alltså vilken ska vara primary och vad ska den andra vara? Ska man bara lägga operativsystemet på SSD och ta bort allt annat för att installera det på den vanliga hårddisken, så som t ex drivrutiner?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashlor:

Ja gjorde som du sa. fann den men den heter disk 0 och det står unallocated vid den!:O

Mvh

Jo låter riktigt som det ska vara, den är ju helt tom och opartionerad, är precis det du ska göra partionera den och sen formatera den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo låter riktigt som det ska vara, den är ju helt tom och opartionerad, är precis det du ska göra partionera den och sen formatera den

Japp har följt den där Wizard saken och den är nu min E disk. Men alla windows mappar och liknande finns ju på SSD och allt spara automatiskt där. hur ska jag göra för att den ska fungera ihop med SSD? Så allt minne som ska lagras läggs på den vanliga hårddisken?

Mvh