Böja rundstav i stål med diameter på ca 5mm?

Permalänk
Medlem

Böja rundstav i stål med diameter på ca 5mm?

Hej

Försökte googla men hittade bara hur man böjer rör.

Så är det någon här som vet hur man gör för att böja massiva rundstavar av tex stål?

Tanken jag har är att göra en ram likt en pakethållare som sitter på cyklar, fast till min MC så att packväskor kan sitta bättre och inte komma åt tex varma avgasrörsdelar.

Jag vet att det finns färdiga ramar/byglar att köpa, men min MC är lite moddad så jag måste göra det själv.

Jag vill kunna få rätt skarpa hörn. Måste man värma med gasolbrännare eller liknande innan man böjer? Måste man ha en maskinell bock eller funkar det att bara böja i ett skruvstäd?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Det lättaste måste nog vara att dra till en verkstad där de har grejer för att göra det. Annars får du väll försöka skruva fast det och böja för hand, 5mm låter dock lite saftigt för att böjas utan verktyg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Om man bortser från faktorn att staven är svår att böja för hand, så är första böjen inte så svår då det inte spelar någon roll vart du böjer den. Men sedan när nästa böj kommer så ska den andra böjas åt ett visst håll i förhållande till den första böjen för att ge en önskad form, där blir det svårare med ett skruvstäd beroende på hur noggrann man är.

Att värma innan man böjer förenklar en del, men utrustning mm kan vara bra när man utför "Heta arbeten"

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

5mm är inga problem att böjja, frågan är hur pass komplicerad grejj du ska göra och vilken radie du vill ha på hörnen.

Ett sätt att göra det är skruvstycket som beskrivits ovan, man kan även klämma fast något runt mellan skruvstädet och rundstaven för att få en finare radie i bockningen istället för skruvstyckets kant.
Ifall du vill ha lite större radier kan du använda ett mindre rörbockningsverktyg från exempelvis biltema.
En tredje variant är att göra en jigg på exempelvis en tjockare plåtbit där du svetsar fast föremål, exempelvis rör som man sedan bockar mot, detta är dock lite tidsödande och lämpar sig bäst om man ska göra ett gång likadana bitar.

Värma underlättar alltid!

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad en firma ska ha för att göra en sådan konstruktion?

Permalänk
Inaktiv

gå till en firma med en smörgåstårta så fixar de det direkt skulle jag tro bara du ger de en ritning på hur det ska vara...