Creative Audigy 2 ZS -> Asus Xonad DG 5.1 Lönt?

Permalänk
Medlem

Creative Audigy 2 ZS -> Asus Xonad DG 5.1 Lönt?

Sitter o kollar på ljudkort och funderar på att byta.

Har nu ett Audigy 2 ZS som jag kört i gud herrans många år.
Funderar på att köpa ett nytt för att liva upp ljudet en aning på högtalarna och lurarna.

Frågan är om jag kommer märka någon markant skillnad.

Jag har ingen dyr eller bra utrustning. Logitech Z5500 och Sennheiser HD212 Pro.

ASUS XONAR DS 5.1 CHANNEL AUDIO CARD PCI - Hör allt, dominera allt - Produktinformation
Detta ljudkortet funderar jag på, tror det är deras nyaste "billiga" om jag inte har helt fel?
Priset är absolut max 800kr.

Det ska vara Xonar DG, inte DS. Antar dustin har skrivit fel på rubriken.

Permalänk

Det lönar sig mer för dig att lägga pengar på nya lurar än ljudkort.

Permalänk
Medlem

Testat köra kX Audio drivrutinerna för Audigy 2 ZS? Har kommit en ny alpha version nu några dagar sen som bl.a. fixar 96 kHz / 24bit stöd för Windows 7. Dock ifall man kör Win 7 så kan det fortfarande va problem med att få 5.1/7.1 set fungera perfekt för Master Mixer output device som är den enda som stöder flerkanalsljud så har lite problem i windows 7. Själv kör jag ju alltid med hörlurar så det är inga problem och man får typ lika stor uppgradering jämfört med Creatives egna drivrutiner i ljudkvalité som att du skulle byta till detdär Asus ljudkortet. Softan bakom hårdvaran kan ha en enorm betydelse, bra hårdvara med dålig software implementation behöver inte vara bättre än sämre hårdvara med riktigt bra software implementation!

I går när jag såg att det kommit ny kX Audio version där i forumet så tog jag och lyssnade typ 3 timmar i sträck för det lät så bra att jag inte kunde sluta lyssna liksom nu med 96kHz + 24bit output även i Windows 7 som förövrigt ger bättre resultat än i Win XP enligt mina subjektiva tester (jämför man Creatives drivrutiner för speciellt Audigy kort så blir kvalitén sämre i Windows 7 jämfört med XP).

Jag är så nöjd med kX drivrutinerna så jag kommer köra på dem så länge jag kommer köra Win 7 och inte ens bry mig i va Asus och Auzentech släpper för nya produkter även om jag hade spenderat upp till 2000kr på ett ljudkort om jag tyckt det var värt det fast jämfört med Audigy 2 ZS + kX Audio drivrutinerna tycker jag inte det hade varit värt det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ska testa dom o se hur de låter.
Synd med 5.1 dock hm. Switchar ju mellan 5.1 systemet för film och lurar för musiklyssnande.

Problemet med att byta lurar är att det blir snordyrt.
Har provlyssnat på HD555 och gillade dom inte alls ex, och tyckte mig inte höra markant skillnad mellan dom bägge.
Så de känns som man får gå upp till minst 1500 om det ens ska vara lönt ;O

Permalänk
Medlem

3551 ALPHA released - ladda ner denna version isåfall.

Sen detdär med hörlurar så HD555 är ju endast en hörlur och det finns ju en hel uppsjö med hörlurar där ute och de kan låta VÄLDIGT olika. Speciellt tycks det va som sweclockers användare har bl.a. HD555 på hjärnan, själv hatar jag Sennheiser lurar speciellt HD555. Är själv blivit lite av en hörlur fanatiker och spenderar en massa tid på head-fi sidan som är mycket populär sida för just hörlurfantaster och det roliga är att Sennheiser HD555 t.ex. blir nästan aldrig nämnt ens där, dock HD650 är ett mycket bättre val. Men som sagt olika hörlurar låter väldigt olika och det har inte med priset att göra, lurar för samma pris kan oxå låta väldigt olika och falla en del folk bättre i smaken än andra så man borde veta vad för sorts ljud man verkligen gillar vilket jag själv vet efter att ha testat flera olika lurar men själv har jag inte ännu hittat nån dyrare lur än Sony XB500 som skulle va bättre än dessa för mig och dessa kostar endast ynkliga 450kr eller så kanske (är från finland så köpte dessa för 43€ iaf). Gillar ju stark bas och aggressiv/framåt/warmt ljud med inte alltför starka och skrikiga höga frekvenser och XB500 är ju nästan raka motsatsen till HD555 t.ex. Gillar du dina Sennheiser HD 212 Pro vilket jag oxå har och brukade gilla förut så skulle du säkert älska Sony XB500 fastän de kostar ungefär samma så låter de ganska annorlunda och har bättre ljudkvalité och t.o.m en aning starkare bas (Sennheiser HD 212 Pro har starkast bas bland Sennheiser) och för mig så gillade jag t.ex. XB500 mera än 3.5x ggr dyrare BeyerDynamic DT770 Pro/80 lurar som är populära val för basälskare, så man behöver ju inte nödvändigtvis alltid spendera så mycket mera heller.

EDIT: Eftersom jag är hemma hos föräldrarna just nu och använder HD212 Pro som du har här oxå så kunde skicka mina inställningar åt dig om du vill som jag har justerat EQ med osv. Med kX Audio drivrutinerna får du väldigt bra surround ljud från Surrounder+ pluginen liksom att du hängt ett 5.1 set runt dit huvud så ser ingen nytta för 5.1 set längre, det är så exakt att man kan liksom bestämma exakt var fienderna rör sig osv genom att lyssna till fotsteg, vapenavfyrningar osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Xonar DX/D1 är ett betydligt bättre val än Xonar DS. DS är ganska budget, medans DX/D1 i princip har samma ljud som D2X/D2 på Stereoljud. Det som skiljer är mest att DX2 har bättre komponenter för Centern och bakhögtalare i en surround-anläggning, medans frontarna/stereohögtalarna är desamma nästan.

I blindtest med dyra stereohörlurar hör experter inte skillnad mellan D1/DX och D2/D2X, så D1/DX är sjukt prisvärda

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg