Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon

Jag har nyss köpt ett Corsair 600T. Det första jag gjorde var att rensa den på de medföljande 200mm fläktarna. Sen tänkte jag att jag skulle testa den medföljande 120mm tillsammans med en sen tidigare Noctua NF-P12 som jag tidigare inte hört i mitt andra chassi.

Monterade dessa i topplocket och kopplade till den inbyggda fläktkontrollern och satte de på lägsta hastigheten. Trots den lägsta hastigheten var de alladeles för ljudligt för min smak då allt annat är knäpptyst.

Tanken är att jag ska byta ut min Reserator mot en 240 RAD med dubbla fläktar och då vill jag ha något verkligen tyst. Har läst en del rekommendationer om Scythe 120mm Gentle Typhoon och skulle mest vilja ha en andra åsikt eller rekommendationer på vilka jag ska använda. Jag vill inte verka märkvärdig men jag är verkligen känslig när de gäller ljudnivå. Fläktlös vattenkylning, SSD och semipassivt AX850 vittnar väl lite om de

Nästa fråga gällande Scythe 120mm Gentle Typhoon är isåfall hastigheten, ska man köpa den starkaste och dra ner hastigheten eller ska man köpa den långsammaste eller det spelar ingen roll? Är det liksom samma fläkt egentligen förtom någon form av inbyggt motstånd för hastighetsreglering?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Den kraftigaste 1850rpm-versionen är den som levererar bäst luftflöde/ljud även vid lägre spänning. Se utförligt test här.

Permalänk
Musikälskare

Har GT i hela min låda (fram/bak/PSU/CPU) med fläktkontroll till 2 x 1850rpm

Ett av de bästa inköpen jag har gjort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Den kraftigaste 1850rpm-versionen är den som levererar bäst luftflöde/ljud även vid lägre spänning. Se utförligt test här.

Det ända jag kan se där är att den (1850) börjar snurra vid lägst spänning vilket ju är bra då man kan justera den mest. Men annars har ju alla enligt bilderna typ samma ljudnivå oavsett hastighet vilket ju verkar lite märkligt?

Undrar hur stort spann man kan justera på i den inbyggda fläktkontrollern i 600T?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GT:na har inga som helst mekaniska oljud, det överraskade mig och dom är väldigt tysta på ca 1000-1100 RPM

Permalänk
Avstängd

tycker själv att gt är den bästa fläkten jag har lagt vantarna på

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

GT:na har inga som helst mekaniska oljud, det överraskade mig och dom är väldigt tysta på ca 1000-1100 RPM

Har du två sånna på din H50 eller? Tänkte på om ljudet skiljer sig när de sitter intill en radiator...

Utformningen liknar ju Noctua NF-P12 en del och den är väldigt tyst. Ska jag satta på en Noctua till eller två nya GT?
Om jag tar GT blir de nog 1450-modellen då jag inte tror jag får ner 1850 modellen så lågt i varv som jag vill ha de för de ska bli tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KreatinPower:

Har du två sånna på din H50 eller? Tänkte på om ljudet skiljer sig när de sitter intill en radiator...

Utformningen liknar ju Noctua NF-P12 en del och den är väldigt tyst. Ska jag satta på en Noctua till eller två nya GT?
Om jag tar GT blir de nog 1450-modellen då jag inte tror jag får ner 1850 modellen så lågt i varv som jag vill ha de för de ska bli tyst.

Ta 1150-modellen istället tycker jag:D

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KreatinPower:

Det ända jag kan se där är att den (1850) börjar snurra vid lägst spänning vilket ju är bra då man kan justera den mest. Men annars har ju alla enligt bilderna typ samma ljudnivå oavsett hastighet vilket ju verkar lite märkligt?

Undrar hur stort spann man kan justera på i den inbyggda fläktkontrollern i 600T?

Klicka på bilden och jämför "Air flow, CFM" och "Noise level, dBA". Sweetspot för 1850-varianten ligger vid cirka 800rpm, allt över det så är den bättre än de andra vad det gäller luftflöde/ljudnivå.

Hur som helst så är de olika modellerna så lika att du knappast lär märka någon skillnad utan mätutrustning. Med 1850-varianten får du möjligheten att dra på mer flås om du behöver utan att offra tystnad vid lägre varvtal. Jag har ett par 1850 på min Noctua och upp till ca 1100 rpm överröstar mina grafikkort i idle (en av de tystaste 460-kylarna med fläkten nerdragen ytterligare lite till 30%) dem.

Permalänk
Medlem

grejen med GT är att dom har en sjukt trevlig ljudbild, jag kör mina 1850rpm på 7v och då hör man bara ett svagt vindsus om man lägger örat emot.
även när jag kör dom på 12v så är dom inte direkt störande fast dom helt klart hörs.
låter självklart mer om man kör dom på en radiator men jag skulle helt klart ta 1850rpm eller om du är sjukt kräsen så ta 1450.

jag har även testat slip stream 1200rpm för dom ligger ungefär i samma liga som GT 1850.
men dom var jag tvungen att dra ner till 5v för att dom skulle bli ljudlösa

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Någon som har en uppfattning av hur lågt i varv jag kommer med den interna fläktkontrollern i ett Corsair 600T med 1850rpm fläktarna?
1150 känns för lågt men 1450 verkar svåra att få tag på.

Visa signatur