Permalänk
Medlem

Helt tokiga temperaturer på CPU.

Jag har helt tokiga temperaturer på min CPU. På idle ligger den på ~50 grader och i load vet jag inte ens vad de slutar på, drog igång occt för att kolla stabilitet och lämnade den med det, som tur är har programmet en funktion att stänga av. Det gjorde den vid 95 grader, efter 7 minuter.

Jag skulle inte tro att kylaren sitter snett för det har inte varit så tokigt innan jag drog upp spänningen från 1.26 till 1.28V (vad jag kan komma ihåg). Däremot är det kylpastan som kom med kylaren, som sitter på (H50). Kan det ställa till det?

Jag ska även försöka hitta distanser till fläktarna på radiatorn, eller bara skruva i sönder 2 stycken gamla och använda dem som distanser.

Andra idéer?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Ja d kan bidra om kylpastan inte är bra, men fläktarna funkar som dom ska ?

Det vart såhär efter att du drog upp spänningen? eller finns det något annat som gjorts innan temp skenade, vad låg den på innan ?

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Jag har helt tokiga temperaturer på min CPU. På idle ligger den på ~50 grader och i load vet jag inte ens vad de slutar på, drog igång occt för att kolla stabilitet och lämnade den med det, som tur är har programmet en funktion att stänga av. Det gjorde den vid 95 grader, efter 7 minuter.

Jag skulle inte tro att kylaren sitter snett för det har inte varit så tokigt innan jag drog upp spänningen från 1.26 till 1.28V (vad jag kan komma ihåg). Däremot är det kylpastan som kom med kylaren, som sitter på (H50). Kan det ställa till det?

Jag ska även försöka hitta distanser till fläktarna på radiatorn, eller bara skruva i sönder 2 stycken gamla och använda dem som distanser.

Andra idéer?

Funkar pumpen på H50? Är den kopplad till konstant 12V, PWR_FAN eller direkt till nätagget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

Ja d kan bidra om kylpastan inte är bra, men fläktarna funkar som dom ska ?

Det vart såhär efter att du drog upp spänningen? eller finns det något annat som gjorts innan temp skenade, vad låg den på innan ?

Ja spänningen är den enda ändringen som jag har gjort nyligen, installerade visserligen CCC 11.1 men det lär inte spela någon roll.

Innan låg tempen på ~77 i load. Inte opti men är ju i alla fall ok.

Skrivet av krrjon:

Funkar pumpen på H50? Är den kopplad till konstant 12V, PWR_FAN eller direkt till nätagget?

Jag är inte hemma för tillfället, men e snart där. Jag körde OCCT genom fjärr, jag tänkte jag skulle få det gjort medan jag var på jobbet.

Återkommer om en stund om detta.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Funkar pumpen på H50? Är den kopplad till konstant 12V, PWR_FAN eller direkt till nätagget?

Jag fick för mig att jag kopplade rätt, och ändå så blev det tydligen fel. Jag hade sett flera stycken som sagt på forumet innan att de kopplat det i cpu_fan på MB och inte i nätagget.

Jag har nu satt distans till fläkten, bytt sladden från pumpen rakt in i nätagget och rensat radiatorn på damm (fantastiskt mycket för att bara ha haft den i en månad drygt).

Nu ligger den vid load på 66 grader. Stort tack för era idéer.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

bra att det löste sig, nu är d bara o dra på så du får höga temps i load igen !

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Jag fick för mig att jag kopplade rätt, och ändå så blev det tydligen fel. Jag hade sett flera stycken som sagt på forumet innan att de kopplat det i cpu_fan på MB och inte i nätagget.

Jag har nu satt distans till fläkten, bytt sladden från pumpen rakt in i nätagget och rensat radiatorn på damm (fantastiskt mycket för att bara ha haft den i en månad drygt).

Nu ligger den vid load på 66 grader. Stort tack för era idéer.

Skönt att det löste sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

bra att det löste sig, nu är d bara o dra på så du får höga temps i load igen !

Ja, jag blir nog tvungen att ge det en omgång i helgen. Det går ju inte för sig att processorn vid load endast ligger på 66 grader! Här finns det uppenbarligen mer att hämta!

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein