Minska ditt Coil whine, i vissa fall

Permalänk
Avstängd

Minska ditt Coil whine, i vissa fall

Har haft coil whine ett bra tag nu, läste runt lite på sidan och hittade många med samma problem.
Nu har jag hittat iaf varför jag får coil whine. Jag vill att min FPS ska vara högre än 60 så jag har en tendens att stänga av V-Sync, V-sync förhindrar att din FPS inte når mer än 60.

Nu har jag dock satt på dem här igen om ljudet är bortblåst, dock är dem enda spelen jag prövat (och tidigare fått coil whine i) endast Minecraft och World Of Warcraft.

Hoppas att detta löser någons problem.

MVH//Wizie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizie:

Har haft coil whine ett bra tag nu, läste runt lite på sidan och hittade många med samma problem.
Nu har jag hittat iaf varför jag får coil whine. Jag vill att min FPS ska vara högre än 60 så jag har en tendens att stänga av V-Sync, V-sync förhindrar att din FPS inte når mer än 60.

Nu har jag dock satt på dem här igen om ljudet är bortblåst, dock är dem enda spelen jag prövat (och tidigare fått coil whine i) endast Minecraft och World Of Warcraft.

Hoppas att detta löser någons problem.

MVH//Wizie

Att du inte får coilwhine med V-sync på betyder antagligen att korten inte jobbar 100% då. Har också problem med coilwhine på mitt GTX 480, knappt märkbart med originalklock men med en del överklockning så stiger ljudet ganska mycket.
Förstår dock inte varför du ska köra högre än 60 FPS.

Permalänk

DU HAR INTE FIXAT DET DU HAR BARA FÅTT DET ATT BYTA FREKVENS/LJUDNIVÅ TILL EN DU INTE HÖR...

bah caps...

coil whine på grafikkort brukar låta linjärt med belastningen på kortet ju mer det belastar ju högre whine med att sätta på v-sync så kommer inte kortet bry sig om att generera mer än 60 bilder per sec mot uppåt över hundra med det av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Haha, jo men det räcker för mig, kände inte för att bli av med mitt grafikkort i 2 veckor för felsökning, om det uppstår igen och det inte går att lösa så skickar jag in de, kanske borde hetat ''Fixa ditt coil whine för tillfället'' eller något.

Permalänk
Medlem

Finns vissa spel som jag inte kan köra med v-sync så kör alltid med det avstängt oavsett hur mycket datorn skriker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rouge of Darkness:

DU HAR INTE FIXAT DET DU HAR BARA FÅTT DET ATT BYTA FREKVENS/LJUDNIVÅ TILL EN DU INTE HÖR...

bah caps...

coil whine på grafikkort brukar låta linjärt med belastningen på kortet ju mer det belastar ju högre whine med att sätta på v-sync så kommer inte kortet bry sig om att generera mer än 60 bilder per sec mot uppåt över hundra med det av.

Fast många har Coil whine i spelets menyer men inte i spelet, i det fallet beror det på fps inte belastning.

Själv njuter jag av ett tyst och tearingfritt spelande med V-sync på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

I minecraft kan du bara ställa in i options -> limit frame rate: on så slipper du tjut. Mitt grafikkort tjöt när man fick en 250-550 FPS. Men med limit fram rate: on blev det tyst och ca 120-200 FPS.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast många har Coil whine i spelets menyer men inte i spelet, i det fallet beror det på fps inte belastning.

Själv njuter jag av ett tyst och tearingfritt spelande med V-sync på.

mina 4x6970 lät dock med 30-60 fps också... de första två är tillbakaskickade och de andra två skall snart returneras, jag slopar nu 6970 korten totalt... pinsamt säger jag bara.

3dm01 advanced pixel shader utan aa och sånt verkar vara närmare optimala för att se om man har coil whine, låter som det spelas på en synth...

och jag håller med att detta inte är en lösning, troligen har du testat långt ifrån alla spel och det kan också komma nya som utnyttjar kortet någon annorlunda så det maxar ljudet hela tiden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

mina 4x6970 lät dock med 30-60 fps också... de första två är tillbakaskickade och de andra två skall snart returneras, jag slopar nu 6970 korten totalt... pinsamt säger jag bara.

3dm01 advanced pixel shader utan aa och sånt verkar vara närmare optimala för att se om man har coil whine, låter som det spelas på en synth...

och jag håller med att detta inte är en lösning, troligen har du testat långt ifrån alla spel och det kan också komma nya som utnyttjar kortet någon annorlunda så det maxar ljudet hela tiden.

Var inte meningen att det skulle låta självbelåtet, det är verkligen trist att ni har problem med detta.
Du har verkligen haft otur Dalton Sleeper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hedersmedlem

Coil whine är ett fysiskt fenomen som bäst botas mha smältlim eller lack på de spolar som väsnas.

* Vilseledande rubrik redigerad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hjälpsam

Öppna spolar ser man ju ganska ofta i ett nätaggregat, men på ett grafikkort brukar det mesta vara ganska inkapslat.
Kan också tänka mig att det ibland är drivtransistorer som tjuter och inte spolar.

Visa signatur

Permalänk

Återigen en tråd som handlar om detta. Jag testade Dragon Age: Origins och introvideosekvens ger nästan 2000 fps, då hör jag coil whine. OK, det tjuter inte men det hörs.
Det hörs inget i spelmenyn (runt 300-400 fps), inte heller i själva spelet (90-130 fps).

Jag har förresten hittills testat uppemot 10 spel (2 år gamla spel till nya spel). I själva spelen har det inte uppstått coil whine.

Jag får ta och testa det här programmet och återkommer. Jag får väl lyssna lite på synthmusik i värsta fall

Skrivet av wasidop:

Finns vissa spel som jag inte kan köra med v-sync så kör alltid med det avstängt oavsett hur mycket datorn skriker.

Om man tvingar V-sync i CCC, fungerar det inte då i allla spel?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

Jag tog ned 3dMark01SE och testade i default (utan AA etc.). Fick 45929 poäng.
FPS var allt från några hundra, 400, 600, 800, 1500, 1850 i de olika testen. Hoppas ni fattar, vet ej hur jag skall förklara annars. Advanced Pixel Shader var det test som gav högst, runt 1850 fps, och det var i det test som jag kunde höra coil whine. Lika högt eller något högre än introvideon i Dragon Age.

Det känns som att coil whine har samband med hög fps i mitt fall. Å andra sidan spelar jag aldrig något spel med så höga fps ändå, men har man coil whine vid under några hundra fps (säg tex. 200 fps) tycker jag man skall reklamera. Eller?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Öppna spolar ser man ju ganska ofta i ett nätaggregat, men på ett grafikkort brukar det mesta vara ganska inkapslat.
Kan också tänka mig att det ibland är drivtransistorer som tjuter och inte spolar.

Sen har vi också singing capacitors som jag tippar på. Reagerade också på att uttrycket coil whine används så fort det handlar om missljud, men hur många spolar har ett grafikkort? Jag tror jag har en jätte liten och den är också kapslad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sen har vi också singing capacitors som jag tippar på. Reagerade också på att uttrycket coil whine används så fort det handlar om missljud, men hur många spolar har ett grafikkort? Jag tror jag har en jätte liten och den är också kapslad.

ljuden på mina kort ökar och sänks trappvis, som ger intryck av synthljud, vet inte om amd reglerar strömmen eller balansen så men det är vad som händer vid extremfps. annars hörs det ljud redan vid 30 fps i 3dm11 exempelvis, f1 2010 låter också med fps under 60...

jag brukar skriva coil whine iaf, nu är man ju inte säker men de flesta vet vilka ljud man talar om. Jag har haft liknande ljud (skrikande) från andra agg samt grafikkort ochså och ljudet beror på belastning, moderkort låter dock mer sjungande än skrikande, iaf det jag har lyssnat på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha vsync aktiverat i precis alla spel om det inte var så att jag också fick rejält muslagg i precis alla spel när det är påslaget. Får inte ni andra det? Har lekt med settings some triple buffering och prerendered frames utan att det påverkat alls.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang. Coil Whine, är det farligt eller dåligt på något sätt? Eller är det bara irriterande?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Har en fråga ang. Coil Whine, är det farligt eller dåligt på något sätt? Eller är det bara irriterande?

Det är inget att oroa sig för, bara irriterande beroende på hur mycket det låter
Vet inte om ni har känsliga öron som mej, men ljudet stannar kvar i öronen bra mycket längre om man utsätts för det längre perioder, jag har för övrigt tinnitus och då blir det extremt störande, min hjärna förstärker alla dessa ljud så det låter som skördetröskor, det försvinner inte heller med öronproppar...

Jag har dock varit med om att en skrikande komponent har gått sönder (nätagg), nu behöver det ju inte vara just pga. detta och det är förmodligen svaret du kommer att få vart du än frågar.

Permalänk
Medlem

Det är inget att oroa sig för, bara irriterande beroende på hur mycket det låter
Vet inte om ni har känsliga öron som mej, men ljudet stannar kvar i öronen bra mycket längre om man utsätts för det längre perioder, jag har för övrigt tinnitus och då blir det extremt störande, min hjärna förstärker alla dessa ljud så det låter som skördetröskor, det försvinner inte heller med öronproppar...

Jag har dock varit med om att en skrikande komponent har gått sönder (nätagg), nu behöver det ju inte vara just pga. detta och det är förmodligen svaret du kommer att få vart du än frågar.

Okej skönt
Segt med tinnitus
Hmm, jag har ett 650W silver power agg, det borde väl klara ett HD6950 kort, phenom II 945, 4GB Kingston minne, samsung spinpoint F3 tror jag det var 1TB och någon dvd-spelare, plus typ 3 chassifläktar och moderkortet gigabyte GA-890GPA? ^^
borde väl gå utan problem? Inte riktigt säker på om det är ifrån Gkortet ljudet kommer från men det var efter att jag hade bytt det så.

Visa signatur

Citera för svar!