Permalänk
Medlem

Jag har Antec 620 och två GT 1850rpm i PnP. Får inte alls inbyggda fläktkontrollern att funka med y-adaptern. Båda fläktarna snurrar i 1430rpm konstant oberoende på temperatur. Verkar inte funkar något vidare, fina temperaturer får jag iaf.
Nån som har fått det att fungera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nsorling:

Jag har Antec 620 och två GT 1850rpm i PnP. Får inte alls inbyggda fläktkontrollern att funka med y-adaptern. Båda fläktarna snurrar i 1430rpm konstant oberoende på temperatur. Verkar inte funkar något vidare, fina temperaturer får jag iaf.
Nån som har fått det att fungera?

var har du kopplat in den?

ifall du har kopplat in den till kuhlerns fläktkontroll är det märkligt.

Permalänk
Medlem

Y-adaptern in i fläktkontrollen, fläktarna i y-adaptern. Pumpen i cpu-uttaget på moderkortet. Det är väl rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Y-adaptern in i fläktkontrollen, fläktarna i y-adaptern. Pumpen i cpu-uttaget på moderkortet. Det är väl rätt?

Har också denna setup och beter sig likadant....Konstant varv 1430rpm.
Har gentle typhoon och i det stora hela stör det inte!! Har ytterligare 5st fläktar (2x140mm in , 2x120 in ,
1st 170mm ut i taket)så länge kylningen är ok får det vara,ligger på 29grader vid vanligt användande typ surf, office.har inte lastat cpu än då jag precis byggt denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f.a:

Har också denna setup och beter sig likadant....Konstant varv 1430rpm.
Har gentle typhoon och i det stora hela stör det inte!! Har ytterligare 5st fläktar (2x140mm in , 2x120 in ,
1st 170mm ut i taket)så länge kylningen är ok får det vara,ligger på 29grader vid vanligt användande typ surf, office.har inte lastat cpu än då jag precis byggt denna.

det låter som om det är rätt, tror jag väntar på antec h20 920 och slippa dessa problem som blir när man skall ha två fläktar.

blir resultatet samma med bara en fläkt och utan y-adaptern?

om inte så bör ni kolla så att det inte är rpm-avläsaren som är felaktig(ex genom att stoppa fläktarna)

Permalänk
Medlem

Tackar för alla bra svar och kan meddela att det blev en Antec kylare pga det låga priset och den ändå inte så stora kylningsskillnaden.
Men fortsätt gärna diskutera, är alltid intressant att läsa om folks upplevelser med de olika kylarna.

Visa signatur

Intel I5 4670K Delid @4.7GHz-EK-Supremacy Block | XSPC RX480 Alphacool NexXxoS 60x360+80x240 Rads | D5-Pump | ASUS MAXIMUS VI HERO | Amd r9 290x2 CF på vatten | Kingston HyperX Fury 16GB 1866MHZ | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks Enthoo Primo | Samsung 840evo 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Y-adaptern in i fläktkontrollen, fläktarna i y-adaptern. Pumpen i cpu-uttaget på moderkortet. Det är väl rätt?

Ehh har antec en ny pump som inte kräver konstant 12V? Trodde att pumpen skulle kopplas till konstant 12V som t.ex. PWR_FAN eller direkt till nätagget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enl manual kopplas pumpen-blocket till cpu fan....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f.a:

Enl manual kopplas pumpen-blocket till cpu fan....

tja man kan göra på flera sätt, iallafall är det otroligt viktigt att pumpen får konstant spänning på 12 volt var det väl? (annars kan den haverera, iallafall den hos h50)

så du kan koppla in pumpen i nätagget och y-adaptern i moderkortet och då styre via moderkortet istället för den inbyggda fläktkontrollern.

Permalänk
Skrivet av f.a:

Har också denna setup och beter sig likadant....Konstant varv 1430rpm.
Har gentle typhoon och i det stora hela stör det inte!! Har ytterligare 5st fläktar (2x140mm in , 2x120 in ,
1st 170mm ut i taket)så länge kylningen är ok får det vara,ligger på 29grader vid vanligt användande typ surf, office.har inte lastat cpu än då jag precis byggt denna.

Såvitt jag har fattat det så kopplas fläkten fläkt till inbyggda fläktkontrollern med en tvåpinns kontakt. Detta borde innebära att fläkten egentligen inte kan rapportera sin rpm till moderkortet. Förmoderligen så rapporteras pumpens rpm till moderkortet (hur fort den pumpar). Alternativet är att inbyggda fläktkontrollern försöker rapportera rapportera vilken rpm orginalfläkten skulle haft vid nuvarande volt tal men det låter rätt långsökt.

Jag tror att jag försöker säga att det inte går att att lita på rpm som rapporteras från H20 620.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barbapappa2007:

Såvitt jag har fattat det så kopplas fläkten fläkt till inbyggda fläktkontrollern med en tvåpinns kontakt. Detta borde innebära att fläkten egentligen inte kan rapportera sin rpm till moderkortet. Förmoderligen så rapporteras pumpens rpm till moderkortet (hur fort den pumpar). Alternativet är att inbyggda fläktkontrollern försöker rapportera rapportera vilken rpm orginalfläkten skulle haft vid nuvarande volt tal men det låter rätt långsökt.

Jag tror att jag försöker säga att det inte går att att lita på rpm som rapporteras från H20 620.

en alternativ förklaring är att det helt enkelt inte går att få lägre fläkthastighet än 1430 rpm(enligt specifikationerna ligger fläkthastigheten mellan 1450 och 2000 rpm) även utan y-adaptern, dock tror jag snäppet mer på att det är pumpens rpm som visas.

Permalänk
Medlem

Enligt många sites, bla Asetek som gör systemet åt Antec så ska både den nya 920 och den mindre 620 kunna använda sig av "ChillControl 5". Där ska du kunna ställa fläkthastigheterna.
Själv har jag två GT i Pull-Push som jag gärna skulle vilja strypa lite under idle load.

Som jag förstår det så sitter tempmätaren på blocket , och den styr sedan fläktarnas rpm enligt behov.

Tyvärr har jag inte hittat var man kan ladda hem programmet.
Jag har tittat både hos Antec och Asetek.
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoNa:

Enligt många sites, bla Asetek som gör systemet åt Antec så ska både den nya 920 och den mindre 620 kunna använda sig av "ChillControl 5". Där ska du kunna ställa fläkthastigheterna.
Själv har jag två GT i Pull-Push som jag gärna skulle vilja strypa lite under idle load.

Som jag förstår det så sitter tempmätaren på blocket , och den styr sedan fläktarnas rpm enligt behov.

Tyvärr har jag inte hittat var man kan ladda hem programmet.
Jag har tittat både hos Antec och Asetek.
Någon som vet?

Tror nog bara 920 stöder chillconrol, jag har sett att 620 näms också,
Hoppas den stöds så man kan reglera och få kontroll på 620..

Permalänk
Medlem

Jag kollade med Antec, och tyvärr..620 stödjs inte av Chillcontroll...
Det blir till att skaffa en fläktkontroller. Frågan är bara var man ska sätta en temp probe så att den styrs av värmen

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni får så bra idle temps med antec 620. jag kör min i PnP med GT 1850 (fläktkontroller så de kan tyvärr bara köras i 1650 max). min i5 2500k ligger i typ 37 grader i idle. har den kylpastan som medföjde..
för övrigt flera fläktar i R3 chassit (bra luftflöde vetifan då jag är ovan vid datorbygge).
vad kan vara fel här?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Förstår inte hur ni får så bra idle temps med antec 620. jag kör min i PnP med GT 1850 (fläktkontroller så de kan tyvärr bara köras i 1650 max). min i5 2500k ligger i typ 37 grader i idle. har den kylpastan som medföjde..
för övrigt flera fläktar i R3 chassit (bra luftflöde vetifan då jag är ovan vid datorbygge).
vad kan vara fel här?

Låter spontant som att du har en dålig kontakt mellan CPUn och Kylaren.

Permalänk
Medlem

Problemet med alla dessa vattenkylnings kit är att dom funkar helt ok på stock och om du klockar lite, men om du måste öka vcore så orkar inte kylarna med. Inte provat H100, men för mig så vad detta fallet med H50/H70.

Permalänk

Jag får väcka den här tråden till liv lite. Jag äger den här Antec Kühler H2O 620 och skulle vilja använda den till socket 2011-3.
Läser att Antec delade ut adapters gratis, men detta var för ett tag sedan. Någon som vet var man kan få tag på en sådan och om det är samma som gäller för socket 2011 som 2011-3?