Dator för bildhantering ca 12.500:-, någon som har ett bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Hej

Behöver byta ut min gamla burk mot något snabbare, den gamla burken är 7 år så det är verkligen dags.

Behöver hjälp med att plocka ihop ett paket för att köra följande:
Photoshop CS5
Diverse övriga fotorelaterade Adobeprogram
Pinnacle 14, eventuellet Photoshop emelement pemiere
Office-pkt
Surf vaklart
Spel är inget prioriterat, gärna tevligt om det fungerar också men framförallt så är det bildhantering som gäller.

Behöver åtminstone 10 USB-portar varav några bör vara 3.0
Hårddisk, fyller idag ca 500GB med bilder och film
Kortläsare
DVD-brännare

Skärm, tangentbord, mus mm finns redan

Budget ca 10.000:-

Tror nog att jag skall våga mig på att bygga ihop den själv, finns det någon vänlig själ som har lust att plocka ihop ett paket?

Har jag missat något så återkom, och visst denna fråga om att bygga ihop et tpaket finns det en uppsjö av, men så fort ett paket är beställt är det ju omodernt, då det hela tiden kommer nya grejer...

/Tomas

Permalänk
Medlem

om du ska hålla på med photoshop, premiere så skulle nog inte 10k räcka långt, minst 50 000kr om du menar allvar, men om du bara ska pilla runt så räcker nog en budget på 10k bra.

något liknande... http://www.inet.se/kundvagn/visa/299528/2011-03-20 ??

Visa signatur

GIGABYTE GA-MA790X-UD3P | VX 550W CORSAIR | AMD ATHL 2 X4 640 OC 3.3 GHZ | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | 2GB DDR2 800MHz | 250 GB HDD | 20"Syncmaster 2033HD | WIN 7 |

MacBook 2010 | 13´3" | 2GB 1067MHz DDR3 | 250GB HDD | 2.4 GHz C2D | nVIDIA 320m 256MB | @ BootCamp WIN 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mayoren:

om du ska hålla på med photoshop, premiere så skulle nog inte 10k räcka långt, minst 50 000kr om du menar allvar, men om du bara ska pilla runt så räcker nog en budget på 10k bra.

något liknande... http://www.inet.se/kundvagn/visa/299528/2011-03-20 ??

Äe, du har nog rört till det lite. Ska man hålla på med tung 3Drendering så kan det behövas en hel del pengar men för photoshop kommer man långt med 10000.

Verkar som att du har glömt moderkortet, och 4gig ram för en photoshopdator är inte rekommenderat. Sedan tycker jag att 1000W nätagg är het felprioriterat. 2 olika grafikkort? Är det kanske ett litet troll som varit framme? ;D

Jag ska sätta ihop ett alternativ.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för ditt svar, kanske ska förtydliga mitt bildredigerande, det gäller för "familjefilmer" och programmet som är aktuellt är Adobe Premiere Elements 9, alltså billighetsvarianten.

/Tomas

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

dejvlol har satt ihop ett strålande paket.

Jag har ett alternativ med 8 gig RAM och lite klenare grafikkort men med SSD på 120Gig. Grafikkortet jag valt är fortfarande ett bra spelkort men jag prioriterade en snabb SSDdisk. Mer ramminne kan man enkelt lägga till längre fram i mitt bygge.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/299630/2011-03-20

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tack både Dejvlol och Söderbäck för era förslag.

Håller nog med om att jag kan gå ned i RAM samt gå på ett klenare grafikkort om jag kan byta det mot en SSD, eventuellt kanske gå upp lite på den vanliga hårddisken i storlek.

Vad tror ni om detta moderkortet:

http://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3

Kom ju på att jag behöver ett operativ också, vilken version skall man välja?

Permalänk
Hedersmedlem

Ahaa. OS ska ingå i dedär 10.000:-. Fixar vi. Moderkortet ser bra ut. Dyrare än våra förslag ovan dock. Är det något du saknar i våra moderkortsförslag som detta har?

Angående val av os så är väl Windows 7 home premium OEM ett bra alternativ.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Självklart länkade jag till fel kort, http://www.inet.se/artikel/1901962/msi-p67a-gd65-rev-b3
men skillnaden är väl att de korten har firewire och eSATA, vet att jag inte har med det i som ett krav, men tänkte att kanske kunde vara bra för framtiden...

Om vi säger som såhär så behåller vi de 10.000 + operativ, då har ju du plockat fram ett riktigt trevligt pkt, om du fick lite mer pengar av mig vad skulle du ändra på då?

Ps
Grattis till att hålla dig till budget i det första alternativet, hoppas du är kommunalpolitiker där du bor...

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ett paket med Windows inkluderat. Dock ingår ej montering fortfarande. Det går att klämma in också om så önskas.

Jag har valt ett lite billigare chassi och bytt processor från i7 2600 till i5 2500. Undrar du över prestandaskillnaden så kanske länken nedan kan ge lite klarhet i skillnaden.

http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=287

EDIT: Såg din post nu. Innan jag såg den beslöt jag mig för att gå åt andra hållet ;D.
Aja, jag ska se vad jag kan göra för lite mer pengar istället.

Tänkte fråga om du använder dig av firewire? Gör du inte det så är det kanske inte så relevant. eSATA, använder du detta idag? Om du har planer på att börja använda detta så ska du ju ha ett moderkort som stöder det, men annars hade jag nog hoppat detta. Behövs det längre fram så finns billiga instickskort för att lösa detta.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag använder inte firewire idag, har en enhet som stödjer det men kör den via USB, faktiskt. Använder inte eSATA idag, och har inga planer på att börja heller.
Kanske var fel väg av mig att tänka vitt och brett redan vid val av moderkort..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog inte ändra så mycket på datorn om det fanns mer pengar. Eller, jo. Jag hade tagit en WD hårddisk för ca 700 istället då spinpointhårddisken har fått en del kritik när det gäller att ge ifrån sig ljud. Anledningen till att jag valde denna var att försöka hålla budget. Fler hårddiskar kan man ju även slänga in. Bättre grafikkort som Dejvlol föreslog kan vara ett alternativ. Men detta är upp till dig.
Ditt val av moderkort kan man ju gå på om det finns plats i budgeten också.
Jag har försökt hålla uppe kvalitén på komponenterna redan från början då jag insåg att även denna dator förmodligen kommer användas ganska många år framöver.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Smögen:

Jag använder inte firewire idag, har en enhet som stödjer det men kör den via USB, faktiskt. Använder inte eSATA idag, och har inga planer på att börja heller.
Kanske var fel väg av mig att tänka vitt och brett redan vid val av moderkort..

Näe, det var nog inte fel att tänka brett angående moderkortet. Jag tänkte bara hålla nere budget.
Varken firewire eller eSATA är dock på frammarsch utan det är förmodligen USB3 och thunderbolt (tidigare lightpeak) som kommer växa till sig framöver.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe, du har nog rört till det lite. Ska man hålla på med tung 3Drendering så kan det behövas en hel del pengar men för photoshop kommer man långt med 10000.

Verkar som att du har glömt moderkortet, och 4gig ram för en photoshopdator är inte rekommenderat. Sedan tycker jag att 1000W nätagg är het felprioriterat. 2 olika grafikkort? Är det kanske ett litet troll som varit framme? ;D

Jag ska sätta ihop ett alternativ.

oj haha, ne inge troll här inte :p, 4 gig räcker väll för bara photoshop ska du veta, håller själv på med webbdesign och datorerna på jobbet har 4gig och räcker väll
ang. grafik kortet haha såg inte att jag tagit 2 olika ahaha. och jag tog ett 1000w nätagg då om man kanske skulle vilja upgradera datorn vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

GIGABYTE GA-MA790X-UD3P | VX 550W CORSAIR | AMD ATHL 2 X4 640 OC 3.3 GHZ | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | 2GB DDR2 800MHz | 250 GB HDD | 20"Syncmaster 2033HD | WIN 7 |

MacBook 2010 | 13´3" | 2GB 1067MHz DDR3 | 250GB HDD | 2.4 GHz C2D | nVIDIA 320m 256MB | @ BootCamp WIN 7

Permalänk
Hedersmedlem

Fast nu såg jag att jag inte valt någon kortläsare till dig. Aja, det ställer inte till det för mycket i budgeten att lägga till efteråt. De flesta fungerar bra så det är bara att ta någon billig som passar dig.

Denna hårddisk hade jag dock valt istället då en del exemplar av hårddisken jag valde först ger ifrån sig en del ljud.
http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Jo, det finns en sak till som du skulle kunna göra. Eftersom att det är processorn som är det viktiga för dina ändamål har jag valt en ordentlig processor. Denna går dock inte att överklocka. Väljer man istället samma processorvariant med ändelsen K (alltså i7 2600K istället för i7 2600) så får man samma processor men som man kan överklocka och därmed plocka ut kanske 30% mer prestanda. De är dessutom relativt lätta att överklocka, men det kräver fortfarande att du sätter dig in i hur man gör vid överklockning. Då hade jag också rekommenderat en något kraftigare processorkylare. Antog från början att detta kanske inte var så intressant.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mayoren:

oj haha, ne inge troll här inte :p, 4 gig räcker väll för bara photoshop ska du veta, håller själv på med webbdesign och datorerna på jobbet har 4gig och räcker väll
ang. grafik kortet haha såg inte att jag tagit 2 olika ahaha. och jag tog ett 1000w nätagg då om man kanske skulle vilja upgradera datorn vid ett senare tillfälle.

Uppgradera till vad? Hårtork?
1kW är sanslöst overkill.

Skrivet av Söderbäck:

Denna hårddisk hade jag dock valt istället då en del exemplar av hårddisken jag valde först ger ifrån sig en del ljud.
http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Frågan är om det är värt ~200:- extra? Det är ju trots allt inga enorma skillnader i ljudnivån. Har haft båda hårddiskarna i frågan och tycker dom låter i princip lika mycket, beror väl mest på hur tur man har med ens exemplar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mayoren:

Allright. Ber om ursäkt för anklagelsen. Ja, 4gig räcker för en del arbete. Jag nöjer mig väl med 4gig, men det beror mycket på vad man gör i photoshop. Har du några RAWbilder på 25megapixel så blir det snabbt minneskrävande och med tanke på att TS använt nuvarande dator i 7 år så är det kanske bra att förbereda även denna dator för användning i några år framöver.

1000W nätagg kostar mycket mer än det smakar. 550W räcker väl för vilket singelGPUgrafikkort som helst idag, eller om TS vill slänga in 8 extra hårddiskar i nuvarande bygge. Så det är bara pengar i sjön anser jag. Inte så bra balanserad budget.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Frågan är om det är värt ~200:- extra? Det är ju trots allt inga enorma skillnader i ljudnivån. Har haft båda hårddiskarna i frågan och tycker dom låter i princip lika mycket, beror väl mest på hur tur man har med ens exemplar.

Jag tänkte att det kanske skulle kunna vara värt dedär 200:- extra för att minska risken för att få ett exemplar som låter irriterande. Men det är en högst legitim fråga om det är värt den extra slanten. Själv tycker jag det, men det är ju en högst subjektiv åsikt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag tänkte att det kanske skulle kunna vara värt dedär 200:- extra för att minska risken för att få ett exemplar som låter irriterande. Men det är en högst legitim fråga om det är värt den extra slanten. Själv tycker jag det, men det är ju en högst subjektiv åsikt.

Precis som alltid är det en pengafråga!
Är det något TS skulle störa sig på så håller jag med dig om att det kan vara värt det. Vet inte hur hans krav på ljudet är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hello,excuse my English
Suggest you go AMD for photoshop on small budget
very good photoshop performance
X6 AMD,8GB RAM,SSD and nVidia GPU >10k
http://www.inet.se/kundvagn/visa/299976/2011-03-20-amd

Permalänk
Medlem

Diskussionen har ju kretsat kring lite olika hårddiskar och dess ljud mm.
Behöver man så snabb hårddsik som 7200 kan man tänka sig att gå ned i hastighet för att sedan kanske öka i storlek för samma pengar, förlorar man mycket i prestanda tex att välja en 5900 mot 7200?
Operativ och program ligger ju på en SSD är det tänkt.

Sedan det här med RAID på moderkortet, kan det vara ett alternativ till att köpa en NAS som backup-lösning?

Permalänk
Medlem

Har gjort mitt eget lilla paket, mitt och mitt förresten, det är i grunden hämtat från Söderbäck's förslag men med vissa modifieringar

Räcker nätaggegatet till eller behövs större?
Räcker kylningen till, sitter med datorn i ett "varmt" rum...

Tänkte som så att man kanske kan köra spegling av två hårddiskar i framtiden som backuplösning säg två st 1TB hårddiskar, har nämligen surt fått erfara vad det kostar när ens hårddisk med alla familjefoton kraschar... eller är det bättre att gå på en extern lösning?
Län till mitt pkt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/300273/2011-03-20

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nja
- Mindre Ram
- Mindre SSD
- endast home premium OS

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt de tester jag läst på nätet presterar i7 2600 bättre än AMDs phenom x6: or när det kommer till just photoshop. Kanske ser annorlunda ut med samma processorer i CS 6 eller CS 7 om flertrådsstödet blir bättre. Så jag tror att Intel är bättre i just detta fall. Jag hade däremot föredragit AMDs hexacores för en server med många enklare anrop.

Angående nätagg och kylning så skall dessa vara tillräckliga. Du behöver inte heller en bättre processorkylare, men den jag valde går mycket tystare vilket kan vara trevligt samt att den såklart kyler bättre.

Det fungerar säkert bra att köra på lite långsammare hårddiskar för lagring i datorn. Jag tror på en NAS för säkerhetslagring. Helt skilda system ger oftast lite högre säkerhet. Men det är samtidigt dyrare... Kanske en extern hårddisk på 2 TB med automatisk uppdatering över USB? Äe, jag vet faktiskt inte riktigt här. Bollar över lagringssäkerhetsfrågan till folk som sköter sina backups bättre än mig ;D.
Själv kör jag med extern hårddisk för backup.

Angående operativsystemet... Vad är det i W7 home premium du saknar som professional har? Hade jag varit dig hade jag ställt mig den frågan. Kanske så att du bara vill vara på den säkra sidan, men kolla vad som skiljer dem åt i så fall. Vad motiverar de extra 400:- som det kostar och är det värt det? För jag tycker ju inte att endast namnet professional är värt 400:-.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hej

En sista koll innan beställningen går iväg... men det är väl knappast någon som kan få till ett bättre paket än detta eller?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/305427/2011-03-21

Skall användas till PS och viss filmredigering för familjebruk.

/Tomas

Permalänk
Medlem

ser väl bra ut för de pengarna så kör på det.

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, frågan är vad du har för skärm dock, då det har en stor betydelse när man skall greja med bilder i PS

Permalänk
Medlem

ser fint ut men man får la sata kablar med i moderkorts lådan eller? har då aldrig behövt köpa nå sata kabel så antingen med moderkortet eller hårddiskarna (kommer inte ihåg xD)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Smögen, om du inte behöver extra sata kablar för att piska någon med så rekommenderar jag att du inte köper dessa. Du får minst med 3 st med moderkortet.