Crossfire med ATI Radeon HD 5850

Permalänk

Crossfire med ATI Radeon HD 5850

Hejsan, jag bara kom och funderade lite på hur detta med crossfire egentligen innebär. Låt oss säga att du köper 2 grafikkort för 2 500 kr vadera blir det ett motsvarande grafikkort i 5 000 "kr-kalssen"?
Eller kör du crossfire av andra anledningar ?

Mvh Martin

Permalänk

Jag tror att du bara får ut ungefär 50% av det andra kortet. Desutom så tror jag det dyrare kortet runt 5000. Har mer i Vram (rätta mig om jag har fel, vilket jag oftas har xD)

Permalänk
Medlem

när jag köpte mina 5850 så fanns det inga kort i 5000 kr klassen, så då var 5850 bra kort till bra pris. 1 5870 gav lite för dålig prestanda och 2 var för dyrt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Moderator
Moderator

Eh? CF och SLI innebär att du får två eller fler grafiska kärnor att behandla data med, som du kan överklocka och som kan hantera data separat. Det ger en viss mängd informationsflöde som ofta överträffar ett enkelt kort.

Det är dock en marginell vinst om man inte ska överklocka eller köra en extrem lösning såsom multiskärmsspelande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Men när ens dator börja bli dålig och delarna då också blir billiga, då kan det ju vara sparsamt att köpa ett grafikkort till eller jag har fel?

Permalänk
Medlem

Nää frågar du mig så har du inte fel. Jag köpte för lite mer än ett år sen en helt ny dator, varav gfxet var ett HD5870. Det har funkat klockrent ända sen inköpet, känner dock att nu saknas det lite krut så nu skickar jag iväg en beställning på ett till HD5870.

Får se nästa vecka om det blir någon skillnad prestanda messigt, hoppas på det iaf.

Visa signatur

- Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart - ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3 - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB HyperX CL9-9-9-27 - Intel Core i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, 8MB - 2x Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB SATA2 - 2 st XFX Radeon HD 5870 XT 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0 - Corsair TX 750W