De flesta spel ni diskuterar här har väldigt få alternativ. Alternativ är vad som i min mening gör ett spel svårt att bemästra.
Sikte samt reaktion är biprodukter som man lär sig snabbt, dessutom ligger det mycket i tekniken som används. Möss och dess like alltså. Därav tycker jag personligen inte att counter strike och dess like är så särskilt svåra att lära sig, lärningskurvan är väldigt kort. 'Alternativen' som finns i dessa spel ligger mest kring vapnet man väljer.
Kan beskriva lite mer vad jag menar med 'alternativ';
Du springer runt ett hörne i en korridor i Counter Strike. Alternativ;
*Skjuta
*Möjligen kasta en granat om tid finns
*Dra fram kniv och försöka kniva någon
*Ducka
Sedan drar vi ett liknande exempel från ett spel jag spelar väldigt mycket, nämligen crysis. Alternativ;
*Gör en strength-speedmode combo och hoppa över och förbi motståndaren och därefter ta honom bakifrån
*Samma sak fast åt andra hållet och möjligen planta en claymore om tid finns
*Ducka/gå prone
*Kasta granat av någon sort, finns många sorter att välja från
Det är enklare om man själv funderar än att lyssna på andras funderingar. Det kanske inte är crysis som är ditt spel, men det finns många andra.
Sedan kommer det in andra aspekter man måste lära sig. Flygplan, bilar, stridsvagnar osv. Man måste lära sig bästa taktiken att ta hand om dem. I Counter Strike finns inget sådant, man behöver bara lära sig hur man hanterar landgående människor. Dessutom, eftersom man har såpass låg health i spel som detta, finns det inte tid för att använda några alternativ att prata om, ens av de som finns där. Det är reaktionsförmågan som ligger i grund för hur bra spelare man är. Kaffein och FPSbrain.
Med de alternativ man har att välja kommer också de taktiker man måste ha för att stå emot när andra gör det. På så vis blir det en stor mängd andra alternativ i spel som Crysis jämfört med CS.
Känner mig abnormt trött och känner inte för att utveckla, men det kanske ger grunden av en idé.
Med det jag skrivit nu menar jag inte på något som helst sätt att de enklare spelen måste vara tråkigare, endast att de är lättare att bemästra.