Hur mycket ett spel behöver kräver i princip att du har stenkoll på hur hela spelet fungerar samt dess drivrutiner och sedan slår uträkningar på det, alltså inget gemene man kan göra. Man kan få ett hum genom att göra tester med olika mängder VRAM och se om det blir en skillnad men det kräver att man skriver om grafikkorts bios för att reglera minnesmängden eller har samma grafikkort med olika mängder VRAM. Alternativt så kanske det även går med program som AMD GPU ShaderAnalyzer där man kan i viss mån simulera grafikkort men har inte använt det så kan inte gå in i någon djupare nivå där.
Hur mycket VRAM du använder (det inkluderar alltså extra cache) kan du kolla med MSI Afterburner eller GPU-Z.
Anledningen till att jag delar på det är att om man har exempelvis 12GB VRAM så lär drivrutinerna skapa en mycket större cache medans om man kör 4GB så får man en mycket mindre cache. Både GPU-Z och MSI AB mäter däremot allokerad mängd VRAM, alltså så skiljer den inte på cache och aktivt. Har man väldigt mycket VRAM kan man iofs se hur mycket VRAM spelet och drivrutinerna vill använda i en obegränsad miljö för aktiv+cache.
Stort tack för ditt svar! Ska ta ner GPU-Z direkt och pilla runt lite.