Skrivet av Bazooka_tim:
Ska man jämföra 6990 med GTX 580 så är det GTX 580 SLI isf. Två GPU mot två GPU.
Men något jag är fundersam över är om Radeon kan ha mer än 256-bit minnesbuss?
Intressant fråga det där med 256-bits minnesbuss. AMDs "sweet spot" har ju länge gått ut på att de tillverkar en GPU som är skalbar och lämpar sig för dual-GPU lösningar och på sätt skapa de snabbaste grafikkorten.
Nvidias strategi har å andra sidan varit att skapa de snabbaste single-GPU korten som finns.
Resultaten av dessa två strategier syns tydligt på dagens produkter. Cayman-korten har en minnesbuss på 256-bitar och GF110 har minnesbussar på 320- och 384-bitar.
Vad innebär detta då i praktiken? Båda Cayman-korten lämpar sig perfekt för en dual-GPU lösning då deras minnesbuss endast är 256-bitar bred. Nvidia har det värre med GF110 då de använder en större bussbredd.
GPUer med större bussbredd är mycket svåra och dyra att använda till en dual-GPU lösning. Detta till stor del på grund av den ökade trafiken mellan GPU och DRAMs.
Detta är alltså anledningen till att vi med största sannolikhet kommer att få se GF114 (GF114 använder en 256-bitars minnesbuss) på Nvidias dual-gpu kort snarare än GF110 (även om det givetvis är möjligt, men frågan är det är ekonomiskt försvarbart).
Det återstår att se hur nära GF114 ligger Cayman i prestanda innan vi kan säga vilken av de två dual-GPU lösningarna som kommer att prestera bäst. (Detta förutsatt att de använder GF114 i sin dual-GPU lösning, vilket jag alltså tror att de gör!)
Här är mer läsning för den som är intresserad:
http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT1214102138...
"AMD’s overall strategy with their GPU line is to address the ‘sweet spot’ of the market with a single compact GPU, while relying on multiple-GPU solutions to scale up further. This is a distinct contrast to Nvidia, which has aggressively and successfully aimed for the largest and highest performance single GPUs. This measured approach to GPU design is a conscious trade-off to achieve higher yields, lower costs and better margins, at the price of losing the marketing halo of the highest performance single GPU. One other catch is that while graphics is an embarrassingly parallel application, not all games can effectively use multiple GPUs. Thanks to the efforts of application engineers though, most major titles can use more than one GPU. "
"One of the constraints of the ‘sweet spot’ approach is that AMD is limited to narrower memory interfaces. A 384-bit or 512-bit wide memory interface is certainly feasible for a single GPU. However, it becomes a board design nightmare for dual-GPU graphics cards due to routing congestion between the GPUs and all the DRAMs. This increases the number of layers needed in the PCB for the board and the number of DRAMs, therefore increasing costs and design effort."