Kanske för sent för TS, men då DCS mer eller mindre bara använder 1 kärna blir processorfrekvensen viktig.
Började 2016 med i7 3770K i 4.5ghz och sedan höjt till 4.7/4.8 ghz och det gjorde väldigt stor skillnad i FPS(GTX1080), Oculus Rift.
Har just uppdaterat(9900KS@5Ghz, 32mb/3200mhz och ett RTX2080ti) och det flyter lite bättre men det blev ingen extrem skillnad. Suttit och fintrimmat överklockn ikväll för att nå ytterligare.
Anledningen till att det inte gjort enorm skillnad är sannolikt att det mesta jobbet gjordes av en kärna vid 4.8ghz innan och en kärna med 5ghz nu. ( nått 5.2 idag men inte testat DCS med det än).
Vad jag minns maxades inte mitt GTX1080 innan, då processornkärnan som drar DCS bottnade före.
Har inte hunnit kolla med 9900KS/RTX2080, men gissar att det är samma sak men betydligt mer headroom för RTX.
Med det sagt, bygger du i första hand för DCS, välj en prolle som är känd för att gå högt i frekvens...
[Edit]Jag gör ju annat än DCS, gillar bilspel bäst( vilka inte har lika dplig/omodern spelmotor som DCS) och använder datorn som arbetsstation med tex CAD osv så 9900 var given för mig. I fallet bara DCS kan man nog både spara några kronor och samtidigt få högre klockfrekvens på ett färre antal kärnor.
Skickades från m.sweclockers.com