Inlägg

Inlägg som marcusOCZ har skrivit i forumet
Av marcusOCZ

Så man måste köpa Vision pro för att få "lossless" med dessa?

Ser för mig försäljaren på giganten provar sälja in lossless........

Av marcusOCZ

Den lilla ökning i prestanda mot 12th gen, som iofs är rätt stor i vissa sammanhang, men framför allt om minnekontroller är ännu bättre än 13th gen, som är ruskigt bra jämfört mot 12th gen, klart värt det.
Kan nog vara en ide att köpa minnen nu när de är förhållandevis billiga.

Tror (hoppas) vi kanske närmar oss 10000 denna generation.

Av marcusOCZ
Skrivet av Novdid:

Även Gamers Nexus har visat att det spelaren mindre roll. Segmentet börjar ca 13:50 in i videon.

https://youtu.be/raf_Qo60Gi4?si=Dpolf2xsjz5aYLsj

https://www.youtube.com/watch?v=cfSYm3YfqPs&t=11s

Som du ser, det kommer olika budskap.

Av marcusOCZ
Skrivet av superapan:

Det stämmer inte med vad HUB testade igår.

https://youtu.be/8O68GmaY7qw?t=657

Då vet jag inte vad de håller på med, för det är ju bevisat från flera håll att bandbredd på minne ger en kraftig boost. Upp till 25% har jag sett.

Av marcusOCZ

Det mest ironiska är att det behövs en mod som en helt annan privatperson tjänar pengar på för att spelet skall flyta BRA. Alltså 144+ fps i 4K max inställningar.

Av marcusOCZ
Skrivet av Saagaa:

Tycker Starfield verkar skala extremt ovanligt när det gäller cpu. Att 13600k är ungefär lika med 12900k i GNs test är förvånande då 12900k har 2 fler cores p-cores, mer L3 och lika eller högre klockfrekvens. Dock mindre L2 cache. I HUBs test så är 13600k till och med snabbare.

Att ryzen 5000 serien hamnar efter eller lika med en gammal 8700k gör det hela än mer förunderligt. En 5800x har 2.7ggr L3, 2x L2 per kärna vs 8700k och generellt brukar den ha högre ipc. Antar att dom klockar ungefär lika högt och i HUB testet använder dom samma minne.

Klockfrekvens verkar hjälpa mycket, minnesbandbredd lite, kärnor knappt alls förutom om det är en 4c4t processor. Det enda jag inte sett testas är minneslatens. Spökar infinity fabric här måhända?

Jag tror du är inne på något. IF, framför allt på 1,2 och tredje gen Ryzen är väldigt limiterande.

Av marcusOCZ

Detta spel är ju en fest för bandbredd på minne. Har du en cpu vars minnekontroller som klarar 7000+ eller runt 120gbps så är det mumma. Skalerar sjukt bra med minnebandbredd.

Av marcusOCZ

Nära det dubbla med DLSS 3 modden som skulle vart där från början.

Av marcusOCZ
Skrivet av jonaz_81a:

Jag har svårt att tro på 20% över 12900K i entrådat, det borde behövas mer än 6GHz för det.

Om Intel fått upp Uncore-frekvensen rejält så kanske man kan nå 20% ökning över 12900k entrådat i nåt som skalar fantastiskt med L3 cache -prestanda?

Det är i alla fall det som står i artikeln, så man kan i alla fall hoppas.

Av marcusOCZ

Nära 20% bättre singeltrådat än 12900k är rätt saftigt. Ryker nog på en 14900k om de passar på mitt Z690.

Av marcusOCZ
Skrivet av ajp_anton:

Konstigt att nämna detta isåfall. Med 28GB/s per kontrollerkort kan man ju (teoretiskt) uppnå 110GB/s om man har 4st och kör valfri stripe-system (mjukvaru-raid0). Varför stanna vid två? I läshastighet lär man uppnå detta även i raid1.

Så skall man fylla 4X8 med 2TB vrålsnabba diskar också. Blir billigt. Bäst att vänta tills BF.

Av marcusOCZ
Skrivet av 93Clocker:

Behöver man fortfarande stänga av "fixen" även om man inte är drabbad?

Om man läser lite längre in, vilket jag tycker Sweclockers också kunde vara mer tydliga med så är det faktist ganska "vagt" från Intel.

"If you do not consider GDS to be part of your threat model, you might choose to turn off (disable) the mitigation in a bare-metal environment."

Det där kan man ju läsa lite hursom. Jag tror inte ens dom själva vet vad som händer för att vara ärlig.
Personligen så ändrar jag registret även om jag har en cpu som inte är drabbad. Enbart på grund av rätt så vag information.

Av marcusOCZ

Varför använder folk userbenchmark fortfarande?

Kör de spel du vill spela. Är upplevelsen ok eller till och med bra, perfekt!
Om du absolut skall jämföra med andra finns det långt bättre alternativ. Kör cpu och gpu-slingorna från tester du tror på, tex gamersnexus, sweclockers, Hub osv. Finns många tester från de flesta som är gratis.

Av marcusOCZ
Skrivet av krEJZi:

Spelar ju ingen roll så länge vi ser riktiga resultat.

Denna säkerhetsbrist gäller till och med 11th gen och har ingnting at göra med 12 eller 13 gen.

Av marcusOCZ
Skrivet av krEJZi:

Va sägs om att göra om recensionen på senaste intel vs amd med fixen aktiverad?

Det hade nog AMD förlorat på.

Av marcusOCZ
Skrivet av dblade:

Nu börjar det bli intressant. 2st 32" 4K känns optimalt men 240Hz känns onödigt. Det är lika tungdrivet som att köra 8st 4K@60Hz.

Det starkaste grafikkortet man kan köpa (RTX 4090) har inte DP2.1, men hursomhelst, skärmen är ju helt klart framtidssäker.

Den finns att köpa på Inet, men jag hittar ingen recension och den finns inte på Samsungs hemsida att köpa heller. Weird.

Varför skulle en 240hz skärm vara tungdriven? HDMI räcker gott och väl för 4K 240hz. Vilka program kör du om du behöver köra de i 240 fps på bägge skärmar samtidigt?

Av marcusOCZ

Bara att se på Currys resultat. Ingen trevlig läsning direkt. Nordics går riktigt illa. (Elgiganten, Elköp)

https://www.currysplc.com/media/wvjfixj3/currys-plc-full-year...

Av marcusOCZ
Skrivet av gonace:

Alla spel, jag körde Geekbench, Superposition och 3DMark imorse utan problem med förväntat resultat utifrån den hårdvara jag har.

Spel jag testat
* CS:GO
* Diablo 3 och 4
* Dead Space (remake)
* Cyberpunk 2077
* Fallout 4
* Destiny 2
* Outeriders
* The Witcher 1,2,3

Jag har fått för mig att detta är ett Windows-problem, jag ska testa att installera någon Linux dist under dagen och se.

Jag tror man kan köra några av de programmen i fullscreen. Då borde felet uppstå i tex 3dmark också.
Slå av allt vad diverse sync är när du testar. Gsync, Vsync etc.

Av marcusOCZ

5.15 ghz all core?

Av marcusOCZ

Luke kan ju bara inte vara kvar efter allt detta.