3DMark API Overhead Test jämför Mantle, DX11 och DX12

3DMark API Overhead Test jämför Mantle, DX11 och DX12

Med en procedurellt genererad spelvärld planerar Futuremark att jämföra prestandan mellan olika 3D-gränssnitt, däribland högoptimerade AMD Mantle och nya Microsoft DirectX 12.

På Microsofts senaste presskonferens om Windows 10 användes ett test från Futuremark för att påvisa väldiga prestandavinster med kommande DirectX 12. Samma testsekvens blir även en del av 3DMark, som därmed utrustas med en ny och tämligen unik förmåga att inte bara prestandatesta datorkomponenter utan även mäta effekten av optimerad mjukvara.

microsoft-windows10-briefing1.jpg

I det kommande deltestet 3DMark API Overhead Test används vad som ser ut att vara en processuellt genererad stadsmiljö för att jämföra prestandan mellan olika gränssnitt. Först och främst kan sekvensen renderas via dagens DirectX 11 och Mantle, men testprogrammet ska även kunna använda kommande DirectX 12, som lanseras senare under året tillsammans med Windows 10.

Mycket likt AMD:s omtalade gränssnitt Mantle ska nya DirectX 12 ge högre prestanda genom att drastiskt minska overhead, det vill säga banta bort komplexa abstraktionslager och låta utvecklare arbeta närmare hårdvaran eller close to metal. I det ingår även optimerad hantering av flera processorkärnor (trådar) samt större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling.

3dmark-api-overhead-hero.jpg

3DMark API Overhead Test mäter effekten av detta genom att jämföra antalet ritanrop per sekund (eng. draw calls) med den resulterande bildfrekvensen, där DirectX 12 väntas bli hela 50 procent snabbare än föregångaren DirectX 11 och kanske till och med hamna jämsides AMD Mantle. Det minskar framförallt belastningen på CPU och ger större möjligheter för utvecklare att tillägna systemresurser för att exempelvis skapa bättre fysik och artificiell intelligens.

Futuremark ska lansera det nya deltestet tillsammans med 3DMark "Dandia", som väntas dyka upp senare under året.

Kommentarer till artikeln

61 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

78

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

109

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

26

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

1

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

6

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer