AMD storsatsar inom proffsrendering

AMD storsatsar inom proffsrendering

AMD presenterar nu nästa generations grafikkort för proffsmarknaden, och en ännu större satsning på att göra företagets mjukvaruplattformar open source.

I samband med presentationen av Radeon RX Vega-familjen passar AMD på att även introducera nästa generations grafikkort för proffsen. Radeon Pro-familjen lanserades i fjol då den ersatte den tidigare Firepro-familjen. De nya modellerna bygger på Vega-arkitekturen och med i uppställningen finns Radeon Pro SSG som presenterades i fjol.

Radeon Pro WX 9100 är det nya prestandakortet i proffsserien och är utrustat med 16 GB så kallat HBC-minne, samma HBM2-minne som konsumentledets Vega-grafikkort är utrustat med ECC-skydd för högre krav på pålitlighet. Kortet håller sig i övrigt nära prestandanivåerna för Radeon RX Vega 64 med minnesbandbredd på 484 GB/s och 12,3 TFLOP/s FP32-beräkningar.

RadeonPro_WX9100.jpg
RadeonPro_SSG.jpg

Radeon Pro SSG presenterades redan i fjol men lanseras nu på bred front på proffsmarknaden. Detta är ett Radeon Pro WX 9100 som bestyckats med 2 TB flashlagring som företaget kallar SSG-lagring. Korten har även det 16 GB HBC-minne som WX 9100 är utrustad med. Både HBC-minne och SSG-minne kan användas som cache för olika typer av beräkningar.

Nyckeln som gör detta möjligt är den nya funktionen i Vega-arkitekturen vid namn HBCC, High-bandwidth Cache Controller. HBCC gör det möjligt att skapa olika minnesutrymmen av flera lagringsytor. Om utrymmet på HBC-minnet tar slut kan arbetsbelastningen spilla över i SSG-minnet, och tar även det slut kan systemets primärminne nyttjas.

HBCC.jpg

Under årets Capsaicin-tillställning bjöd AMD upp VD:n för kameratillverkaren RED, James Jannard, på scen för att prata om hur företagets senaste 8K-kapabla kameror Weapon 8K. Utöver lovord för hur viktig Radeon Pro SSG har varit för företagets arbetsflöde demonstrerades hur en 8K-film renderades i realtid på en Radeon Pro SSG, något som tidigare varit omöjligt med ett enskilt grafikkort.

ProRenderer_Maxon.jpg
ProRender_opensource.jpg
ProRender_UnrealEngine.jpg
SSG_API.jpg

Ett annat fokusområde för AMD:s proffsdivision har de senaste åren varit att göra företagets verktyg och mjukvaruplattformar tillgängliga som öppna standarder, bland annat med initiativet GPUOpen, och det fortsätter med presentationen av bland annat Radeon Prorender och ROMc. Radeon Prorender är ett renderingmotor byggd på OpenCL 1.2 som bland annat stöder den senaste trenden med rendering av fysiskt korrekta material.

I samband med att Radeon Prorender blir öppen källkod presenteras att företaget Maxon byter till Prorender som standardrenderare i Cinema 4D, ett verktyg för 3d-grafik och rendering. AMD presenterar även ett verktyg som använder Prorender för att läsa in innehåll skapat i spelmotorn Unreal Engine och rendera detta i realtid i ett VR-headset.

Kommentarer till artikeln

24 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

Helgsnack: Teknik i vardagsrummet

Vi är nyfikna på vad ni har för teknik i vardagsrummet! Har ni sparat farfars LP-skivor eller har ni uppgraderat? Hur ser ni på film? Hur lyssnar ni på musik? Diskutera i forumtråden! Läs mer

12

Snabbtest: Shadow of the Tomb Raider och Forza Horizon 4 Demo på Geforce RTX 2000

Med recensionen av Geforce RTX 2000-korten avklarad passar redaktionen på att smida medan järnet är varmt och bränna av ett snabbtest av två nya och högintressanta speltitlar. Läs mer

49

Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K prislistas hos återförsäljare

I höst väntas Intels nionde generations Core-processorer, där framförallt utökat antal kärnor för toppmodellerna står på menyn. Nu letar sig preliminära prisuppgifter ut på nätet. Läs mer

47

Quiz: Svindyra datorkomponenter och tillbehör

Geforce RTX 2080 Ti är Nvidias dyraste grafikkort på länge, men det är inte den första produkten att hamna i den övre delen av prisskalan. SweClockers bjuder på quiz om dyra datorprylar. Läs mer

10

Intervju med "PuMaH" – forummedlemmen som erbjuder gratis studiehjälp i Göteborg

Efter att ha lagt upp en minst sagt givmild annons om gratis studiehjälp i Göteborg fångas SweClockers-medlemmen "PuMaH" upp för en kort intervju om personen bakom smeknamnet. Läs mer

7

Corsair smygvisar vattenkylningsdelar för egna byggen i ny satsning

Inom kort väntas Corsair lansera sin satsning på lösa vattenkylningsdelar, och redan nu visar tillverkaren upp små glimtar av ett vattenblock för Geforce RTX 2000-serien på sociala medier. Läs mer

26

Samsung skruvar ned prognoserna för efterfrågan på minneskretsar

Efter nedskruvade prognoser för ökningen av efterfrågan på minneskretsar sägs Samsung sänka expansionstakten. Detta i ett försök att hålla tillgången stram och marginalerna höga. Läs mer

61

Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

SweClockers frågar svenska återförsäljare om försäljningen av Nvidias nya grafikkortserie, och det framgår att intresset fortsatt är stort bland kunderna. Läs mer

39

Intel flyttar tillverkning av kretsar från 14 nanometer till 22 nanometer

Tvärtemot tidigare dementi bekräftas att Intel flyttat åtminstone en kretsdesign från 14 nanometer till äldre 22 nanometer, i ett försök att råda bot på Intels och datorindustrins kapacitetsproblem. Läs mer

47

Eurocom: "Intel Core i9-9900K och i7-9700K har fastlödda värmespridare"

Datortillverkaren Eurocom bekräftar uppgifterna om fastlödda värmespridare för toppmodellerna i Intels kommande familj Coffee Lake Refresh. Intel Core i5-9600K förblir ett frågetecken. Läs mer

26

Gigabyte lanserar prispressade M.2-enheter i UD Pro-serien

Gigabyte tar sikte på prismedvetna datorbyggare med nya M.2-enheter i UD Pro-serien, vilka kommer i storlekarna 128, 256 och 512 GB. Läs mer