Prenumerationstjänsterna har tågat in på marknaden och är här för att stanna. Musik, film och serier är sådant som med besked satt ned bopålarna som just prenumerationstjänster. Skiftet har dock inte varit riktigt lika tydligt i spelbranschen, där det exempelvis är relativt tyst om molnspeltjänster som Googles Stadia och Nvidias Geforce Now.

Microsoft håller däremot inte igen på satsningen Game Pass, som dels erbjuder möjlighet att spela i molnet, dels ett stort spelbibliotek för både Xbox-spelkonsoler och PC/Windows. I veckan öppnade Microsoft den stora plånboken för att förvärva Activision Blizzard, en affär på drygt 623 miljarder kronor. Nu uttalar sig Netflix produktansvarige, Greg Peters, om storförvärvet och varför företaget inte köpt sig en plats inom gaming.

Well, I mean, it was exciting to see the activity in the space. And I think to some degree, it's an endorsement of the core thesis that we have around subscription being a great model to connect consumers around the world with games and game experiences.

And we’re open to licensing, accessing large game IP that people will recognize. And I think you'll see some of that happen over the year to come. But we also see back to test like building out a whole cloth and the ability to take the franchises or the big titles, let's call it, that we are excited about and actually develop interactive experiences that are connected to those. We see a huge long-term multiyear opportunity in that, too.

So we're very open. We're going to be experimental and try a bunch of things. But I would say the eyes that we have on the long-term prize really center more around our ability to create properties that are connected to the universes, the characters, the stories that we're building in other places and sort of magnify that value for the fans of those stories. – Greg Peters

I samband med presentationen av 2021 års avslutande kvartalsrapport, talar Netflix bland annat om prenumerationstjänster i spelbranschen. Företaget ser Microsofts förvärv som ett godkännande på att prenumeration är rätt väg framåt även för spel. Det inte är en särskilt förvånande kommentar eftersom Netflix i somras påbörjade en spelsatsning. Bolaget lägger dock inledningsvis krutet på telefonspel och att skapa interaktiva upplevelser, som bygger på de etablerade varumärken som finns i Netflix-katalogen. Peters förklarar att dörren inte är stängd för licensiering.

Spelutvecklarna som finns under Microsofts paraply är nu onekligen många, med 2020 års köp av Zenimax och dotterbolagen Bethesda och Id Software, samt nyköpta Activision Blizzard-familjen, som några av de mest namnkunniga. Framtiden får utvisa hur Microsoft framöver väljer att distribuera spel och till vilka plattformar, men även hur konkurrenterna kontrar.

Källa: Netflix via Seeking Alpha

Läs mer om spel: