Att utveckla program som stödjer flera kärnor är dock ingen enkel sak vilket möjligen förklarar varför det tagit så lång tid att implementera det i mjukvara. Att skapa flera kärnor på en processor istället för att öka frekvensen är det naturliga om man vill öka prestandan utan att öka värmeutvecklingen och strömkraven, men mjukvarutillverkare har varit sena att haka på.

Idag rapporterar Vr-Zone att Futuremarks kommande prestandatestprogram 3DMark07 kommer stödja upp till fyra kärnor i samtliga test. Tidiga indikationer tyder på att prestandatestet innehåller tre separata tester. När 3DMark07 skall släppas är i skrivande stund oklart.

Nyligen släpptes version 2.0.1 av det omåttligt populära spelet World of Warcraft. Med denna version på Macintosh-plattformen stöds flera kärnor via Opengl (Windows-versionen använder sig av Direct3D) vilket skall kunna öka prestandan upp till två gånger. Detta gäller alla Mac-datorer som använder sig av Intels Core-processorer.

Samtidigt håller spelutvecklare att utveckla spel som stödjer Direct X 10, varav ett av dem är Crysis från Crytek, som vi har följt sedan ett par månader tillbaka. Enligt flertalet intervjuer skall spelet stödja två kärnor vilket är relativt revolutionerande bland spel. Att fullt ut kunna utnyttja två kärnor lär öka prestandan rätt mycket i spelet. Stöd för två kärnor samt stöd för Direct X 10 lär göra spelet flytande på de flesta datorer som har grafikkort som stödjer Direct X 10.

I dagarna har Cevat Yerli som är VD på Crytek tillkännagivit att spelet blir något försenat och att lanseringsdatumet har blivit uppskjutet:

I want to assure everyone that Crytek are working as hard as we possibly can to deliver this game to our fans and consumers in the earliest timeframe that meets our high quality threshold. Taking the extra time in the studio is the right decision because it helps us be sure that we can bring you the experience you expect from this new game.