Speltest: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinierade "Very High" (1920), Fördefinierade "Normal" (1280)

Senaste delen i välrenommerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle.

Thief i hög upplösning är processorintensivt och en smula allergiskt mot Intels flertrådsteknik Hyperthreading, men råprestandan hos Core i7-4790K räcker ändå till en andraplats. I topp hamnar fyrkärniga Core i5-4690, som saknar möjlighet till åtta trådar.

Med lägre detaljnivå och upplösning stuvas tabellen om något, men egentligen handlar det inte om några avgörande skillnader. Intel Core i7-4790K är i topp, med Core i5-4690 precis bakom.