Sedan år 1982 har Flight Simulator varit en grundpelare i Microsofts spelbibliotek, där ett dussintal titlar har släppts genom åren. Att flyga en red-eye från Las Vegas till Frankfurt i realtid låter kanske inte så kul på pappret, men det har ändå lockat flera miljoner flygentusiaster att göra detta virtuellt framför datorn.

ss_632088560168c4be6e1b8c6b85fbf6901220ca71.jpg

Man kan flyga helikopter!

För hösten 2024 har det blivit dags för en ny upplaga av Flight Simulator att se dagens ljus. Det är återigen Asobo Studios som har fått axla rollen med att ta fram en realistisk flygsimulator, och denna gång bjuds det även på ett efterlängtat karriärsläge för aspirerande piloter. Men hur presterar egentligen Flight Simulator 2024 på dagens och gårdagens grafikhårdvara? Det ska vi gå till botten med i denna artikel!

Då Flight Simulator 2024 saknar ett inbyggt prestandatest använder vi oss av spelläget "World Photography" i vilket vi flyger med en helikopter längs med ön Manhattan i staden New York.

Drivrutinerna som används är Radeon Software 24.10.1, Geforce Drivers 566.14 samt Intel Arc Drivers 32.0.101.6299. Av dessa har Intels och Nvidias drivrutiner uttalade optimeringar för Flight Simulator 2024, men inte AMD då de inte har släppt någon ny drivrutin på över en månad. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Capframe X och efteranalyseras med Microsoft Excel.

Klicka för information om testsystemet

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

AMD Ryzen 7 9800X3D

Moderkort

Asus ROG Crosshair X870E Hero

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z5 Neo DDR5 6 000 MHz, 30-38-38-96

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB)

  • AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB)

  • AMD Radeon RX 7900 GRE (16 GB)

  • AMD Radeon RX 7800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 7700 XT (12 GB)

  • AMD Radeon RX 7600 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB)

  • AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4080 (16 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4070 Ti (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4070 Super (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4070 (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4060 Ti (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4060 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3060 (12 GB)

  • Intel Arc A770 (16 GB)

  • Intel Arc A750 (8 GB)

Kylning

Phanteks Glacier One 360D30

Lagring

Kingston Fury Renegade 2 TB

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

AOC U27G3X

AOC

Operativsystem

Windows 11 Professional

Visa mer

Prestanda vid olika detaljnivåer samt uppskalning med DLSS/FSR

Låt oss börja med att titta på hur spelets fördefinierade detaljnivåer påverkar prestandan hos två populära kort från Nvidia och AMD i form av Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7800 XT. Spelet har fyra detaljnivåer – low-end, medium, high-end och ultra. Därutöver finns det flertalet kantutjämningstekniker att välja mellan, däribland native-varianterna av DLSS (DLAA) och FSR. Vi använder här spelets inbyggda TAA-metod.

RTX 4070

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low-End

163/146

125/119

76/73

Medium

124/116

92/87

54/52

High-End

80/72

62/57

36/33

Ultra

57/51

46/41

28/26

Vi börjar med Geforce RTX 4070 utan uppskalning, där vi snabbt ser att det högsta detaljläget "Ultra" är väldigt tungdrivet. Vid detaljläget "High-End" är det möjligt att driva runt såväl upplösningarna 1080p som 1440p med en fullt godkänd bildfrekvens som snittar över 60 FPS. Ämnar man att spela i 4K UHD skulle vi dock rekommendera att använda DLSS för uppskalning snarare än att vrida ned detaljnivån.

RTX 4070

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Native

80/72

62/57

36/33

Quality

90/80

77/71

54/50

Balanced

93/83

80/74

60/55

Performance

97/85

85/78

67/62

Ultra Performance

103/91

94/83

77/70

Härnäst ska vi kika på olika uppskalningslägen med hjälp av DLSS, där vi låser detaljläget till "High-End" för samtliga mätningar. Som vi skrev ovan går det fint att driva runt FS 2024 vid 1080p och 1440p med dessa detaljinställningar utan uppskalning, men för den som önskar högre bildfrekvens kan exempelvis "Quality"-läget hjälpa en del. Vill man spela i 4K UHD är det anntingen "Balanced"- eller "Performance"-läget som gäller för att knuffa upp bildfrekvensen.

RX 7800 XT

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low-End

183/151

137/119

78/70

Medium

129/107

95/83

52/47

High-End

80/66

61/51

36/32

Ultra

55/45

44/37

28/24

Låt oss gå vidare mot Radeon RX 7800 XT utan uppskalningshjälp, och här ser vi ganska liknande prestanda ställt mot Geforce RTX 4070 sett till medelvärden, men dock sämre lägstavärden. Förinställda detaljläget "Ultra" är återigen för tungdrivet utan uppskalning, men "High-End" är godtagbart i såväl 1080p som 1440p. För 4K UHD kommer man definitivt behöva aktivera FSR om man inte nöjer sig med potatis-läget "Low-End".

RX 7800 XT

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Native

80/66

61/51

36/32

Quality

92/73

79/65

53/45

Balanced

96/74

84/66

59/50

Performance

99/77

88/70

66/55

Ultra Performance

104/79

97/75

79/65

Slutligen ska vi kika på uppskalning med FSR ihop med Radeon RX 7800 XT. Önskas högre bildfrekvens utan ett våldsamt tapp i bildkvalitet är "Quality"-läget vid 1080p och 1440p ett bra alternativ. För 4K UHD behövs som sagt aggressiv uppskalning för att hålla bildfrekvensen över 60 FPS. Här behöver man i princip växla över till "Performance"-läget, vilket ser okej ut men inte fantastiskt.

Prestanda med olika grafikkort

Nu när vi har kikat hur två enskilda kort hanterar olika upplösningar och detaljinställningar har det blivit dags att slänga in hela uppsättningen med grafikkort för att se hur dessa står sig mot varandra. Vi använder oss av det förinställda detaljläget High-End med TAA för kantjämning.

Vid upplösningen 1080p är det en ganska bred skara grafikkort som klarar av att hålla en fullt rimlig bildfrekvens med uppskruvade detaljinställningar. Inte helt oväntat syns Geforce RTX 4090 i toppen, vilket följs av Radeon RX 7900 XTX och tätt därefter Geforce RTX 4080. Brytpunkten för att hålla ett medelvärde på 60 FPS ligger kring Geforce RTX 3070, vilket ändå känns helt okej sett till att det rör sig om ett 4 år gammalt mellanklasskort.

AMD verkar generellt underprestera något i denna titel, vilket möjligtvis kan ha att göra med icke optimerade drivrutiner. Ett kort som däremot presterar bättre än väntat är Intels Arc A770, vilket här lyckas segla förbi Geforce RTX 4060.

Med steget upp till upplösningen 1440p ökar pressen på grafikkorten, där ribban höjs för att bibehålla 60 FPS. Geforce RTX 4090 erbjuder fortsatt riktigt fin prestanda med en genomsnittlig bildfrekvens över 100 FPS. Brytpunkten för en välflytande upplevelse, åtminstone ihop med en VRR-skärm, ligger vid populära modeller som Geforce RTX 3080, Geforce RTX 4070 samt Radeon RX 7800 XT.

Upplösningen 4K UHD är som bekant väldigt tungt att driva runt, och det är här endast det mäktiga Geforce RTX 4090 som lyckas hålla sig konsekvent över 60 FPS genom hela slingan. Geforce RTX 4080 och Radeon RX 7900 XTX ligger dock inte långt under det gyllene strecket, och det räcker troligtvis att aktivera DLSS/FSR i deras "Quality"-läge för att landar på rätt sida.

Längre ned i fältet behöver man använda sig av betydligt aggressivare uppskalning, där exempelvis Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7800 XT är brukbara i DLSS/FSR "Performance". Korten längre ned i tabellen är dock bortom räddning om man inte tummar på detaljinställningar samtidigt.

Miniuppdatering med processortester

Med strulande servrar och väldigt långa uppstartstider fick vi ursprungligen begränsa oss till endast grafikkortstester i den här prestandagenomgången. Servrarna har nu repat sig och därför tänkte vi bjuda på några snabba processortester också, dels för att det har efterfrågats i forumet men också för att Flight Simulator brukar vara notoriskt processorkrävande.

Av tidsmässiga skäl avgränsar vi oss här till AMD:s AM5-plattform och tillhörande processorer till denna. Grafikkortet som används är Geforce RTX 4090, och i övrigt är alla inställningar samma som vid grafikkortstesterna ovan.

Vid upplösningen 1080p slår vi i en solklar processorflaskhals med merparten av de testade modellerna. Det röda lagets X3D-processorer tar här ett rejält försprång, och detta gäller speciellt färska Ryzen 7 9800X3D som utpresterar sin föregångare med hela 20 procent högre bildfrekvens.

Flaskhalsen hänger intressant nog även kvar när vi vrider upp upplösningen till 1440p. Ryzen 7 9800X3D fortsätter att dominera fältet, om än med ett mer marginellt högre medelvärde än föregångaren Ryzen 7 7800X3D. Kikar vi dock närmare på lägstavärdena syns ett uppsving med cirka 21 procent.

När vi slutligen når 4K UHD är det istället i mångt och mycket grafikkortet som agerar flaskhals, med relativt raka staplar. Den enda modellen som sticker ut är Ryzen 7 8700G, vilket möjligtvis kan ha att göra med modellens begränsade PCI Express-bandbredd.

Sammanfattande tankar om Flight Simulator 2024

Ur en prestandasynpunkt är Microsofts senaste upplaga av Flight Simulator långt ifrån det mest krävande spelet vi testat på sistone, och då speciellt om man jämför med Unreal Engine 5-titlar som Hellblade 2 eller Black Myth: Wukong. Spelet rullar faktiskt rätt fint på både dagens och gårdagens grafikhårdvara, även utan uppskalning aktiverat. Önskar man att spela i högre upplösningar med detaljreglaget maxat finns dock DLSS och FSR där som kryckor.

ss_5ec36e4ebb03c43fcc5d659d9a2d6d55384541e7.jpg

Givetvis flyger vi endast miljövänligt.

Grafiskt kan spelet vara väldigt vackert, med väldigt detaljerade modeller av de flygfarkoster som finns till ens förfogan. Vid flygningar närmare marken är det dock lite av en blandad påse, vilket alltid har varit fallet i Flight Simulator. Vissa städer bjuder på en imponerande detaljrikedom medan andra ser ut att ha blivit jämnade med marken av en bulldozer. Det är helt enkelt något man får acceptera när hela världen finns tillgänglig som resdestination.

Som ett spel verkar dock titeln inte riktigt vara helt färdig. Svordomarna från min kontorskollega Tomas Helenius har haglat tätt den senaste veckan när han recensionsspelet FS 2024 för FZ, med buggar och ofärdiga funktioner i spelets karriärsläge. Det slutgiltiga betyget landade på 3 av 5, men det är möjligt att detta skulle kunna landat högre om Asobo Studios fått mer tid på sig för poleringen innan lanseringen.

ss_d9ee5342a23df208728bc2d062e34c2fcdc6194f.jpg

Ser du den där tromben? Du kan flyga dit!

Den som prenumerar på Xbox Game Pass har tillgång till basversionen av Flight Simulator 2024, och här skulle jag definitivt rekommendera att testa det som man är intresserad av genren. Jag skulle dock avvakta lite med att betala 899 kronor för spelet i sitt nuvarande skick.