Permalänk
Robot

Budget Dator FTW!! (speltester)

detta är ett bygge som endast är tillfälligt men måste lägga upp det för annars blir jag mördad av en kompis

jag har fått hjälp på forumet med val av delar och tror jag har lyckats sätta ihop en grymt prisvärd dator. då priset låg under 2300kr ( det var typ budgeten )

komponenter jag hade innan:
chassi: ett gammalt Artic Cooling
PSU: 550W (sry vet inte vilket)
Dvd-brännare
hårddisk: 160gb hitachi desktar

beställda komponenter(allt från inet):
moderkort: ASRock N68-S 406:-
ram: 1gb corsair 667MHz 277- (får mer av en polare)
CPU: AMD Athlon2 X3 425 2,7Ghz, AM3 689:-
GPU: XFX GeForce GT240 512MB 857:-
totalpris: 2279:-
och ofc Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr

+
2 st wd blue 500gb inköpta från inet

här är forumtråden som jag fick hjälp i:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...
för er som vill se tanken bakom.

my place
http://www.sweclockers.com/galleri/5272-tobbes-horna

Budget Dator FTW!! (speltester)

Permalänk
Medlem

Skrattade hårt när jag såg konstruktionen för bakfläkten.

Permalänk

För att kunna göra en rättvis bedömning väntar jag med att ge betyg tills du har fixat lite fler bilder.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk

vet inte om du ska påstå att det är något monster med ett GT240 och 667mhz ram du kunde fått 3 ggr bättre dator med geforce 8000 seriens gts/gtx kort och amd phenom/athlon x2/x4

Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelGeForce
vet inte om du ska påstå att det är något monster med ett GT240 och 667mhz ram du kunde fått 3 ggr bättre dator med geforce 8000 seriens gts/gtx kort och amd phenom/athlon x2/x4

monster är ironiskt.. och 8800serien är mkt sämre (skit)

Permalänk

haha!
monteringen för fläkt i bakänden var ju bara för bra

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

bara så ni förstår !!!

chassit är typ 5 år gammalt och va lågbudget då XD

just imagine now.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe305
monster är ironiskt.. och 8800serien är mkt sämre (skit)

Eh, nä..
GT240 presterar som 9600GT dvs sämre än 8800 GT och bra mkt sämre än 8800 Ultra!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Eh, nä..
GT240 presterar som 9600GT dvs sämre än 8800 GT och bra mkt sämre än 8800 Ultra!

Dock drar 8800-serien, och 8800GTX och Ultra i synnerhet, mycket mer ström än ett GT240. Ett HD4770 hade suttit fint tycker jag, alternativt ett GTS250 Green.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Dock drar 8800-serien, och 8800GTX och Ultra i synnerhet, mycket mer ström än ett GT240. Ett HD4770 hade suttit fint tycker jag, alternativt ett GTS250 Green.

Jo, men han skrev att 8800-serien är mkt sämre än GT 240, vilket är helt fel.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Sen när blev ett 7300gt charmigt?, jag kan visa mitt geforce 2 om du vill se något charmigt ;)! hehe (kommer säkert någon citera mig och skriva mitt voodoo 2 kort det är charmigt)

Haha w/e , förresten ska du ha kvar ditt 7300gt? är det AGP? har du mer ddr ramminne? , är lite intresserad utav en ersättare till mitt Geforce 2 som sitter i min reserv dator, förövrigt vad kan man köra med ett 7300gt? BF2?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jo, men han skrev att 8800-serien är mkt sämre än GT 240, vilket är helt fel.

min polares 9600 ät bättre än ett 8800 (kanske inte extrem versioner) och 240 får bättre i benchmarks än de..

det duger iaf till mig och jag hade bara 2500 att spendera så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Sen när blev ett 7300gt charmigt?, jag kan visa mitt geforce 2 om du vill se något charmigt ;)! hehe (kommer säkert någon citera mig och skriva mitt voodoo 2 kort det är charmigt)

Haha w/e , förresten ska du ha kvar ditt 7300gt? är det AGP? har du mer ddr ramminne? , är lite intresserad utav en ersättare till mitt Geforce 2 som sitter i min reserv dator, förövrigt vad kan man köra med ett 7300gt? BF2?

bf2 ska du kunna köra och kan lägga ut en annons på alla gamla delar i marknaden (verkar som att folk e lite intreserade)

det är pci express x16

Permalänk
Citat:

roligt att höra väl bekanta saker det farsan har i sin data nu har ett geforce 2 ungefär 3 år gammalt snart fick det av en granne på tiden jag inte kunde nått om datorer och innan det hadde vi en IBM med ett voodoo 2 kort skall kolla hur det ser ut i de datorena hitta det på vinden för ett tag sen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj

han tog ett gt240 för att jag skall köpa det och köra som physx sen

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe305
min polares 9600 ät bättre än ett 8800 (kanske inte extrem versioner) och 240 får bättre i benchmarks än de..

det duger iaf till mig och jag hade bara 2500 att spendera så...

Tycker du fick bra komponenter för dom pengarna. Låt inte nån annan få dig att tro nåt annat. gj dude vill se fler bilder så jag väntar med att ge dig poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silentpower
fick det av en granne på tiden jag inte kunde nått om datorer

han tog ett gt240 för att jag skall köpa det och köra som physx sen

Ursäka, men jag tror jag fick till nått roligt här. Eller är det jag som inte kan datorer? Känns som att du försöker beskriva SLI.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagget ser ut att vara ett Aspire. De neongröna sladdarna och det perforerade skalet (som släpper in all varmluft in i chassit igen) är lätta att känna igen.

Ang. 8800 beror det lite på vad man ska göra med datorn. G80-baserade 8800 har bara videoacceleration för mpeg2, försöker man köra h264 brukar det sluta med blåskärm. Och att stoppa ett sånt kort i ett 5+ år gammalt budget mATX-chassi med usel ventilation är som att be om värmeproblem om inte nätagget exploderade först. Så ja, i det här fallet skulle ett 8800GTX eller Ultra vara mycket sämre än det GT240 han köpte.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Ursäka, men jag tror jag fick till nått roligt här. Eller är det jag som inte kan datorer? Känns som att du försöker beskriva SLI.

Bara för att han ska ha ett 240-kort i datorn betyder inte det att han ska köra SLI? Med nVidias
Big Bang 2 så släppte de ett stöd för att köra flera nVidia-kort utan SLI-konfiguration där ett kort går att dedicera till physX t.ex.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

heh med knappret budget ser det där bra ut.

har själv även geforce 2, den plast pålägget var nog allt för tunn.
även någonstans voodoo kort liggandes någonstans i en kartong uppe vid vinden.

ram minnerna.. hmm det borde funnits billigare för (1gig) stickor, men ska vi dra in charmen med 8mb stickorna med plats för tre på moderkortet?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Lite pengar och mycket på rullen.

Alltid trevligt!

Permalänk

857 för gt 240? jaja...

du borde cutta hål för fläktarna med

Permalänk
Avstängd

Hahaha fan vilket chassi xD gillar baksidan skarp!! xD *Hahahaha!*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
857 för gt 240? jaja...

vad menar du me 857? de e la bra pris för de

och ja jag har tänkt modda chassit(skrev jag inte de?) blir en 120mm i dörren sen oxå + någonting bättre i fronten + fixar de där bak(hade jag inte tänkt på innan xD) ty

Permalänk

Varför kapar du inte bara ? fläkten ser ut som att den ska ramla ner vilken sekund som helst ?:o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAxAbbemo
Varför kapar du inte bara ? fläkten ser ut som att den ska ramla ner vilken sekund som helst ?:o

fläkten sitter med 2 skruvar så den rubbas inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer

nee jag skall köpa hans gt240 och ha det som physx kort sen. om du inte vet vad det är sök på google det borde finas några länkar där

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silentpower
nee jag skall köpa hans gt240 och ha det som physx kort sen. om du inte vet vad det är sök på google det borde finas några länkar där

alltså det han kommer göra är att han endast använder detta kortet för physx (det gör inget mer) och har sina andra grafikkort till resten.. det kanske är en lättare förklaring

Permalänk
Medlem

Du får inget monster för 2k...

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
857 för gt 240? jaja...

Det heter "kapa" i Sverige.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte kvar mitt voodoo2-kort, men dock har jag ett bildskärmskort i min 286a som är charmigt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron