AMD avslöjar nya tekniken Turbo Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
AMD blir ju bara mer och mer lockande!

Så sant...Det har visat senaste att de verkligen är med, och med ett bra pris,,,,kanske denna kan bli en sådan "mathafacka" Men vi får se o hoppas....

Permalänk

Fan vad kul.
Har varit lite "tråkigt" på CPU marknaden det senaste med Intel som ohotad etta.
Hoppas AMD´s nya processorer verkligen utklasser intels i7.
Inte för att jag tänker köpa, men det behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
i7 8XX = 95 W, i7 8XXs = 82 W.

Vad har det med något att göra?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Vad uttjatat ordet Turbo är.. vad har det med datorer att göra överhuvudtaget? Turbo är en bildel.

Behöver det inte vara.
Ordets ursprung:
http://www.ne.se/turbo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
1090T med 1,47v Jag tar resultaten med en nypa salt då det är en och samma användare som postat. Klockar de så bra köper jag en hur som helst... Min 965 har inga värmeproblem vid 1,675v och 4,2GHz Vattenkyld såklart.

Menade ju att det var bra i sig att båda modellerna kom upp til 4.3GHz. Men synd att den sämre (1055T?) var tvungen att matas med 1.58V, då blir det rätt varmt för en 6kärnig känns det som = mycket ljud!
Får väl bli en 1090T då, och kanske en Noctua D14 i samma veva, det skulle FSX älska

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Menade ju att det var bra i sig att båda modellerna kom upp til 4.3GHz. Men synd att den sämre (1055T?) var tvungen att matas med 1.58V, då blir det rätt varmt för en 6kärnig känns det som = mycket ljud!
Får väl bli en 1090T då, och kanske en Noctua D14 i samma veva, det skulle FSX älska

Är 1055T mycket billigare än 1090T slår jag till ändå... 1,58v kan man ju nästan köra 24/7

Jag kör vatten för att slipa de problemen
Kör inte FSX men det är väl an av de mest processorkrävande simulatorerna? Ju fler kärnor desto bättre.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Hoppas inte sweclockers gör nåt prestandatest mellan AMD och Intel när Phenom x6 släpps. Sweclockers är ju redan anklagade att favorisera Intel och skulle AMD:s nya åka på stryk i ett nytt test blir det väll ännu mer gnäll från AMD användare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Blir nog en BE tror jag:) Grymt nöjd med min X2 550 alla fall
Hoppas dem klockar bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hoppas inte sweclockers gör nåt prestandatest mellan AMD och Intel när Phenom x6 släpps. Sweclockers är ju redan anklagade att favorisera Intel och skulle AMD:s nya åka på stryk i ett nytt test blir det väll ännu mer gnäll från AMD användare

Det är väl bättre att dem gör ett rättvist test på dem istället att skita i dem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
fördelen med amds turbo jämfört med intel är att den kan komma att funka även när man klockat processorn, då den inte utvecklar mer värme. intels turbo boost + 130 w prolle = 150 w prolle, amds turbo + 125 w prolle = 125 w prolle

varför skulle inte turbo funka överklockat?, på en i5 750 så funkar turbo boost i 4ghz iallafall, ger 4,6ghz

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det här ser intressant ut... med boost-funktionen [Turbo].

/Saint25

Permalänk
Avstängd

DE BLIR AMD PHENOM 965 x4 TILLS DENNA KOMMER

Skrewe you intel! Hope AMD will kick your assssss!

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

Känns som AMD borde plocka andelar som aldrig förr.

Succé-serien Radeon HD5800
Och nu först med 6 kärnor och höga klocks till privatpersons-marknaden (vanligt folk) till, förhoppningsvis, humana priser

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Känns som amd går samma väg som intel med sin så kallade turbo. både I7 och i5 har den funktionen åxå. och skulle inte i5 ha en bättre utvecklad turbo funtion åxå.??

vid turbo läget på i5 750 skulle vi ha 3,2ghz på en av kärnorna var av dom andra stängs ner då inte prestandan används. JA slutsatsen är att amd inte har komit med en ny ide

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Turboknappen kommer tillbaka till game't efter många års pension? ^^

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Detta kommer ge en bra boost i tester om inte annat.
Inte så intressant för en överklockare som jag är.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad en 6 kärnig amd 3ghz+ samt 8 gig RAM kommer gå lös på när det beger sig. Vad tror ni, 2500-3000 för CPU och om nya 4gig stickorna kommit till dess 1500 spänn för 8 gig?

Permalänk
Medlem

Tja, priserna verkar ju humana i alla fall. Trevligt att AMD får vara först med något.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Låter lite som de copycat INTEL.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Turboknappen kommer tillbaka till game't efter många års pension? ^^

Ungefär vad jag tänkte...fast nu behöver man inte trycka in den, det sker ju automatiskt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Är 1055T mycket billigare än 1090T slår jag till ändå... 1,58v kan man ju nästan köra 24/7

Jag kör vatten för att slipa de problemen
Kör inte FSX men det är väl an av de mest processorkrävande simulatorerna? Ju fler kärnor desto bättre.

Jorå, men alla exemplar är ju olika så det är ju större chans att få en 1090 som klarar det än en 1055. Men man får bara vänta och se

Jo, FSX är grymt processorkrävande och stödjer upp till 256 kärnor. Så det borde ge riktigt bra prestanda där.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Vad uttjatat ordet Turbo är.. vad har det med datorer att göra överhuvudtaget? Turbo är en bildel.

Exakt vad jag kom att tänka på också!!

Kan säkert låta rätt tufft i någon "fjortis" öron, eller möjligtvis någon som inte ens vet vad en turbo faktiskt är och än minde vet hur den fungerar och är uppbyggd.

Skrämmande att se hur allt "snabbt" tvångsmässigt måste ha ett turbo i namnet! AMD kunde väl åtminstone ha valt ett bättre ord än Intel i detta fallet, finns massor att välja på om man nu måste blanda in klassiska namn som på ett eller annat sätt är synonyma med prestandamotorer.

Själv tycker jag på mitt lilla fjortisaktiga sätt att "supercharged" är ett ord som slår lite mer än uttjatade turbo, eller varför inte hemi, haha!

Permalänk
Medlem

Låter bra, allt positivt från AMDs sida gynnar oss konsumenter som vill ha konkurrens (dvs alla utom fanboys)

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker Turbo inte har nått med datorer att göra är små snoriga ungar som inte vet att Turbo-knapp var väldigt vanligt på PCs förr i tiden och guess what, det ändrade klockfrekvensen.

http://iaatb.net/blog2/wp-content/uploads/2009/09/3809099619_...

http://www.pcguide.com/ref/case/switchTurbo-c.html

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Turbo kommer dessutom från "Turbin", alltså inte en bildel.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Läste aldrig artikeln.

Men blir det en helt ny sockel igen? el går det med am2+ am3 mobos?

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ni som tycker Turbo inte har nått med datorer att göra är små snoriga ungar som inte vet att Turbo-knapp var väldigt vanligt på PCs förr i tiden och guess what, det ändrade klockfrekvensen.

http://iaatb.net/blog2/wp-content/uploads/2009/09/3809099619_...

http://www.pcguide.com/ref/case/switchTurbo-c.html

Själva ordet i sig diskuterades...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Läste aldrig artikeln.

Men blir det en helt ny sockel igen? el går det med am2+ am3 mobos?

Det går på de brädorna om det finns en BIOS-uppdatering.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

ganska roligt med alla bil nissar som tror att dom har monopol på turbo...men supercharged låter mycket häftigare! undrar varför den bildelen inte blev populär bland datorer?

personligen är jag inte så intreserad av turbo lägen på procesorer, men en rejäl aggressiv ned clockning när den idlar skulle var mycket najs. med aggressiv menar jag aggressiv.

*clockning på svenska blir det "jag klockar upp min prolle"?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Läste aldrig artikeln.

Men blir det en helt ny sockel igen? el går det med am2+ am3 mobos?

Samma. AM2+ och AM3 så länge cpun stödjs i BIOS.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hade ju varit fiffigt med en knapp på framsidan där man kan sätta på och stänga av den här turbofunktionen manuellt.
Kan tänka mig att flertalet spel kommer prestera bättre med turbon igång (3 snabba kärnor) istället för den avslagen (6 normalsnabba kärnor).