Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
kommer ni göra några modulära agg i lägre nivån?..kanske runt 400-600w..650w är väl det minsta idag ni kör med som modulärt?

Dom har tidigare sagt nej, inte i nuläget.

Permalänk
Medlem

Kvalitén på skruvarna som håller fast fläktplats ljuddämpningen är ruskigt dålig måste jag säga! fick byta alla mina emot andra chromeade så nu blev looken lite förstörd

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Är helt mållös, skickade ett pm till Fractal Design och undrade om det gick att lösa så att jag fick en till fläktkontroller till mitt chassi. Gissa vad som kom på posten idag, en fläktkontroller! Mycket bra service, sånt gillar jag!

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 2500K, 3.3GHz | Corsair Vengeance LP 16GB (4x4) | EVGA GeForce GTX 460 FTW | Fractal Design Newton R2 650W | 2x500gb Samsung | Windows 7 Ultimate 64bit | BenQ TFT 24" V2410 LED

Permalänk
Medlem

Hur går det med ert full tower? Börjar bli trött på att vänta
Kan ni gå ut med nån information? Mer än att ni jobbar på den ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90

word, sitter här med ett R2 och ser att det är fanimig påtok för litet för 8 diskar och omudlärt nätagg.

gief mid/fulltower älskar looken på den, hd kasseterna osv, grymt som fan.

men nu blire bingen suttit och försökt fåin allt för å testa chassit, det gick, men hittat massa fel, dom flesta är rapporterade som jag tyvär läst om i efterhand, får fortsätta köra på mitt CM Cosmos några veckor till innan ni kmr med nytt, plajz skynda.

fixar upp bilder senare idag!
:///
<3<3<3

Permalänk
Medlem

Vill också ha ett fulltower R2, var nästan på väg att köpa det

Måste ju ha plats för de feta 295/5970 korten och jag vill slänga ut mitt ljuddämpade IKEA kökskåp hobby-bygge för ett tystat chassi till sommaren.

Skulle vara perfekt om fulltower varianten kunde trycka in 2x140mm i botten och 2x140mm där bak...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Vill också ha ett fulltower R2, var nästan på väg att köpa det

Måste ju ha plats för de feta 295/5970 korten och jag vill slänga ut mitt ljuddämpade IKEA kökskåp hobby-bygge för ett tystat chassi till sommaren.

Skulle vara perfekt om fulltower varianten kunde trycka in 2x140mm i botten och 2x140mm där bak...

Så nu har man vaknat, och ja, nog är det tystare iaf chassit än cosmos, men byggvänligt? näe.

Det hade absolut inte varit fel med 2x140 fram heller för då hade man fått breda hela chassit så att man får mer plats för kablarna för diskarna.

Nå lite foton och tankar kring chassit:

Ståtligheten:
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2133.JPG
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2149.JPG
Jag böt frontfläkten där alla diskarna sitter till en noctua ist.
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2172.JPG
Satte den äldre över.
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2173.JPG
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2175.JPG
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2177.JPG
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2187.JPG

ATX genomföringen, denna som alla andra genomföringar begriper jag mig inte på, dom svarta gummigenomföringarna är värdelösa, jag antar att man har flärparna bara för att det inte ska vara hål så luften tränger in där men å andra sidan har den hela hd racket den kan tränga in bakom.
Iaf problemet, fullpins atx kontakt går knappt igenom om den är heljuten, jag togbort genomföringen då plåten ändå är vikt dära och inte hade några vassa kanter, jag hade ju heldre sett samma gummilist på alla genomföringar som sitter för cpu-kylar-hålet.
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2142.JPG

Plåten mobot sitter monterat på har dom vikt bakåt i slutet / närmast diskarna, detta gör det inte omöjligt men jääävligt trångt mellan chassi sidan och kablarna som får ligga i kläm, ok för stabilitet, men då kunde dom fasat ur lite där man kunde dra kablarna.
Drog tillslut strömkablarna längst ner ist, sata kablarna fick gå genom racket, så dom är fullt synnliga.
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2189.JPG
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2191.JPG

Påtalade hålet för kylarmontering.
http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2196.JPG
Jag har ett GA-P55-DS3 mobo med noctua kylare.

http://zapy.warzone.nu/filer/bilder/define_r2/PICT2201.JPG
jag antar att denna ska vara för genomföring av 24vpin lr EPS kontakten, jag trök igenom den där iaf med lite våld och trixande så gick det.

Så, en storebror som är stoooor vill jag se.
140 mm fläktar eller 120 mm spelar ingen större roll, 140 e la dock tystare och skyflar mer luft än 120.

Mer utrymme för sladdarna vid diskarna ELLER så skickar ni med en adapter för strömen där det är 8 kontakter i rad, rätt vända (sånna som vissa här på swec gjort själva)
Och ja jag vet att SSD diskarna är mindre och att pwr kontakten inte hamnar i linje med 3.5" diskarna men vafan ska man göra, det ser ju lugnt mycket snyggare ut, alt att dom flytar hålbilden för 2.5" diskarna så alla kontakter hamnar i linje med varandra.

Bättre fläktar säger jag som en risk för jag har inte prövat dom något, men jag har läst att det inte är dom tystatse fläktarna eller dom mest effektiva.
Fläktkontrollern är ett bra iniativ, men hallå, pci bracket? vem är där bak och skruvar på den, 90% lär låta den vara ist jag hade heldre sett den på fronten eller bredvid usb/esata/pwr knapparna fast kanske nedsänkt med fjäder/bajonet liknande funktion där du trycker på den så kmr den upp och du trycker ner den så fastnar den (bara en ide ! :])

En eller två usb portar till på fronten hade inte varit fel.

Större hål för alla kabelgenomföringar samt vita lister ist för dom svarta genomföringarna (om det inte påverkar luftflödet dvs)

Plats för säg 12 diskar för att öka höjden på den, kanske blir lite proportioneligt om man tar 140 fläktar, 2 5.2" är perfa, mer behöver man inte, om ni inte ska köra med slimline läsare då räcker ett fäste för den och resten diskrack

Något djupare så dom störe grafekorten går in utan att man behöver tabort diskplatserna (sen skulle jag nästan tro att det inte kmr större kort isf vore det sjukt, då är vi snart tillbaks på voodoo5/6 seriens storlekar om vi inte gått förbi dom.

Dammfiltret för nätagget!!+++ bortsett från att man kanske kan få ut den på sidan lr något ist, att ha den där bak blir krångel om man ska ha ut den, då måste man ju lyfta fram datorn då den oftast står in under något / mot väggen, alt att man sätter filtret I lådan som cosmos har, man öppnar bara sidan och drar filtret mot sig / mot diskplatserna.

Annars en grymt snygg låda, tystare än mitt cosmos helt klart (dock är ju det inga heltäckande sider osv).
Bra gamerchassi för den med få diskar typp en ssd som system/speldisk och en 3.5" för lite lokal lagring.

Permalänk

Fractal Design Define R2 Black <3 <3 <3 <3 <3 <3

Permalänk
Medlem

Har en fråga gällande Fractal Design array chassit, är nämligen så att jag beställt ett och funderar på vilken cpu-kylare som passar. Hur långt avstånd är det mellan moderkortsdistanserna och hårddiskracket? funderar nämligen på en Scythe Big Shuriken som är 5,8cm hög.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Fractal Design R2 Chassi samt Modulärt Nätagg Fractal Design 650W

Kan ni inte bara skicka till en x-trafläkt 140mm ? (A) Tror inte min funkar så dära..hm, värst bra? haha!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi

Kan ni inte bara skicka till en x-trafläkt 140mm ? (A) Tror inte min funkar så dära..hm, värst bra? haha!

Är det problem med fläkten eller försöker du bara tigga till dig en extra fläkt?
Ditt inlägg kan tolkas lite olika...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi

Modulärt Nätagg Fractal Design 650W har juh 120mm fläkt så va ska du med en 140mm xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kan man byta plats på sidoplåtarna i R2-chassit? Och om det går, var kan man köpa en extra höger sidoplåt(den utan hål)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nrj
Har en fråga gällande Fractal Design array chassit, är nämligen så att jag beställt ett och funderar på vilken cpu-kylare som passar. Hur långt avstånd är det mellan moderkortsdistanserna och hårddiskracket? funderar nämligen på en Scythe Big Shuriken som är 5,8cm hög.

Enligt http://www.workitsecurity.com/2010/03/26/fractal-design-array... så är det ca 7,5 cm. Dock undrar jag ifall ett mini-DTX kort får plats i det. Det behövs då lite mer än 3 cm kvar till ena kanten (den nedanför PCI-platsen) efter att ett mini-ITX kort är monterat. Vore jättesnällt ifall någon med chassit kunde mäta.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte göra ett mATX-chassi i FD Array stil? Det är nog många som vill stoppa in fullfjädrad hårdvara(som ofta kostar lika mycket som mini-ITX) i ett litet snyggt chassi.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett fulltower. Glöm inte att det skall finnas plats för åtminstone en 120.3 radiator. Helst både i toppen och/eller i fronten! 140.3 hade ju inte skadat!

Är ju inte helt fel om det finns valmöjlighet att ha fönster eller inte. Själv tycker jag att fönster kan vara tillval. Viktigt med "moduluppbyggt" så man har valfrihet. Är ju inte säkert man vill proppa chassit fullt med hårddiskar.

Sedan har jag en fråga..Eller två. När datorn är avstängd, skall avstängningsknappen till nätagget lysa? Kopplade in ett gammalt ps2 (eller vad det heter) tangentbord och num lock tangenten lyser när datorn är avstängd. Är detta normalt?

Verkar som att det matas ström när datorn är avstängd. Råkade ha min datakabel inkopplad (ericsson) under natten då jag stängt av datorn och nu är typ batteriet utdränerat och vill inte ladda ( okänd laddare säger den).

EDIT: Jumpern på moderkortet var visst inställd på +5v standby eller vad det heter. Lugna puckar!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy

Annars en grymt snygg låda, tystare än mitt cosmos helt klart (dock är ju det inga heltäckande sider osv).
Bra gamerchassi för den med få diskar typp en ssd som system/speldisk och en 3.5" för lite lokal lagring.

Tack för alla dina tips, många utav dem är redan på G att bli implementerade i Define R2 (dvs. funktionsförbättrande detaljer som en lägre vikning av moderkortsplåten på baksidan för enklare kabeldragning, större hål för CPU-kylare osv.). Vi tar även åt oss tipsen för kommande full tower.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90

Det är tyvärr svårt att lova några datum. Vi arbetar för fullt, det är viktigt för oss att Full Tower-Define blir fullfjädrad och vi tar hellre lite extra tid på oss än att släppa något som vi känner är halvfärdigt. Vid lanseringen av Define R2 hade vi ett mer pressat tidsschema och därför slank tyvärr vissa, här i tråden redan påtalade, missar med.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nrj

Vi kommer under kommande vecka att lägga upp måttangivelser på fractal-design.com, mer exakt hur höga CPU-kylare som får plats samt hur långa instickskort.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adchen
Kan man byta plats på sidoplåtarna i R2-chassit? Och om det går, var kan man köpa en extra höger sidoplåt(den utan hål)?

Vi säljer tyvärr inte lösa sidoplåtar i dagsläget, men det är ingen omöjlighet att vi tar upp detta i sortimentet framöver.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glyph
Enligt http://www.workitsecurity.com/2010/03/26/fractal-design-array... så är det ca 7,5 cm. Dock undrar jag ifall ett mini-DTX kort får plats i det. Det behövs då lite mer än 3 cm kvar till ena kanten (den nedanför PCI-platsen) efter att ett mini-ITX kort är monterat. Vore jättesnällt ifall någon med chassit kunde mäta.

Mini-DTX får plats, men observera att Array dock bara har en expansionsplats.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Kan ni inte göra ett mATX-chassi i FD Array stil? Det är nog många som vill stoppa in fullfjädrad hårdvara(som ofta kostar lika mycket som mini-ITX) i ett litet snyggt chassi.

Vi arbetar även på ett mATX-chassi för lansering senare under året.

Permalänk
Medlem

Som en nybliven ägare till en NAS array så har jag ett synpunkter.

Det blir väldigt snabbt omständigt att byta diskar då man måste skruva ut sex småskruvar för att lyfta av den tunna skivan av metall följt av skruva ut ytterligare fyra skruvar för att lyfta upp hdd-buren. Vad det beträffar buren i sig så tycker jag att det material, gissar på gummi, FD använder för att absobera vibrationerna från diskarna känns undermåligt dock så hade jag inte något som te.x. WDs Green-serie utan en WD Black i och då upplevde jag istället hur chassiet nästan ampliferade vibrationerna särskilt när det skrevs till disken.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Som en nybliven ägare till en NAS array så har jag ett synpunkter.

Det blir väldigt snabbt omständigt att byta diskar då man måste skruva ut sex småskruvar för att lyfta av den tunna skivan av metall följt av skruva ut ytterligare fyra skruvar för att lyfta upp hdd-buren. Vad det beträffar buren i sig så tycker jag att det material, gissar på gummi, FD använder för att absobera vibrationerna från diskarna känns undermåligt dock så hade jag inte något som te.x. WDs Green-serie utan en WD Black i och då upplevde jag istället hur chassiet nästan ampliferade vibrationerna särskilt när det skrevs till disken.

Du har rätt i att ta av topplocket är lite lätt omständligt, det var tyvärr en kompromiss vi fick göra i skapandet av chassit.

Vad gäller vibrationerna så har det fungerat väldigt bra med de diskar vi har testat i lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Du har rätt i att ta av topplocket är lite lätt omständligt, det var tyvärr en kompromiss vi fick göra i skapandet av chassit.

Vad gäller vibrationerna så har det fungerat väldigt bra med de diskar vi har testat i lådan.

Så.. något knep att göra något åt alla fingeravtryck?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du kanske kan börja med att tvätta nävarna. Lortgris?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Köp plast med antiglare så slipper du sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Du kanske kan börja med att tvätta nävarna. Lortgris?

Och genom att tvätta händerna så minskar du chansen att fingeravtryck fastnar på borstad metall, menar du?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Och genom att tvätta händerna så minskar du chansen att fingeravtryck fastnar på borstad metall, menar du?

Fingeravtryck är fettfläckar. Fettfläckar från skitiga fingrar. Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Fingeravtryck är fettfläckar. Fettfläckar från skitiga fingrar. Eller är jag ute och cyklar?

Då kan jag tala om för herrrn att jag har minsann tvättat händerna med både tvål och diskmedel.

Visa signatur