Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojjeD
ta inte amd valet processorn är sämre än i5 750 hosta upp en tusing till och så har du en dator som är mer värd pengarna, har du inte pengarna nu vänta lite till för fan, och medans du väntar köp något begagnat istället din snåle fan:)) skämt åsido men ärligt kolla runt och se om du hitar ng bra chassi och nätagg/ hårddisk/minnen för billigare peng så kan du få ihop intel i5 750 + 5870 för 11500 aja mitt förslag ha d gott.

Haha så kan du ju fan inte tänka. Isåfall ska du ta en I7a med socket 1366, för I7 är ju en bättre processor än I5! Och så tar du ett typ HD5450 istället!! Nej..

Välj ett HD5870 om du ska spel. Sen om du vill slänga ut pengar på en I5 som inte kommer göra någon skillnad i spel väljer du själv

Tro mig, att välja ett HD5850 för att ha råd med I5 är det dummaste du kan göra... I5 presterar lite bättre än phenom II x4 (ca max 5%) till en 40% mer pengar (inklusive moderkort).

Phenom II räcker så att det blir över i spel, bättre processor kommer göra noll skillnad, vilket jag nämnt 1000ggr innan.

Amd socketen är mer framtidssäkert med

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Och alla ni som sätter ihop ett amd system och ett intel-system för samma peng. Amds moderkort är billigare än intels. Så ett amd-moderkort för 1300kr är bättre än ett intel-kort för 1300kr. Ett amd-kort för 1000kr kan jämföras med ett intel-kort för ca 1500kr..

Intel är overpriced, specielt för spel

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Då jag inte kan sova nu så satte jag ihop två system till dig
Ena amd, andra intel.

Amd-systemet.

Dessa har liknande moderkort och allt annat lika dant. De kommer prestera EXAKT lika bra i spel. Dock är 600kr inte så mycket så jag tycker du ska ta I5, om du har råd, annars amd. Men ta I5 + HD5870 och INTE HD5850, det hade vart riktigt onödigt. Och ta det moderkortet (asrock p55 extreme) ifall du ska köra intel. Det billigaste som har fungerande crossfire/sli, så att du kan köpa ett till HD5870 när ett inte räcker längre

Att tänka på är dock att Amd släpper en processor med HELT ny arkitektur (amd och intels nuvarande processorer bygger på samma arkitektur som för 12 år sedan). Bulldozer kallas dena processornm och förväntas krossa allt vad I7 heter Efter som amd inte byter sockets efter varje processorgeneration som intel gör så kommer den passa i amd nuvarande socket am3, ifall man behöver uppgradera, så sliper man köpa nytt moderkort =).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naahooJ
[B]http://img29.imageshack.us/img29/7963/nydatorigen2.png

+1

Klockrent! Lycka till!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlssonn
+1

Klockrent! Lycka till!

O herregud...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmmm, såg nu det där uppdateringspaketet med AMD Black Edition och något till. Där fick man mycket för 4000, men tvekade innan för att moderkortet där inte kunda ha SATA 6.0 och USB 3.0, men såg att den kunde det nu... Men vad tycker ni, AMD AM3 och då kan man köpa nya processorer när de släpps eller de där extra hundra lapparna för Intel i5? i5 är bättre men AMD är billigare och snart släpps monstret Bulldozer, men den kommer väl kosta väldigt mycket?

Blir nog inget 5870 för mig, för det blir för dyrt...

Haha, förlåt för att jag frågar så mycket, men alla har så olika åsikter så min uppfattning ändras hela tiden.

Om man jämför http://www.inet.se/artikel/1901760/gigabyte-ga-p55a-ud3r med http://www.inet.se/artikel/1901804/asus-p7p55d-e-lx , vilken borde jag ta?

Permalänk
Medlem

Men det nät agget, det funkar väl till allt i mitt paket?

Ska jag ta ett modulärt Corsair 650W's agg istället för ca 300-400 kr mer?

Har för nuvarande en Samsung SyncMaster 193T 19" tror jag... Men alla DVI kablar går väll i alla DVI uttag? Även på min? Såg på min att hela uttaget var fullt av hål, men på DVI kabeln är inte hela täckt av såna pinnar eller vad det kallas... Men det går väl ändå.

Om ingen annan har värsta bra idén, så blir det detta!

Permalänk
Hedersmedlem

Vaddå för dyrt med 5870? Du ser ju Devrer's paket ovan med i5 och 5870 inom budgeten. Bara byta moderkortet till det du valt vilket kostar ungefär lika mycket.
Du klarar dig nog på Fractals nätagg, dom ska inte vara dåliga.
Varför har du lagt till 3st 120mm fläktar? Du vet väl att FD R2 kan ha 140mm i taket och botten? Så jag föreslår en 120mm till andra platsen fram, och två 140mm till taket och botten.
Ja det är rätt kabel.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

@Phukkitt
Okej. Men tar en Gigabyte UD3R.

Okej, men en fråga gällande hårddiskar. Ska jag ta en http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar... eller en/två med 640 GB? Båda med Sata III och den med 640 GB har i alla fall en sökningstid på 4.2ms eller något, vet inte hur det är med 1 TB. 2 st 640 GB i raid 0? Beror på hur dyrt det blir.

Jag ska ju köpa montering också, men jag tar 2 140 mm's och 1 120mm's... Men dem vet inte vart jag vill ha 120mm's, men dem sätter väl den på det mest optimala sättet?
Är denna något vidare?Eller för låg RPM?http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...
Eller denna? http://www.inet.se/artikel/5321549/scythe-slip-stream-140mm-1... Billiga och bra, finns ju också 1700 rpm, 800 rpm osv. Men 1200 räcker, eller?

Permalänk
Medlem

Om inga fler förslag så blir det detta!

EDIT; Ska jag byta denna Tesla mot en Fractal Design modulär?
Tar 2 Samsung spinpoints 500GB istället, för att spara pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om jag tycker att hårddisken är speciellt värd sitt pris. En mekanisk disk kommer aldrig utnyttja kapaciteten hos Sata III/6Gbps, dom utnyttjar ju inte ens Sata II/3Gbps helt än. Å andra sidan är det ju faktiskt fint med 64MB cache...

Ja skiljer det bara en hundralapp så är ju modulärt att föredra för kabeldragningens skull.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

@Phukkitt
Okej, men en vanlig 1 TB, Samsung Spinpoint, hur mycket mbyte/s har den? Stog något om 108 average och 8,9ms... Men om jag köper 2, brukar jag alltid bara använda 1 :S Typ, hade en laptop med 2 64 GBs, eller något. Använda typ bara hela ena... :S

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du se jämförelser i hastigheten på Spinpoint F3 1TB mot lite andra: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...
Även på prisjakt med tillverkarnas egna siffror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=461197,555314,313690
Det är den disken jag själv skulle valt om jag köpte ny dator.

Jag förstod inte vad du menade med resten.. Att om du skulle köpa två så tänker du bara använda ena? Då är det ju dumt att köpa två om inte den ena är tänkt som backup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow, är den så bra ändå! Då blir det den!

Nä, jag menar att jag använder bara 1. Jag tycker det är jobbigt att behöva spara på den andra, (D:) typ, jag vet inte riktigt vad jag ska ha på den och om det blir en långsammare åtkomst eller något. ^^

Permalänk
Medlem

Men har börjat titta på möss nu. Men dpi, vad är det? Har tittat på denna http://www.inet.se/artikel/6101200/logitech-rx250-optical-mou... och eftersom jag redan har den vet jag att den är skön, även fast det inte är någon spelmus och har låg dpi...

Men 1000 dpi och 1800/1600 (vad det nuvar) dpi, är det mycket skillnad?

Permalänk
Medlem

Betalar folk fortfarande för OS?

Permalänk
Medlem

Jag gör, annars får någon skriva var man kan få det billigare?

Permalänk
Medlem

Ja, vad tror du? Var får folk tag på spel nuförtiden (sorgligt nog)
Sen, nu har du 3 sidor med bra svar, köp din dator bara och sluta vela.

Får man fråga vad du ska med en till likvärdig dator till?

Permalänk
Medlem

Du kan inte få ett OS mycket billigare, om du inte skaffar gratis. Hur man skaffar gratis vet jag inte, men jag har hört att det ska gå att fixa. *host*

I övrigt skulle jag köra på det senaste paketet du har fast byta ut grafikkortet mot ett XFX om du ska överklocka, bygga själv (Det är kul och inte alls svårt) samt byta ut HDD mot en F3a som andra säger.

Permalänk
Medlem

Ja, jag ska beställa det sistnämnda paketet inom kort med en F3 1 TB. Mina föräldrar är skiljda, 1 på varje ställe.

Hmm, kommer nog inte överklocka och vill ha den extra garantin. Japp, har som sagt valt en F3a istället.

Permalänk
Medlem

Men nya AMD x6 Thuban, kommer den vara något och blir den prisvärd i en dator? Grafikkortet kanske flaskhalsar?

Måste jag typ ha förlängning 4-pin eller något?

Är denna något och är den justerbar (höjden)?

Permalänk
Medlem

När allt kommer omkring måste jag ta en 5850 ändå för att ha råd med allting. (Mus, tangentbord, antivirus etc) Men kommer ett 5850 att jobba ihjäl sig med en ny AMD x6 Thuban ???

Permalänk
Medlem

Förresten, vad menas igentligen med flaskhals?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså du vet väl att du kan ändra i tidigare inlägg? Du måste inte skapa ett nytt för varje liten sak du kommer på.

Jag har för mig att jag läst att vissa behövt förlängningskabel till FD's agg när dom satt det i FD R2, dock var det nog deras icke-modulära serie Newton det gällde. Det är förresten 8-pin på det moderkortet du valt, så du kan ju lika gärna köpa till en sån här: http://www.inet.se/artikel/8201012/4-4-pinforlangning-cpu-eps...
39 spänn är ju inte så farligt dyrt även om den nu inte skulle behövas.

Det ska mycket till för att ett grafikkort ska flaska en processor, det är snarare tvärt om man brukar tala om.
Flaskhals enligt wiktionary: http://sv.wiktionary.org/wiki/flaskhals
"(tids)kritisk faktor/passage/del i ett flöde/system som utgör hinder för den normala utvecklingen/framfarten"
Alltså att t.ex. om du har en på tok för klen processor så kan den hindra att grafikkortets hela potential utnyttjas.

Citat:

Är denna något och är den justerbar (höjden)?

Vad menade du nu?

Ingen kan väl direkt säga om Thuban kommer vara prisvärd förrän den släppts och man får se hur den presterar. Men som skrivits i otaliga andra trådar så lär sex kärnor inte göra supermycket i spel än på ett tag, så den lär väl ligga jämsides dom nuvarande ett tag framöver.

Vad är det för mus och tangentbord du tänkt köpa? Och varför betala för antivirus när det finns många jättebra gratisalternativ?

Citat:

Men kommer ett 5850 att jobba ihjäl sig med en ny AMD x6 Thuban ???

En snabbare processor gör inte att grafikkortet jobbar hårdare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flaskhalls är när en komponent stryper en annan. Säg att du har ett gtx480 med en intel celeron. Celeronen kommer ej hinna skicka tillräckligt med data till gtx480, varpå prestandan drastiskt sjunker. Man har alltid någon del som flaskar (svårt att få det 100% balancerat, frågan är hur mycket.

Ert grafikkort kan visst flaska visst en processor. Det gör det nästan alltid. I spel så ligger ju processoranvändningen oftast runt 60% kanske, medan grafikkortet jobbar för fullt. Då utnyttjas ju inte processorn fulla potetial. Köper man däremot ett bättre grafikkort kommer processorn behöva skicka mer data till kortet varpå processoranvändningen stiger

Ett bra sätt att testa om en komponent flaskar är ju att klocka den lite, stiger prestandan ganska mycket så flaskar ju den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, men har tänkt köpa en Asus P7P55D-E PRO http://www.inet.se/artikel/1901770/asus-p7p55d-e-pro , behöver jag fortfarande 4+4 pin eller något annat?

Hmmm, ska nog ta en AMD eftersom AMD fortfarande gör processorer på AM3 och Intel slutar göra till 1156... Kanske ska köpa en AMD Phenom2 x4 965 BE eller? Den presterar faktiskt bättre ibland

Har tänkt köpa en Microsoft Sidewinder x4 och en gammal hederlig http://www.inet.se/artikel/6101200/logitech-rx250-optical-mou... som jag har till min andra dator som funkar perfa! Billig och bra! Hmm, för NOD32 är det bästa AVet och är van med det nu. Haft det i några år.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha du är ju lite goo, du säger att du ska köpa ett 1156-kort och på nästa rad skriver du att du ska ha AMD.. xD
Ingen har väl sagt att Intel ska sluta göra processorer till 1156? Det är ju i nuläget deras nyaste sockel.

Men ta du AMD om det känns rätt, för min del är det ganska lika mellan 1156/AM3 så jag tänker inte orda för någon av dom.

Och ja, det moderkortet har 8-pins strömkontakt till CPU, så där funkar 4+4.

Bra val av tangentbord, prisvärt och bra, du blir nog nöjd. Musen är väl kanske inte jättespännande, själv skulle jag inte klara mig utan tumknappar t.ex., men den har ju sidledsscroll och billig var den.
Den finns ju även som svart med, fyra kronor billigare dessutom.
http://www.inet.se/artikel/6101198/logitech-rx250-optical-mou...

NOD32 är bra, men tycker ändå du kan testa några gratisalternativ och se vad du tycker om dom. Dom lär nog skydda dig mer än tillräckligt, och gratis är ju gott.
Skulle du inte trivas med det är det ju bara avinstallera och köpa NOD32 senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna kille asså LOL.

Klart han blir snurrig så som alla AMD vs INTEL geeks kör på!

Sluta nu.

Ta inte Asus e pro om du inte ska klocka ocg grejer helt onödigt!

Ska du bara spela och inte pilla så ta ett amd eller intel mobo max 1300 kr

sen ditt psu du vill ha fractals har kort sladd 8 pinnarna är kort!

Gör så här kolla in AMD VS INTEL test så kan du avgöra själv finns HÄR Flera sidor, testerna så du förstår vid sidan 6.

Gör så här nu LÄS sen välj amd eller intel INGA ANDRA SÄGER NÅGOT MER.

Efter det välj ett packet som vi har gjort.

Sen klistra här för läst "check" sen order.

Permalänk
Medlem

Okej då, jag tror jag tar en i5a ändå, om ni inte har några protester? Men den dära Asus:n, hade bara tänkt ha möligheten till crossfire, men okej, tar en UD3R igen..

Men den där pin kabeln, den går till UD3R ja.

Ja, hörde att den var bra. Tjaa, finns det någon mus som inte är för dyr med tumknappar?

Får se.

~

Haha, tackar ^^ Jag är laughing out loud, tackar.

Men hörde att UD3Rn också var bra för OC...

Okej, enligt den sidan så är jag sugen på i5an igen.

Permalänk
Medlem

Vad menar inet.se med detta? "Kravet för att vi skall kunna bygga är att du även köper ett kabinett som vi kan montera i."

Menar dem kabinett=chassi?