Nytt ljudkort, bättre ljud?

Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort, bättre ljud?

Jag använder de här hörlurarna: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...

Just nu har jag ett integrerat ljudkort som heter SoundMax HD Audio och jag funderar på att köpa ett externt ljudkort till datorn. Kommer jag få bättre ljudkvalité om jag exempelvis köper ett Asus Xonar Essence ST, eller kommer jag inte märka av någon större skillnad?

Permalänk
Medlem

BIG Difference, Soundmax gör riktigt sketna kretsar samma som Realtek det ger ljud men inte mycket mer, speciellt inte MUSIK.
Med Asus Essence lär du få bättre dynamik (pga lur förstärkaren)och riktigt bra ljud, dock så beror det också på vad du har för källa helst ska du ha FLAC, OGG eller CD för att få ut max Kvalitet. Dina lurar kräver inte mkt krut för att prestera men säkert mer än vad ditt nuvarande kort/krets ger.

MP3 192Kbps=Skit in skit ut kvittar vad du har för ljudkort/krets det kommer inte låta tillfredsställande.
MP3 256-320 Kbps: Duger, hörs inte mkt skillnad mellan dessa och FLAC.
FLAC= Underbart bra kvalitet låter underbart och det märks skillnad även ifall du har ljudkort för 400:- och lurar för lika mkt.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Skrivet av Warzius:

Jag använder de här hörlurarna: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...

Just nu har jag ett integrerat ljudkort som heter SoundMax HD Audio och jag funderar på att köpa ett externt ljudkort till datorn. Kommer jag få bättre ljudkvalité om jag exempelvis köper ett Asus Xonar Essence ST, eller kommer jag inte märka av någon större skillnad?

Kvaliten på moderkortsljud kan variera rätt så kraftigt, men även de bästa är i en klass under bättre separata ljudkort när det gäller teknisk prestanda. Största förtjänsten med att köpa ett bra separat ljudkort är att man kan vara mer säker på att ljudkortet inte kommer att vara någon flaskhals i någon större utsträckning. Hur det bästa moderkortsljudet skulle klara i en riktigt väl utförd lyssningjämförelse är svårt att säga, då något sådant aldrig har utförts.

Skrivet av sinned89:

MP3 192Kbps=Skit in skit ut kvittar vad du har för ljudkort/krets det kommer inte låta tillfredsställande.
MP3 256-320 Kbps: Duger, hörs inte mkt skillnad mellan dessa och FLAC.
FLAC= Underbart bra kvalitet låter underbart och det märks skillnad även ifall du har ljudkort för 400:- och lurar för lika mkt.

Om du gör ett ABX-test kommer du att upptäcka att moderna mp3-kodare knappast är så dåliga.

Permalänk
Avstängd

De 1300:- jag betalade för mitt X-Fi Fatality för 4-5 år sen är en av de bästa investeringar jag gjort datormässigt.

Även om det kanske inte är det bästa så är det en enorm uppgradering ifrån integrerade ljudkretsar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

nu när vi snackar ljud,, är de någon som har gått från asus supreme fx korten till ett "riktigt" ljudkort? Hur stor skillnad blir de igentligen?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

nu när vi snackar ljud,, är de någon som har gått från asus supreme fx korten till ett "riktigt" ljudkort? Hur stor skillnad blir de igentligen?

Jag har

Jag har ett STX fast använder extern hörlursförstärkare och ett par K701-lurar. Men för länge sedan så fanns inte linux-drivrutiner för det kortet så då körde jag på supreme fx II som följde med moderkortet. Jag körde då RCA-adapter till min hörlursförstärkning så förstärkning ska inte ha påverkat ljudet.

Det lät märkbart sämre, blev betydligt trevligare när linuxdrivarna kom in så jag kunde använda STX-kortet

Den största skillnaden när du lyssnar är tonseparationen, med det medföljande ljudkortet så klumpas tonerna ihop, det var inte lika lätt att kunna urskilja just säg cellon om det samtidigt spelar viol och massor med andra instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Jag har

Jag har ett STX fast använder extern hörlursförstärkare och ett par K701-lurar. Men för länge sedan så fanns inte linux-drivrutiner för det kortet så då körde jag på supreme fx II som följde med moderkortet. Jag körde då RCA-adapter till min hörlursförstärkning så förstärkning ska inte ha påverkat ljudet.

Det lät märkbart sämre, blev betydligt trevligare när linuxdrivarna kom in så jag kunde använda STX-kortet

Den största skillnaden när du lyssnar är tonseparationen, med det medföljande ljudkortet så klumpas tonerna ihop, det var inte lika lätt att kunna urskilja just säg cellon om det samtidigt spelar viol och massor med andra instrument.

Aha! Blir riktigt sugen på att köpa nu:P Har kollat på ett Asus xonar D2, MEN, problemet är min setup.
Jag har ingen ledig PCI plats och min PCI E x1 kan jag inte sätta ett STX kort på heller för den otroligt idiotiska nordbryggs kylaren. så de blir problematiskt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Köp ett riktigt studioljudkort om du vill ha bra ljud inget jävla Asus skräp.

ett tips är ESI Juli@ för runt tusingen

Permalänk
Medlem

Det blir ungefär 800 gånger bättre med ett nytt ljudkort om man jämför med integrerat, vare sig källan är 128kbps mp3 eller 1411kbps WAV.

Skrivet av dj christian:

Skojar du? Jag vet inte hur bra ESI-kortet är, men ASUS ljudkort är ruskigt bra för priset.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Juli@ är inte direkt dåligt, men det har ingen dunder-DAC. Asuskortet spöar Juli@ utan att blinka.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600