Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Räcker att hålla något strömförande över pinsen för startknappen Jag brukar köra med en skruvmejsel.

Ok, pinsen som sitter på moderkortet? Det måste jag testa om det var det du menade.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Ok, pinsen som sitter på moderkortet? Det måste jag testa om det var det du menade.

Ja, precis men skyll inte på mig om du misslyckas

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Ja, man har gjort en del misstag som tekniker men jag har faktiskt aldrig förlorat en kunds data. (har dragit en gräns här på risker/vinster).

Hur som haver dagen börjar som alla måndagar, mörkt med trötta ögen.
Jag hade packat några väskor för en veckas fältarbete och är alldeles för lat för att gå ner till bilen 2 gånger utan hänger på mig allt som en julgran och "kånkar" ner allt genom portar och över gatan. Min bil har drabbats av inbrottsförsök på förarsidan så jag går först till passagerarsidan och är tvungen att ställa ner en väska för att låsa upp. Jag lastar alla väskor i bilen , sätter mig på plats och börjar backa ut från parkeringen i en 90graders vänstersväng. Mitt i svängen tar det emot litet men jag gasar till litet extra så att 2,9liters 6:an och automatlådan får jobba litet. Väl ute tittar jag mot parkeringen för att se vad som var i vägen och där ligger en kunds bärbara dator i sin väska med ett däckspår rakt över.

Det kostade 25 laxar i reparation och vi hade ingen försäkring mot den här typen av "felkopplingar"

Hårddisken var hel och den sitter fortfarande kvar i samma, numer reparerade dator.
(Detta vet jag för kunden informerades, vilket till slut blev en solskenshistoria och finns kvar som minne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

Varför tryckte du inte bara tillbaka det från första början?
och nu fick ju du en till dator

Hehe jo så kan man ju se det..
Blev skraj för att jag trodde att den hade gått sönder

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik Arvidsson:

Har böjt ett otaligt antal CPU pinnar men lyckats räta upp dem igen som tur är!

'

Själv förstörde jag 2 amd cpu's på detta Jag funderar på att enbart köpa intel för det var fan inga problem med min i7 och pinnar =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennebring:

Ja, precis men skyll inte på mig om du misslyckas

går inte misslyckas med det

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett inlägg i GTX 480 tråden, måste rankas som självmord

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

skulle öppna sidoplåten till mina föräldrars dator förra året och hoppade upp och satte mig på bordet då jag inte orkade koppla ur allt, glömde dock dra ur strömkabeln ur nätagget och ena foten hade jag som stöd på elementet, när jag började dra bort sidoplåten så får jag en ström som går genom min kropp, och det resulterade att en del delar i datorn kortslöts.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Skrivet av elitslynan:

skulle öppna sidoplåten till mina föräldrars dator förra året och hoppade upp och satte mig på bordet då jag inte orkade koppla ur allt, glömde dock dra ur strömkabeln ur nätagget och ena foten hade jag som stöd på elementet, när jag började dra bort sidoplåten så får jag en ström som går genom min kropp, och det resulterade att en del delar i datorn kortslöts.

Eh?
Det var något nytt för mig att man ska koppla ur strömsladden när man öppnar sidoplåten?
Jag brukar >aldrig< koppla ur några som helst kablar när jag tar bort sidoplåten, rensar filter etc.
Min katt brukar t.o.m stryka sig över datorn, inga problem..

Det måste vara nåt fel på din föräldrars dator? Kanske moderkortet rör vid chassit eller nåt.
Dessutom är datorn jordad när strömkabeln sitter i så typ ingenting kan hända även fast 30st katter stryker sig över datorn samtidigt som är laddade med hundrafemtimiljoner volt vardera, så det måste verkligen vara nåt knasigt med datorn, haha.
Just ja.. och sen var t.o.m du jordad eftersom du rörde vid elementet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Eh?
Det var något nytt för mig att man ska koppla ur strömsladden när man öppnar sidoplåten?
Jag brukar >aldrig< koppla ur några som helst kablar när jag tar bort sidoplåten, rensar filter etc.
Min katt brukar t.o.m stryka sig över datorn, inga problem..

Det måste vara nåt fel på din föräldrars dator? Kanske moderkortet rör vid chassit eller nåt.
Dessutom är datorn jordad när strömkabeln sitter i så typ ingenting kan hända även fast 30st katter stryker sig över datorn samtidigt som är laddade med hundrafemtimiljoner volt vardera, så det måste verkligen vara nåt knasigt med datorn, haha.
Just ja.. och sen var t.o.m du jordad eftersom du rörde vid elementet..

Det var nog ojordade el-uttag. Blir likadant hemma hos oss. Fått stötar av förstärkare och datorer :/

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Aaaah, sköna minnen från barndommen det där, ojordade uttag, minns när man skulle typ kollla så bildskärmskablen satt i ordentligt, fan vad det kändes precis på handleden

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Haha min kompis har ojordade uttag, dock får man inga stötar av den... Annat är det med hans pappas kontorsdator i källaren, man vaknar till lite extra om man tar på den...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Tidigare under kvällen bytte jag chassi. Allting flöt på fint och jag fäste alla distanserna, på med MB, börja skruva. Det gick lite trögt men jag skruvade på. Tillslut märkte jag att en del skruvar bara gick runt och runt. Jag kollade på baksidan och distansen var det som snurrade. Jag insåg att jag hade tagit fel skruvar... Fanns två nästintill likadana. Skruvarna satt också fast i distanserna eftersom jag hade gängat om dem. Det blev till att skruva ut allt tillsammans med distanserna. Sedan grabbade jag en tång och fick skruva loss dem på det sättet. Funkade prima. Som tur vad fick jag redigt med distanser av Lian Li och kunde byta ut dem. Visa av hålen för distanserna saknade dock gängor nu efter mina bravader, så i brist på annat fick några distanser ersätta muttrar. Allting fungerar prima nu.

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Det var nog ojordade el-uttag. Blir likadant hemma hos oss. Fått stötar av förstärkare och datorer :/

Skrivet av GizmoTheGreen:

Aaaah, sköna minnen från barndommen det där, ojordade uttag, minns när man skulle typ kollla så bildskärmskablen satt i ordentligt, fan vad det kändes precis på handleden

Alla el-uttag i våran lägenhet är ojordade, har aldrig haft några som helst problem..

Permalänk

första gången jag byggde ihop datorn så visste jag ej att man behövde såna där förhöjningssaker som man skruvar fast moderkortet på så jag skruvar fast moderkortet direkt i bakplåten.

böjde sönder moderkortet och fick ej el längre :<

1000kr åt helvete för att köpa ett nytt

hade även kul när jag och två kompisar tänkte bygga om en gammal dator till en lan-server dator att köra på under lan. vi sätter igång den och ser om den fungerar, smart som han är så tar kompisen rakt på cpu kylarn och fick sig en rejäl stöt.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

hade även kul när jag och två kompisar tänkte bygga om en gammal dator till en lan-server dator att köra på under lan. vi sätter igång den och ser om den fungerar, smart som han är så tar kompisen rakt på cpu kylarn och fick sig en rejäl stöt.

CPU-kylaren ska ändå inte vara strömbelastad. Visst leder den ström men som standard ska inte en strömkabel ligga emot denna

Påminner mig om mitt senaste misstag. Hade en halvtaskig molex-kontakt som fick kontakt med sidoplåten när datorn var igång när jag var inne och pillade. *pof*, rök och ett brandlarm senare så hade en kedjereaktion på samtliga molex-kontakter som var kopplade till denna brunnit på +ledaren.

Som tur är var endast mina fläktar kedjekopplade med denna molex-kontakt så ingen större skada skedd.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ovard:

Jag tvivlar på att de citerade honom på något vis, det är snarare människan som skrev artikeln som borde ha stryk.

Jag minns på DH hur min flickvän förklarade för expressen att hon INTE DRICKER JOLTCOLA, dagen efter så stod det att hon var inne på andra flaket?

Ja du, pressen skriver sällan det man sagt. Jag har alltid tyckt att journalister är en hög idioter. Vi skickar ner dom i ett krigshärjat land som minröjare utan metalldetektorer. Dom får helt enkelt springa över fältet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

En del dumheter man begått genom åren.

  • Monterat floppykablar upp-och-ner i 14 datorer - ingen startade, tog ett tag innan jag insåg mitt misstag.

  • Blandat ihop PS2-kontakt för tangentbord/mus - hade ett moderkort (Asus tror jag det var) som vägrade starta om man hade kopplat dem fel - gjorde detta misstag *varje* gång jag var in och datorn och pillade på någonting och var lika förbannad varje gång för att burkfan vägrade att starta.

  • Monterat CPU-kylaren bak-o-fram med resultatet att den fick bråka mot en 14" chassifläkt om luften - temparna sjönk 20C när jag fattat vad jag gjort för fel.

  • Försökt pilla ut en molex-kontakt genom expansionsslotten i bak med en kniptång - när datorn var igång! Blixtrade till lite trevligt och datorn dog, som tur är startade den efter ett par försök och ingen permanent skada var skedd.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Eh?
Det var något nytt för mig att man ska koppla ur strömsladden när man öppnar sidoplåten?
Jag brukar >aldrig< koppla ur några som helst kablar när jag tar bort sidoplåten, rensar filter etc.
Min katt brukar t.o.m stryka sig över datorn, inga problem..

Det måste vara nåt fel på din föräldrars dator? Kanske moderkortet rör vid chassit eller nåt.
Dessutom är datorn jordad när strömkabeln sitter i så typ ingenting kan hända även fast 30st katter stryker sig över datorn samtidigt som är laddade med hundrafemtimiljoner volt vardera, så det måste verkligen vara nåt knasigt med datorn, haha.
Just ja.. och sen var t.o.m du jordad eftersom du rörde vid elementet..

Om han har foten på elementet gör det honom till en utmärk strömledare. Om han bara skulle stå på bordet skulle volten inte räcka till för att hoppa över till honom och sedan ner till marken. Du sa att han var jordad så egentligen har du själv sagt svaret på "mysteriumet".

Du tror väl inte att man är immun mot ström om man Är jordningen? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alla el-uttag i våran lägenhet är ojordade, har aldrig haft några som helst problem..

även de i köket?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag tar en kompis misstag:

"Han satt och spelade dator på sin nya laptop och han skulle lägga en kabel med samma diameter som en atx 24 bredd, och där satt han och klämde, och när man ska ställa sig upp och kolla på undret så tappar han sin nya dator i skiten som tyvärr gick sönder helt."

Vette fan om det är sant, han är den som jag litar mest på....

Permalänk
Medlem

Skulle sätta in en ny fläkt i datorn men kabeln var för kort och då skulle jag förlänga kabeln. När jag var klar skulle jag se om det inte var kortslutning och om fläkten funkade, så jag hämtade en batteri som var på 12 volt och koppla den till fläkten men fläkten låg på 5 volts linan och hela datorn startades. Efter några sekunder började det ryka från mina två 2.5 hårddiskar Allt annat klara sig

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Mitt senaste misstag är nog när jag "tillverkade" en egen molex->sata-ström kabel som resulterade i ett hårddisk och DVD-brännare som paja =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag har väl gjort lika många fel som en hund har pälsstrån genom åren, men ärkefelet gjorde jag ju när jag sitter i en överklockningsstund med et Ausus R2 Gen och min hjärna plötsligt befinner sig i en alternativ verklighet så jag aktiverar möjligheten att övervolta cpu som under dice och Nitro och smäller på med 3 volt eller mer jag vet inte..... men när datorn startades om så hördes ett kraftigt knastrande och otroligt nog överlevde xeon 3540 proppen men mobot dog, det luktade ***** !

Permalänk
Medlem

Idag lyckades jag knäcka mitt G35-headset. 2 dagar innan LAN.
Spännande..
Någon som har trasigt eller bara vill sälja fort som in i?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jaja nu när jag blev påmind om mitt största misstag, kan jag väl lika gärna skriva om den gången då jag av misstag ändrade i "Standardprogram" (vilka program som Windows ska använda som standard) att alla .exe filer skulle öppnas i notepad (anteckningar) gissa hur kul det va att se alla program vid nästa omstart öppnas i notepad! Och inte nog med det, något blev totalt knasigt för ungefär vart annat fönster öppnades i sig självt. D.v.s notepad är ju själv ett program så bland annat mitt antivirus program öppnades i notepad och sedan kom ytterligare en ruta upp och då va det notepad som öppnades i notepad. Fy, det va inte kul. Men det löstes med en omformatering.

Nu frågar sig nog många, VARFÖR skulle du in och ändra i standardprogram?
Jag höll på och programmerade lite i Pascal bara för skojj skull och det slutade med att jag fick en förfrågan om att göra notepad till standardprogram för .exe filer, smidigt tänkte jag då slipper jag göra det manuellt varje gång jag ska granska lite källkod. Brist på kunskap hade man på den tiden, det är bättre nu jag lovar!

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Skrivet av Poison:

CPU-kylaren ska ändå inte vara strömbelastad. Visst leder den ström men som standard ska inte en strömkabel ligga emot denna

Påminner mig om mitt senaste misstag. Hade en halvtaskig molex-kontakt som fick kontakt med sidoplåten när datorn var igång när jag var inne och pillade. *pof*, rök och ett brandlarm senare så hade en kedjereaktion på samtliga molex-kontakter som var kopplade till denna brunnit på +ledaren.

Som tur är var endast mina fläktar kedjekopplade med denna molex-kontakt så ingen större skada skedd.

datorn var redigt gammalt och hade stått utomhus i 1-2 år

dock så fungerar den prima nu även fast nätagget gick sönder och började både ryka och lukta :< så det blev ett köp av nätagg hehe.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av tombman:

även de i köket?

Nä inte de som är direkt ovanför diskhon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Skulle sätta in en ny fläkt i datorn men kabeln var för kort och då skulle jag förlänga kabeln. När jag var klar skulle jag se om det inte var kortslutning och om fläkten funkade, så jag hämtade en batteri som var på 12 volt och koppla den till fläkten men fläkten låg på 5 volts linan och hela datorn startades. Efter några sekunder började det ryka från mina två 2.5 hårddiskar Allt annat klara sig

Menar du att du har 2,½ st. hårdiskar?

Mina största tabbar:

1. Kortslutit ett nätagg 2 gånger(funkar fortfarande)
2. Böjt en CPU-pin (den klarade sig dock)
3. Kortslutit ett nätverkskort(kick blue screen)

Inte så allvarlig tabbar alltså.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Inte mitt misstag, men när morsan flyttade, så ställde hon datorn på golvet. Hon glömde rasta hunden och resulterade med att hunden pissade på datorn...

Hunden Gordon tyckte inte om HP...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass