Permalänk
Medlem

Jag tror att alla som har Intel WiFi kommer få det bara dom kommer upp i tillräcklig hastighet.

Har dock inte en aning om hur man kan lösa det. =/

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305715 < - - - bra val eller kasst? =D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=483706 < - - - - skulle det funka att spela upp BR filmer på UL30VT ?

vilken bör ja välja? lämnar nämligen sverige ett halvår och kan va kul att kunna spela och kanske kolla lite blueray filmer då och då^^

borde få hem datorn imorgon och hoppas jag slipper allt krångel som så många verkar ha och haft!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frewys:

Hej Asus.David.

Använder du utorrent? vilken faktisk hastighet (inte teoretisk maxhastighet) kör du upp o ner? "maxar du"?

H
/F

japp, jag använder utorrent och jag har varit upp i cirka 2mbyte vet jag iaf utan att den startat om. Dubbelkolla att ni har rätt drivrutin installerad. Jag laddade ned ny från Windows Update och dun "fuckad" upp mitt Wlan totalt. Nu har jag våran/Asus orginal drivrutin för Intel 5100 kortet och de funkar klockrent.

Permalänk

Ang flimmer

Undra om någon annan har problem med flimmer ca 2cm från överkant när ni ser på film (xvid)?
Vad kan det vara? Har kollat codecen men hittar ingenting under inställningarna.

Någon som har några tips kanske? MVH/Gustaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved

Permalänk

Ang glappande

Hej Sweclockers

Jag har en liten kort fråga till alla som äger en asus ul30vt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540659).

Där jag har markerat så har båda mina ul30vt börjat glappa och man hör ett ganska marknat knirr+knackande ljud om man trycker mjukt där. Ljudet kommer fram mer och mer ju varmare datorn blir. Jag undrar ifall detta är ett fel som alla ul30vt har eller om det bara jag som har brutal otur. Hade datorn i 4 dagar innan jag lämnade tillbaka den, fick tillbaka den efter 1 månads tid och den glapp/knarrar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har en UL30VT och använder Ubuntu 10.04 (beta 2). Jag har märkt att min UL30VT låter mer än min UL30A gjorde (fick UL30A-datorn utbytt mot en UL30VT:a pga fel på UL30A). På UL30A hörde jag bara små ljud när hårddisken arbetade, men på UL30VT hör jag små ljud från hårddisken PLUS ett svagt sus. Suset låter nästan som en fläkt som susar, men jag vet inte om det är en fläkt egentligen. Jag har stängt av nVidia-grafikkortet med en .deb-fil och ett kommando som jag har hittat i en Ubuntu forums-tråd om UL30VT. Dessutom hör jag suset även i Windows 7 oavsett om jag kör med nVidia-grafikkortet eller integrerade grafikkortet.

Jag tycker det är konstigt att UL30VT-datorn inte är lika tyst som UL30A-datorn var. Någon som har en förklaring till skillnaden i ljudnivå? Har jag tur/otur med modellerna bara eller finns det en logisk förklaring till att datorerna låter olika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marysia:

Jag hade fått intrycket av att ASUS support brukar fungera bra. Förutom specen på så var det en bidragande orsak till att jag köpte en UL30VT. Sen min hårddisk började krånga är jag lite tveksam vad jag ska tycka...

Haft datorn i 2,5 månad, och trots begränsad användning har den fått spel (blåskärmat eller börjat låta) rätt så många gånger. Fick nog när den vid ca 6 timmars användning kört igång med högljutt klickande (tänk skördetröska) ca 5 gånger. Det som triggade klickandet var mindre "förändringar", t.ex. stängning av locket när den stod plant på soffbordet. Enda åtgärden som fungerade var att tvinga fram avstängning.

Felanmälde, väntade, kontaktade supporten och frågade om fraktsedel, fick höra att det som gäller är "inom 48 tim" och inte "inom 24 tim" som anges på bekräftelsen för felanmälan. Fick även påpekat att det här är en slags nya hårddiskar med olja och det är normalt att de låter när de hamnar i ett vertikalt läge. Kommenterade att det är en bärbar dator vi pratar om, om den inte tål något annat än ett horisontellt läge så ser jag vissa problem med produkten... påtalade även att ljudet inte var av den typ man kan förvänta sig från en normal hårddisk utan snarast från en som har något mekaniskt fel.

Efter att ha väntat ett tag ringde jag igen, fick höra att de haft en genomgång om "detta problem" och sen samma ramsa om den här nya typen av hårddiskar och att det är normalt att de låter. Erbjöd att komplettera ärendet med en ljudfil (gick ej att bifoga i formulär för felanmälan) för att påvisa att ljudet inte var normalt. Innan jag hunnit göra detta fick jag mail om att ärendet var avslaget med kommentaren "this is not a fault, this sound is due to th oilconfiguration on this HDD type".

Var vid det laget rätt så förbannad. Kontrollerade vilken hårddisk det var, tog ner tillverkarens diagnostikprogram, SeaTools, körde det och fick FAIL på Long DST. Kontrollerade testkoden med Seagates chatsupport och fick bekräftat att hårddisken var trasig.

Kontaktade ASUS support igen, hänvisade till det stängda ärendet och tog upp att jag ansåg att ärendet skötts oprofessionellt då man valt att helt ignorera vad kunden sa. Som plåster på såren fick jag höra samma historia igen om "den här typen av nya hårddiskar och ljud". Sen fick jag ett nytt serviceID och uppmaning om att lägga in ett nytt ärende. La in en ny beskrivning, hänvisade till testerna med SeaTools och uppgav testkoderna. Väntade en stund och ringde ASUS support för att be dem påskynda ärendet. Vad är det första jag fått höra? Jo, självklart "jag ser att det handlar om din hårddisk, det är så att den typen av ljud är normalt vid den här nya typen av hårddiskar". Tror att jag var rätt så kort i ton när jag avbröt med ett "snälla sluta, det räcker!"...

Sen verkar de ha tagit tag i det för jag fick registeringsmailet samma eftermiddag, fraktsedeln morgonen efter och nu väntar jag på att UPS ska hämta datorn och undrar hur länge jag kommer att behöva vänta på att få tillbaka den... och i vilket skick...

"Kul" att höra att fler än jag stör mig på Asus support. Här kan du läsa om mina erfarenheter av Asus/Let Me Repair: #10059481

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

För de som undrade över det överdrivna hårddiskljudet/suset jag skrev om tidigare så har jag bytt HD nu till en intel SSD. Suset försvann så det var hårddisken som väsnades. Jag tror inte att de hade bytt den på service om de inte råkade vara på hemskt gott humör för den lät inte mycket, men klart mer än den första veckan då jag hade den. Jag ska sätta in den gamla hårddisken i ett externt kabinett. Skulle den börja låta mer eller bete sig märkligt får jag väl skicka in den då det händer.

Det här låter ju precis som mitt "problem". Jag hade en UL30A som var knäpptyst, men har nu en UL30VT som "susar". Jag har testat att stänga av nVidia-grafikkortet, men sus:et är kvar. Det kanske är hårddisken som "susar"? Jag håller med dig om ljudnivån att så som det låter just nu så är det mycket tveksamt om det går att klaga på, men det är lite irriterande att min gamla UL30A var helt tyst och att min UL30VT "susar" svagt.

Permalänk

ingen som har lust att svara på min fråga? förlåt om jag verkar vara otrevlig men jag behöver snabba svar!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ang INTEL -Wlan kort så är min erfarenhet .. unvik INTEL i möjligaste mån när det gäller WLAN .. för deras kort suger.. har haft 2 st olika .. 4965AGN o 533AN .. Båda hade bluescreenproblem... Googla om ni är intresserade..

Så aldrig mer intel Wlan.. har en D-link DWA-142 sticka nu.. N-draft.. tyvärr inte inbyggt men har aldrig fått en bluescreen sen dess oavsett vad jag gör

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoraalf:

ingen som har lust att svara på min fråga? förlåt om jag verkar vara otrevlig men jag behöver snabba svar!

Tack på förhand.

Testade nu och tryckte på den markerade delen och visst hörs det ett klickande ljud i plasten även om datorn nu är nu startad och sval. är inget större problem för mig men nu vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prick:

Jag har problem med att få full upplösning på min externa skärm. Får bara in 1920*1080 när skärmen har 1900*1200 som max upplösning. Har kopplat ihop dem med HDMIkabel. Min externa skärm är en Benq FP 241VW

http://www.benq.com/product/lcd/FP241VW/

Någon som har svar på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ang INTEL -Wlan kort så är min erfarenhet .. unvik INTEL i möjligaste mån när det gäller WLAN .. för deras kort suger.. har haft 2 st olika .. 4965AGN o 533AN .. Båda hade bluescreenproblem... Googla om ni är intresserade..

Så aldrig mer intel Wlan.. har en D-link DWA-142 sticka nu.. N-draft.. tyvärr inte inbyggt men har aldrig fått en bluescreen sen dess oavsett vad jag gör

om det nu är INTEL-kortet som strular så mkt, det går inte att byta ut detta då? ^^
jag är inte dator-kunnig så ni kanske tycker att frågan är korkad =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bente:

om det nu är INTEL-kortet som strular så mkt, det går inte att byta ut detta då? ^^
jag är inte dator-kunnig så ni kanske tycker att frågan är korkad =D

Jodå det ska gå byta ut.. problemet är att det är rätt fattigt utbud på sånna kort.. jag hittade bara intelkort när jag sökte.. och båda hade bluescreenproblem :S .. Nu har jag ett ATheros Wlan-kort inbyggt som jag hittade i en skrotad asuslaptop i sophuset :D:P

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

japp, jag använder utorrent och jag har varit upp i cirka 2mbyte vet jag iaf utan att den startat om. Dubbelkolla att ni har rätt drivrutin installerad. Jag laddade ned ny från Windows Update och dun "fuckad" upp mitt Wlan totalt. Nu har jag våran/Asus orginal drivrutin för Intel 5100 kortet och de funkar klockrent.

tjabba david!
har precis införskaffat mig en UL30VT och drar utomlands här om några veckor och kommer ju att behöva lite utorrent på resan med tanke på att ja ska va borta ett halvår! ^^

så min fråga till dig är, vad är det för drivrutin till kortet jag ska ha så jag förhoppningsvis slipper bluescreen? =D

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en sån här maskin, och den verkar väl vara trevlig förutom allt förinstallerat skräp... Så min fråga är, utav de skivor man kan bränna ut (på extern och långsam gammal brännare...) är någon av dom en "ren" Windows 7 skiva, så att man kan partitionera och installera som man vill? Eller är det bara en hög med imagefiler så man får tillbaka allt skräp ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoraalf:

Hej Sweclockers

Jag har en liten kort fråga till alla som äger en asus ul30vt (Asus UL30VT-QX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer).

http://i42.tinypic.com/vdk9rm.jpg

Där jag har markerat så har båda mina ul30vt börjat glappa och man hör ett ganska marknat knirr+knackande ljud om man trycker mjukt där. Ljudet kommer fram mer och mer ju varmare datorn blir. Jag undrar ifall detta är ett fel som alla ul30vt har eller om det bara jag som har brutal otur. Hade datorn i 4 dagar innan jag lämnade tillbaka den, fick tillbaka den efter 1 månads tid och den glapp/knarrar fortfarande.

Min glappar inte och knarrar ej.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuTTuS:

Har precis köpt en sån här maskin, och den verkar väl vara trevlig förutom allt förinstallerat skräp... Så min fråga är, utav de skivor man kan bränna ut (på extern och långsam gammal brännare...) är någon av dom en "ren" Windows 7 skiva, så att man kan partitionera och installera som man vill? Eller är det bara en hög med imagefiler så man får tillbaka allt skräp ändå?

Det är en hög med imagefiler. Däremot kan du låna en "ren" Windows 7 skiva och använda produktnyckeln som står på klisterlappen på undersidan din dator och få en snygg installation. Vilka program som sen behövs för att få alla funktioner att fungera finns listade tidigare i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Hade problem med att skärmen var suddig och inte skarp i mina ögon sett!

/H

Jag har hittat felet nu. Det var Windows 7 egna system för cleartype som i själva verket gjorde skärmen mer "mjuk" (för mig suddig) jag ställde om Windows:

Egenskaper för Dator
Avancerade Systeminställningar
Fliken Avancerat
Prestanda -> Inställningar
Visuella effekter -> Välj "Justera efter bästa prestanda"

TA TA ! Nu är skärmen KNIVSKARP!!!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av naesa:

Det är en hög med imagefiler. Däremot kan du låna en "ren" Windows 7 skiva och använda produktnyckeln som står på klisterlappen på undersidan din dator och få en snygg installation. Vilka program som sen behövs för att få alla funktioner att fungera finns listade tidigare i denna tråd.

Funkar det verkligen utan problem? En "köpeskiva" tillsammans med en OEM-nyckel...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuTTuS:

Funkar det verkligen utan problem? En "köpeskiva" tillsammans med en OEM-nyckel...?

Inte enligt min erfarenhet med gamla.. men jag har gjort såhär tidigare iaf.. vet inte om det funkar med Windows 7 .. däremot med XP .. "lånat" en nyckel och sedan använt keychanger för att byta till nyckeln under datorn.. då har det funkat

Men det kanske är ändrat nu?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuTTuS:

Funkar det verkligen utan problem? En "köpeskiva" tillsammans med en OEM-nyckel...?

Ja alldeles utmärkt. Däremot fick jag ringa Microsoft eftersom nyckeln redan använts en gång. Nummer och instruktioner dök upp på skärmen och jag fick knappa in siffror som en röst beskrev väldigt tydligt och bra. Jag gjorde det mitt i natten och det tog säkert inte mer än 3 minuter så inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

får upp detta meddelande, någon som har ett bra svar på hur jag löser problemet???? :

"FEL: Det går inte att starta Bluetooth-stacktjänsten" ???? kan ju vara smidigt att det fungerar som det ska med tanke på att jag gärna använder min blåtands-mus =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av yksi:

Fick också upprepade bluescreens när jag körde utorrent.
Laddade upp i ungefär 1MB/s när det hände.

Finns det nån lösning på detta än?
Kollade på aktivitetshanteraren under tiden och fick för mig att den startade om för att processorn gick upp i 100%, kan detta stämma när man kör på high performance och enbart har utorrent igång?

Trodde jag hade fått ett måndagsex men verkar ju inte vara ensam.

.jag har kommit fram till att min ul30vt inte bluescreenar när jag ställer in max download. jag började på typ 1 mb/s och nu är jag uppe i 7777 kb/s utan bluescreen med utorrent. det funkar då för mig. och upload 1 mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DodanDS:

.jag har kommit fram till att min ul30vt inte bluescreenar när jag ställer in max download. jag började på typ 1 mb/s och nu är jag uppe i 7777 kb/s utan bluescreen med utorrent. det funkar då för mig. och upload 1 mb/s

nybörjar fråga?!
var exakt i utorrent ställer jag in detta och vilka exakta siffror använde du?!

Permalänk
Medlem

gå in på inställningar-bandbredd. max upp 1000kb max ner 7777kb

Permalänk
Medlem

var la de ja trodde ändå ^^ =D
tnx ändå, ska absolut testa ditt tips och hoppas på det bästa=D

Permalänk
Medlem

Möjligheten att kunna välja grafikkort i bios är nog prio 1 för alla linuxanvändare. Helt otroligt att det inte finns det alternativet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Möjligheten att kunna välja grafikkort i bios är nog prio 1 för alla linuxanvändare. Helt otroligt att det inte finns det alternativet.

Jag håller med dig, men i väntan på en sådan inställning i BIOS så kanske den här lösningen är ett alternativ: Laptop Forums and Notebook Computer Discussion - View Single Post - *Official UL30VT-X1 Owners Lounge*

Permalänk
Medlem
Skrivet av bente:

får upp detta meddelande, någon som har ett bra svar på hur jag löser problemet???? :

"FEL: Det går inte att starta Bluetooth-stacktjänsten" ???? kan ju vara smidigt att det fungerar som det ska med tanke på att jag gärna använder min blåtands-mus =D

ingen som vet? =D