Jag hade fått intrycket av att ASUS support brukar fungera bra. Förutom specen på så var det en bidragande orsak till att jag köpte en UL30VT. Sen min hårddisk började krånga är jag lite tveksam vad jag ska tycka...
Haft datorn i 2,5 månad, och trots begränsad användning har den fått spel (blåskärmat eller börjat låta) rätt så många gånger. Fick nog när den vid ca 6 timmars användning kört igång med högljutt klickande (tänk skördetröska) ca 5 gånger. Det som triggade klickandet var mindre "förändringar", t.ex. stängning av locket när den stod plant på soffbordet. Enda åtgärden som fungerade var att tvinga fram avstängning.
Felanmälde, väntade, kontaktade supporten och frågade om fraktsedel, fick höra att det som gäller är "inom 48 tim" och inte "inom 24 tim" som anges på bekräftelsen för felanmälan. Fick även påpekat att det här är en slags nya hårddiskar med olja och det är normalt att de låter när de hamnar i ett vertikalt läge. Kommenterade att det är en bärbar dator vi pratar om, om den inte tål något annat än ett horisontellt läge så ser jag vissa problem med produkten... påtalade även att ljudet inte var av den typ man kan förvänta sig från en normal hårddisk utan snarast från en som har något mekaniskt fel.
Efter att ha väntat ett tag ringde jag igen, fick höra att de haft en genomgång om "detta problem" och sen samma ramsa om den här nya typen av hårddiskar och att det är normalt att de låter. Erbjöd att komplettera ärendet med en ljudfil (gick ej att bifoga i formulär för felanmälan) för att påvisa att ljudet inte var normalt. Innan jag hunnit göra detta fick jag mail om att ärendet var avslaget med kommentaren "this is not a fault, this sound is due to th oilconfiguration on this HDD type".
Var vid det laget rätt så förbannad. Kontrollerade vilken hårddisk det var, tog ner tillverkarens diagnostikprogram, SeaTools, körde det och fick FAIL på Long DST. Kontrollerade testkoden med Seagates chatsupport och fick bekräftat att hårddisken var trasig.
Kontaktade ASUS support igen, hänvisade till det stängda ärendet och tog upp att jag ansåg att ärendet skötts oprofessionellt då man valt att helt ignorera vad kunden sa. Som plåster på såren fick jag höra samma historia igen om "den här typen av nya hårddiskar och ljud". Sen fick jag ett nytt serviceID och uppmaning om att lägga in ett nytt ärende. La in en ny beskrivning, hänvisade till testerna med SeaTools och uppgav testkoderna. Väntade en stund och ringde ASUS support för att be dem påskynda ärendet. Vad är det första jag fått höra? Jo, självklart "jag ser att det handlar om din hårddisk, det är så att den typen av ljud är normalt vid den här nya typen av hårddiskar". Tror att jag var rätt så kort i ton när jag avbröt med ett "snälla sluta, det räcker!"...
Sen verkar de ha tagit tag i det för jag fick registeringsmailet samma eftermiddag, fraktsedeln morgonen efter och nu väntar jag på att UPS ska hämta datorn och undrar hur länge jag kommer att behöva vänta på att få tillbaka den... och i vilket skick...