Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Jag hade förut en Asus UL30A och datorn var knäpptyst när man satt och arbetade med den, typ surf (utan Flash), skrev textdokument osv. Nu har jag en Asus UL30VT och datorn surrar hela tiden. Det låter som ett fläktljud, men kan också vara hårddisken. Vad säger ni om det här? Låter era Asus UL30VT eller är datorn mer eller mindre helt tyst vid när den bara står och går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag hade förut en Asus UL30A och datorn var knäpptyst när man satt och arbetade med den, typ surf (utan Flash), skrev textdokument osv. Nu har jag en Asus UL30VT och datorn surrar hela tiden. Det låter som ett fläktljud, men kan också vara hårddisken. Vad säger ni om det här? Låter era Asus UL30VT eller är datorn mer eller mindre helt tyst vid när den bara står och går?

Min är tyst. Du kanske har nvidia grafiken påslagen, då låter den aningen mer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min UL30VT för ett tag sedan och nu har den börjat göra ljud i stil med coil whine. Först trodde jag att det bara var något jag inbildade mig i och brydde mig inte så mycket mer men nu sitter jag i ett nästintill tyst rum och då hörs detta high-pitched ljud som är riktigt irriterande...

Började nångång förra veckan tror jag, är detta det ökända "hårddisk ljudet" eller är det något annat?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shenjin:

Jag köpte min UL30VT för ett tag sedan och nu har den börjat göra ljud i stil med coil whine. Först trodde jag att det bara var något jag inbildade mig i och brydde mig inte så mycket mer men nu sitter jag i ett nästintill tyst rum och då hörs detta high-pitched ljud som är riktigt irriterande...

Började nångång förra veckan tror jag, är detta det ökända "hårddisk ljudet" eller är det något annat?

nej, "hårddisk ljudet" var mer ett mekaniskt tickande/rasslande när du lyfte eller lutade datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

nej, "hårddisk ljudet" var mer ett mekaniskt tickande/rasslande när du lyfte eller lutade datorn.

Aj då, då hörde jag väl tyvärr rätt. Det löste sig iaf när jag startade om datorn, tog ur hårddisken och försökte starta från ett SD kort (varför stödjer den inte att boota ifrån SD kort läsare? o.O) som misslyckades och sen satte jag i allt igen.

Om det händer igen så tar jag och kontaktar Asus supporten kring detta.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Hejsan.

Har köpt en UL30VT - QX030V varianten dvs med Intel wifi kort. det ser ut som allt funkar fint i Windows (efter ett par snabba tester) men out of the box hittar inte min linux dist (CrunchBang) varken LAN eller WLAN kortet hittas. Så jag är lite sugen på att veta om någon vet var jag kan hitta drivare för dessa för linux alt exakt vilka chipset det handlar om så kanske jag kan söka själv. Lite överraskad blev jag då jag enbart sett att folk har haft problem med gfx korten under ubuntu, inte läst något als om lan/wlan korten.

Edit:
Kan det vara så att det är dessa två kort?
LAN: Atheros AR8131
WLAN: Intel WiFi Link 1000 BGN

Permalänk
Medlem

Hej,
jag har sett att en hel del har beställt Zeroshock väskan från GEARZAP.
Har också gjort detta och har både fått mail att den är slutsåld och att den ska vara skickad från supporten.
Dom hänvisade då till någon sida där man kan se ett "tracking id" för att följa ordern.
Men jag kan inte ens hitta någon stans där det står att den är skickad.
På status står det "complete". Vad står det på er andras som fått sina varor? Borde det inte stå "shipped eller dispatched" någon stans?
MVH
Kim

Permalänk
Medlem

Försöker installera Windows 7 från USB. Har fungerat på alla andra datorer men på min nya UL30JT kommer det endast upp ett vitt streck som blinkar. Någon idé vad som kan vara fel?

EDIT: Tog ur hårddisken och har installerat en Intel SSD istället. Ej startat med den vanliga hårddisken.

EDIT 2: Följde guiden Install Windows 7 From USB Drive/Pen Drive och efter det fungerar det.. märkligt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Frankensteiner:

Hejsan.

Har köpt en UL30VT - QX030V varianten dvs med Intel wifi kort. det ser ut som allt funkar fint i Windows (efter ett par snabba tester) men out of the box hittar inte min linux dist (CrunchBang) varken LAN eller WLAN kortet hittas. Så jag är lite sugen på att veta om någon vet var jag kan hitta drivare för dessa för linux alt exakt vilka chipset det handlar om så kanske jag kan söka själv. Lite överraskad blev jag då jag enbart sett att folk har haft problem med gfx korten under ubuntu, inte läst något als om lan/wlan korten.

Edit:
Kan det vara så att det är dessa två kort?
LAN: Atheros AR8131
WLAN: Intel WiFi Link 1000 BGN

Svarar på min egen post. Var avsaknad av stöd för min hårdvara i #!'s 9.04 kernel. Uppdaterade och nu rullar det på fint.

Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut en UL30VT på Siba idag. Hade tänkt och köpa en Mac pro 13,3 men har följt den här tråden ett tag och idag när jag var på Siba vart det köp. Har rensat ur den och testat den lite under eftermiddagen och kvällen och än så länge känns de som ett bra köp. Väldigt tyst hörs nästan inte att den är igång tangentbordet känns bra inget knarrade som vissa klagat på. Wifii kortet har bra räckvidd har fört tillfället bara 24 lina men inga problem att dra i den hastigheten fast jag är en bit ifrån routern. Skärmen oki visst macen har bättre men för dom här pengarna är den helt klart godkänd. Testade att koppla ihop den med Iphonen via bluetooth funka klockrent att komma ut på internet. Så nu är det bara att vänta på sin Ipad 3G som man man fick i priset så att säga

Permalänk
Medlem

Någon som har upplevt problem med Power4gear? Kan inte installera, den fastnar. Ibland går det igenom men så fort man startar datorn kommer det upp felmeddelanden. Behöver verkligen hjälp då det påverkar batteritiden något enormt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Har varit på jakt efter en lätt bärbar , typ surfa , mp3 , office paketet på den
Då tittade jag på UL30A men nu när UL30VT har kommit o sen kickar nästa modell runt hörnet , är det värt 3000 kr för den senaste modellen ?
Eller man ska slå till på en UL30VT ?

ASUS UL30A 13,3" WXGA

ASUS UL30VT 13,3" WXGA

Är det bara gfx kortet som skiljer dessa 2 åt ?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Lansen:

Hej

Har varit på jakt efter en lätt bärbar , typ surfa , mp3 , office paketet på den
Då tittade jag på UL30A men nu när UL30VT har kommit o sen kickar nästa modell runt hörnet , är det värt 3000 kr för den senaste modellen ?

I min mening är det absolut inte värt 3000kr för en UL30JT.

Aningen snabbare processor i en sån här burk för 3000kr känns obefogat.

Edit: Mitt fel, jag svarade på ditt inlägg innan du redigerade det.
UL30VT har ett dedikerat grafikkort som lämpar sig för spel och andra grafiskt krävande applikationer, saknar du behov för det och prisskillnaden är stor så kan du lika gärna köra på UL30A.

Permalänk
Medlem

Kanon , då håller jag mig till dom äldre versionerna .
Bägge dom 2 ligger på samma pris , då kan man lika bra köpa den senaste

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lansen:

Hej

ASUS UL30A 13,3" WXGA

ASUS UL30VT 13,3" WXGA

Är det bara gfx kortet som skiljer dessa 2 åt ?

Prestanda vs Batteritid
UL30VT har Turbo33 och dedikerad grafik. UL30A levereras med 8cell 5600mah batteri vilket har cirka 20% bättre längd än VT's 8cell 4400mah.

ps. Själv så köpte jag en UL30VT + ett extra 8cell 5600mah (helgardering hehe). Satt på flyget till Taiwan och hann med att se 3st filmer plus lite annat på en och samma laddning. Riktigt skönt!

Permalänk

Har nu också införskaffat en UL30VT och det första som verkligen slår mig är hur fullproppad datorn är av skräpprogram. Har slängt ut några, men har en hel del kvar, dessa program ligger bland installerade program (en jädrans massa);

Acrobat.com
Alcor Micro USB Card Reader
Alice Greenfingers
ASUS AI Recovery
Asus AP Bank
ASUS FancyStart
ASUS Live Update
ASUS MultiFrame
ASUS Power4Gear Hybrid
ASUS SmartLogon
ASUS WebStorage
ASUS Virtual Camera
ASUS_UL_Serices Screensaver
ATK Generic Function Service
ATK Hotkey
ATK Media
ATKOSD2
Chicken Invaders 2
ControlDeck
CyberLink LabelPrint
CyberLink Power2Go
Dream Day Wedding Married in Manhattan
ETDWare PS/2-x64 7.0.5.9_WHQL
Express Gate
Fast Boot
Game Park Console
MSXML 4.0 SP3 Parser
NVIDIA Drivers
Piggly FREE
Realtek High Definition Audio Driver
Smileyville FREE
SRS Premium Sound Control Panel
USB 2.0 UVC 0.3M WebCam
WIDCOMM Bluetooth Software
Windows Driver Package - Broadcom Bluethooth
Windows Driver Package - Broadcom Bluethooth
Windows Driver Package - Broadcom HIDClass
WinFlash
Wireless Console 3

Vad ska bort? Eller kanske enklare, vad ska behållas? Är verkligen inte säker på vad som verkligen är nödvändigt. Boingo Installer ligger på skrivbordet, vet inte vad det är för något, förmodar att det är bara att ta bort den, men tycker att det är märkligt att man lägger sådant på skrivbordet. Vanliga Svenssons måste känna sig väldigt förvirrade med så här mycket förinstallerat.

Edit: Hittar inte det just nu i manualen, därför frågar jag här: Går det att köra utan batteriet i om man kör direkt med ström från uttaget för att inte slita på batteriet, eller det kanske kvittar på denna sorten? Har hört/läst tidigare att man helst ska undvika att ha batteriet i om man använder datorn samtidigt som den är ansluten till elnätet.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Skrivet av Nirvasher:

Har nu också införskaffat en UL30VT och det första som verkligen slår mig är hur fullproppad datorn är av skräpprogram. Har slängt ut några, men har en hel del kvar, dessa program ligger bland installerade program (en jädrans massa);

Vad ska bort? Eller kanske enklare, vad ska behållas? Är verkligen inte säker på vad som verkligen är nödvändigt. Boingo Installer ligger på skrivbordet, vet inte vad det är för något, förmodar att det är bara att ta bort den, men tycker att det är märkligt att man lägger sådant på skrivbordet. Vanliga Svenssons måste känna sig väldigt förvirrade med så här mycket förinstallerat.

Asus Utility and Bloatware Guide

Där finns en genomgång av program som brukar finnas på asus-datorer.

-

Jag själv har snokat runt ett tag nu efter en 13" laptop som ska användas till film, musik, torrent och surf. Spela kommer jag aldrig att göra på den då jag har både stationär och xbox. Batteriet är viktigt, så jag antar att en UL30VT är precis vad jag söker? Dom 3000 extra för en UL30JT känns inte så värt för mig. Samtidigt känns det lite segt att köpa en dator som redan har fått en uppföljare.

Behöver bara få en knuff i ryggen så att jag tar och beställer den

Permalänk
Medlem
Skrivet av svärdfisk:

Asus Utility and Bloatware Guide

Där finns en genomgång av program som brukar finnas på asus-datorer.

-

Jag själv har snokat runt ett tag nu efter en 13" laptop som ska användas till film, musik, torrent och surf. Spela kommer jag aldrig att göra på den då jag har både stationär och xbox. Batteriet är viktigt, så jag antar att en UL30VT är precis vad jag söker? Dom 3000 extra för en UL30JT känns inte så värt för mig. Samtidigt känns det lite segt att köpa en dator som redan har fått en uppföljare.

Behöver bara få en knuff i ryggen så att jag tar och beställer den

här kommer knuffen!
jag var på väg att invänta UL30JT, men nu såhär i efterhand när jag ägt VT:n några veckor kan jag inte vara annat än supernöjd!
"det man inte vet, lider man inte av, eller saknar du inte" - men har du råd och känner att du vill vara lite bättre än oss med en VT, köp dig en JT!

läser man hela forumet har många haft problem med torrents, detta problem har inte jag upplevt alls faktiskt och skulle du vilja testa att spela på datorn så gör det, det funkar om du har med datorn på semestern och vill fördriva tiden!

UL30VT är ett BRA köp enligt mig!!

Permalänk
Medlem

Tja alla, jag kan behöva lite hjälp. När jag har uTorrent igång och tankar snabbt (över typ 500KB/s) så segas hela datorn ner. Musen hackar, musiken på spotify hackar i början av varje låt osv. Nån som vet vad som är fel?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Fläktljud

Tjena!

Jag har haft min vt i några dagar nu och har ett irriterande klickljud från fläkten... detta upplevs som mest störande när fläkten går på halv fart för i lägsta hastigheterna hörs det inte och i högsta hastigheterna klickar det inte... Låter nästan som om fläkten tar emot någonstans.

Jag undrar om någon annan upplever samma sak för det är en ruskigt grym dator i övrigt, mycket bättre än jag räknat med. Om ni ingen annan hör samma ljud funderar jag på att skriva upp den och fixa själv för vem orkar vänta på en service verkstad i minst en månad??

Hårddisken är det inte för jag har bytt till ssd!

Tack på förhand!

EDIT, Jag har inga problem med uTorrent, funkar felfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Tja alla, jag kan behöva lite hjälp. När jag har uTorrent igång och tankar snabbt (över typ 500KB/s) så segas hela datorn ner. Musen hackar, musiken på spotify hackar i början av varje låt osv. Nån som vet vad som är fel?

Är det på Wifi? Testa med LANkortet och se om samma symptom uppkommer. Gör dem inte det kan det vara strul med wifikorts-drivisarna.

Permalänk
Medlem

Hej SweC!

Jag har beställt denna dator, bör ha den på tis eller ons. Har dock några frågor.

1: DVDn som följer med, går det att installera om W7 med den? eller måste man bränna en egen DVD?

2: Är det någon som kör Linux/Ubuntu 10.04 på den? Hade tänkt att dualboota med W7/Ubuntu. Hur är det med Linux stödet?

Ursäkta om frågorna besvarats innan. Orkar inte läsa igenom hela tråden.

// SweSG

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt UL30VT, följde det alltså med recovery DVD? Det gör det inte på UL30JT utan där krävs en brännare samt 4 dvd skivor.. Jävligt skevt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Ni som har köpt UL30VT, följde det alltså med recovery DVD? Det gör det inte på UL30JT utan där krävs en brännare samt 4 dvd skivor.. Jävligt skevt.

Jag fick med en recovery-DVD men jag har läst att andra inte fått det. Måste man bränna ut skiten är det ju bättre att göra en helt egen image utan all bloatware.

Permalänk
Medlem

Exakt... Precis det jag gjorde men det blev bara en massa strul. Fick dock ett tips av en ansvarig pa supporten att nar man installerar anvanda den forsta dvdn och nar den ber om att satta in nasta bara stanga av datorn. Nar man sedan startar den igen struntar den i dvd 2 som innehaller all bloatware!

Ska lamna in min nya UL30JT som DOA, hoppas nasta fungerar battre.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

datorer som levererats efter Januari 2010 har ej Recovery CD med i lådan. Man kan ominstallera datorn istället via antingen trycka F9 när datorn startar för använda en dold partition för att ominstallera. Har man planerat att byta HDD eller rädd för en hdd krash så kan man bränna ut en recovery dvd innan. Anledningen varför vi tagit bort recovery skiva i kartongen är ur ren miljösynpunkt för kostnaden är annars inge stor.
Har man tappat bort sin skiva kan man kontakta våran support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

datorer som levererats efter Januari 2010 har ej Recovery CD med i lådan. Man kan ominstallera datorn istället via antingen trycka F9 när datorn startar för använda en dold partition för att ominstallera. Har man planerat att byta HDD eller rädd för en hdd krash så kan man bränna ut en recovery dvd innan. Anledningen varför vi tagit bort recovery skiva i kartongen är ur ren miljösynpunkt för kostnaden är annars inge stor.

Hur funkar det om man t ex sätter i en ssd disk , kan man begära att få ut en "skiva" ändå ?

Permalänk
Medlem

Hur ska man sköta om batteriet ?
Sitter typ 8 timmar om dan med ström i , sedan 1 timme på batteriet
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Om man kopplar in hårddisken i en annan dator för att där bränna ut recoveryn, hittar ert recoveryprogram automatiskt den dolda partitionen? Alltså köra den som en sekundär hårddisk och inte som OS bara för att kunna bränna ut.

Skrivet av Lansen:

Hur ska man sköta om batteriet ?
Sitter typ 8 timmar om dan med ström i , sedan 1 timme på batteriet
?

Är väl kanske inte rekomenderat. Kör på sladden när batteriet är nästintill helt slut tills den har laddat upp helt. Därefter kör på batteriet...

Visa signatur

Permalänk

Tack till alla som skriver i den här tråden! Det är sjukt givande att läsas andras intryck när man förväntas lägga tusenlappar på en ny dator.

Jag står själv i valet mellan UL30VT och UL80VT. Det finns inte så mycket information om UL80VT. Några amerikanska recensioner och lite specs här och där. Har sökt på forumet och diverse sajter men inte funnit så mycket. Är det någon som har hands-on-information?

DVD-läsaren lägger ju till lite vikt och ett antal hundralappar. Samtidigt verkar man få en något större skärm. Är det värt den extra vikten, eller borde man greja en separat läsare? Är det troligt att Asus tummat på nåt annat för att få plats med den optiska enheten?

Det verkar ha varit en del strul med WLAN-korten på UL30VT. Någon som vet vad som sitter i UL80?

Är tacksam för råd och åsikter. Ångesten är stor.