Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
VR-fantast

Nu är jag också en ägare av UL30VT.

Jag tycker den verkar riktigt stabil hittills, men får återkomma när jag har testat mer. Tänkte testa att slanga in Oblivion sen för att se vilken prestanda man har att leka med.

Permalänk
VR-fantast

Någon som har lust att göra/har en lista på vilka program som är OK att ta bort? Verkar vara en hel del skräp, men det är svårt att veta vad som kan tas bort.

Permalänk
VR-fantast

Testade Oblivion nu, att köra i native resolution gick inge vidare men om jag skalade ner till 800x600 flöt det på rätt bra med so-so grafikinställningar. Går absolut inte å köra på några high settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Testade Oblivion nu, att köra i native resolution gick inge vidare men om jag skalade ner till 800x600 flöt det på rätt bra med so-so grafikinställningar. Går absolut inte å köra på några high settings.

Låter väldigt märkligt tycker jag. Kör du på High Performance med Nvidia-kortet? Du kan testa att överklocka CPUn och GPUn också, men jag vet inte om det ska behövas.

Googlade och hittade det här inlägget av en annan person:
"...my Asus UL30vt (which uses a G210M & 1.73GHz CULV dual-core) manages Elder Scrolls: Oblivion in High Settings in its native 1366x768 resolution very well..."

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Låter väldigt märkligt tycker jag. Kör du på High Performance med Nvidia-kortet? Du kan testa att överklocka CPUn och GPUn också, men jag vet inte om det ska behövas.

Googlade och hittade det här inlägget av en annan person:
"...my Asus UL30vt (which uses a G210M & 1.73GHz CULV dual-core) manages Elder Scrolls: Oblivion in High Settings in its native 1366x768 resolution very well..."

Jag trodde att det räckte att sätta på high performance mode för att den skulle aktivera den dedikerade grafikkretsen, men nu tog jag high performance mode + tryckte på den separata knappen för att switcha grafikkort och jag tyckte det flöt mycket bättre nu.

Återstår att se hur den klarar sig när man kommer ut ur första fängelset bara, öppna miljöer osv.

Permalänk
VR-fantast

Uppdatering: Det flöt på bra inne i sewers, men när man kommer ut i det öppna blir det bildspel om man kör på vad jag anser vara high settings.

Framförallt är det inställningen med vattenreflektioner som segar ner det ordentligt.

Skulle säga att de flyter helt ok på vad man kan kalla low/medium typ.
Kanske skulle testa att överklocka lite på skoj framöver, men annars undrar jag även om det inte skulle kunna hjälpa att rensa upp på burken lite? Har knappt tagit bort några program förutom typ spel som följde med installationen, Trend Internet Security jox osv.

Har heller inte uppdaterat några drivrutiner eller så, finns det bättre sådana ute så länka hemskt gärna.

Permalänk
Medlem

Köpt en sådan här dator idag

Som jag har läst ligger det med en massa program installerade.
Tänkte höra vilka som är något att ha och vilka man kan skrota.

Permalänk
VR-fantast

Jag blir inte klok på det här.

Jag installerade nVidia System Controls skiten för att kunna överklocka.
Gjorde en ytterst lätt överklockning som jag inte ens fattar om den använde eller ej.

Jag ställde in på 700/850/1550 vilket är inte överdrivet långt från fabriksinställningar. CPU-Z visade något helt annat dock.

Till saken: Efter att jag gjorde detta flöt Oblivion på som en dröm i native resolution och med vatteneffekterna påslagna. Jag hinner inte testa mer ikväll men blir inte alls förvånad om det går att köra på riktigt högskruvade grafikinställningar flytande.

Nu är frågan mest varför det blir såhär och vad jag exakt gjorde som fixade till det.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om, eller hur man får fart på HDMI uttaget?
Vill kunna koppla datan till tv.
Har provat att koppla in HDMI kontakten till datan och tv men det står, ingen signal på tv.
Jag har 2 olika HDMI kontakter på tv och jag har provat båda.
Naturligtvis har jag ställt om tv till rätt uttag.
Datan är en Asus UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blir inte klok på det här.

Jag installerade nVidia System Controls skiten för att kunna överklocka.
Gjorde en ytterst lätt överklockning som jag inte ens fattar om den använde eller ej.

Jag ställde in på 700/850/1550 vilket är inte överdrivet långt från fabriksinställningar. CPU-Z visade något helt annat dock.

Till saken: Efter att jag gjorde detta flöt Oblivion på som en dröm i native resolution och med vatteneffekterna påslagna. Jag hinner inte testa mer ikväll men blir inte alls förvånad om det går att köra på riktigt högskruvade grafikinställningar flytande.

Nu är frågan mest varför det blir såhär och vad jag exakt gjorde som fixade till det.

core clock upp 15% är ändå en del. Jag tror inte du kan överklocka kortet så jättemycket mer.

Ja, utan att ha spelat oblivion så borde det flyta på alldeles utmärkt. Jag kan inte säga vad du kan ha glömt om du inte har missat att slå av/på grafikkortet, men jag spelar både DAO och Borderlands i native res och medium till high settings.

Att uppdatera grafikdrivrutinerna är lite pilligt men går. Kolla bakåt i tråden så står det hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurra_91
Köpt en sådan här dator idag

Som jag har läst ligger det med en massa program installerade.
Tänkte höra vilka som är något att ha och vilka man kan skrota.

Står tidigare i tråden om du kollar. Har för mig att det diskuteras en del de första sidorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.R
Har provat att koppla in HDMI kontakten till datan och tv men det står, ingen signal på tv.
Datan är en Asus UL30VT

Har du slagit om till Nvidia-kortet? Vad jag vet så vill inte HDMI:n fungera med intelkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte testat Oblivion, men kan inte tänka mig annat än att det flyter på utmärkt då jag körde Dragon Age utan några som helst problem.

Här är en länk till en video på youtube som visar en kille som kör DAO på sin ul30vt. Han har lite andra videor också, bl a StarCraft 2.
Video

Skulle det inte räcka så är det lätt att överklocka datorn. Jag överklockar GPUn med EVGA Precision (ca 100mhz till) och CPUn med SetFSB (till 1,9Ghz). Jag kör oftast datorn i Office-settings då det är viktigare för mig att den är helt tyst, men det är trevligt att ha möjligheten att spela spel som DAO osv.

Har laddat ner setFSB nu, kan du förklara hur du gjorde för att få det att fungera? Namn på grejer osv

Permalänk
VR-fantast
Citat:

core clock upp 15% är ändå en del. Jag tror inte du kan överklocka kortet så jättemycket mer.

Ja, utan att ha spelat oblivion så borde det flyta på alldeles utmärkt. Jag kan inte säga vad du kan ha glömt om du inte har missat att slå av/på grafikkortet, men jag spelar både DAO och Borderlands i native res och medium till high settings.

Att uppdatera grafikdrivrutinerna är lite pilligt men går. Kolla bakåt i tråden så står det hur man gör.

Skillnaden var dock så enorm att det inte kan ha berott på någon överklockning.

Testade Oblivion idag igen, jag kunde köra med max på allt och native resolution och ändå flöt det på som en dröm. Det flyter mycket bättre än min stationära gjorde med mycket lägre grafikinställningar (A64 3000+, 1GB RAM, 6800GT).

När jag kollade i nVidias kontrollpanel efteråt var det fabriksinställningar som användes på klockhastigheten. Av nån anledning verkar det som att den inte aktiverade grafikkortet innan, men det är en oerhörd lättnad och fröjd att skillnaden var så enorm. Från att första dagen behöva köra på low/medium med lägre upplösning till att andra dagen kunna köra med alla detaljer på max och native resolution helt flytande.

Permalänk

008, 029, 030

Vad är det för skillnad på modellerna?

Vilken rekommenderar ni?

Det går säkert att hitta svaren bland alla sidorna men jag är tacksam (och säkert många fler) för en sammanfattning om skillnaderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emojohan
Har laddat ner setFSB nu, kan du förklara hur du gjorde för att få det att fungera? Namn på grejer osv

Postade en länk en sida bakåt i tråden.....
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=472668

Permalänk
VR-fantast

Re: 008, 029, 030

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r_mattsson
Vad är det för skillnad på modellerna?

Vilken rekommenderar ni?

Det går säkert att hitta svaren bland alla sidorna men jag är tacksam (och säkert många fler) för en sammanfattning om skillnaderna.

UL30VT om du vill ha en ultraportabel dator, 50/80 är större varianter.

Sen finns det med nätverkskort från olika tillverkare (Intelvarianten heter typ QXV030 eller dyl.) men det spelar mindre roll.

Permalänk
VR-fantast

Ok, något är det som strular.

De gånger jag fick Oblivion att flyta på fint så har den lyckats med att byta grafikkort, skärmen blir svart i några sekunder och sen funkar det fint.

Saken är att den vägrar göra det emellanåt. Nu händer det t.ex inte ett skit om jag byter till high performance och sen försöker ändra till discrete graphics, den tar inte inställnignarna. Och då funkar inte spelet något vidare heller.

Vad kan vara tokigt? Kan man forcera inställningarna på något annat sätt?

Edit: Ytterligare ett bevis på detta är att jag just nu bara kan välja Intels grafikkort i OblivionLauncher. Och det går verkligen inte att växla grafikkort. ><

Permalänk
Medlem
Citat:

Datan är en Asus UL30VT

Testa även Win+P

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
VR-fantast

Å där fick man sin första bluescreen. Hoppas det har att göra med Win7 bara och inte något hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Postade en länk en sida bakåt i tråden.....
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=472668

My bad! Tack så mycket, funkar perfekt!

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Å där fick man sin första bluescreen. Hoppas det har att göra med Win7 bara och inte något hårdvarufel.

Nu fick jag blåskärm igen, tätt efter den andra.

Har torrentprogram igång, tyckte jag läste något om det tidigare i tråden.
Men det ska väl funka? =/

Om det är det det beror på, har någon en lösning? Nån som haft liknande problem?

Permalänk
VR-fantast

Re: UL30VT erfarenhet och undran över torrent erfarenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frewys
Den andra punkten är när jag kör uTorrent på min ComHem 8/8 så blåskärmar den när jag maxar den. Tror felet ligger på nätverkskortet och har dragit ner senaste drivisarna direkt från Intel.

Felet kommer en bit in med kanske ett tiotal samtidiga nedladdningar. efter några min inom 30 min. Någon annan? [/B]

Jag har samma problem trots att min install inte är blåst.
Löste du det? Isåfall hur?

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borkafan
Nu har man testkört datorn i några dagar. Har efter lite problem med att få blue screen hela tiden och har ominstallerat den. Det som jag har märkt så får jag ofta blue screen när jag har torrent clienter igång, efter runt 10-20minuter så krashar det hela. Fattar inte varför har prövat 3 olika clienter men samma problem ändå. Nu när jag har ominstallerat den så ska jag vänta någon vecka utan att köra igång någon torrent och se om man får blue screen ändå.

Någon annan som har haft detta unika problem med datorn? Annars är jag ganska nöjd förutom att itunes tar 38sekunder på sig att starta vilket är lite overkill.

Hittat någon lösning?

Permalänk
Medlem

HDMI funkar inte på enbart batteri.

Citat:

Datan är en Asus UL30VT

Hej, Du måste ha i strömsladden! Jag får inte HDMI att funka om jag kör på batteri, kopplar jag bara in strömmen så funkar det hur bra som helst.
Löjligt men sant
Mvh. Neil=/

Permalänk
Medlem

Re: Re: UL30VT erfarenhet och undran över torrent erfarenhet

Citat:

Jag har samma problem trots att min install inte är blåst.
Löste du det? Isåfall hur?

Hej.

Nej detta e troligen en taskig drivrutin från Intel. Fortfarande efter alla dessa månader ingen ny vad jag vet. Har inte letat heller så jag kan ha fel. Kör du kabl så fungerar det. Inget stort problem eftersom jag mest använder servern för nedladdning. Men ett riktigt pinsamt problem för Intel. Då det andra kortet verkar fungera felfritt.

Permalänk
VR-fantast

Re: Re: Re: UL30VT erfarenhet och undran över torrent erfarenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frewys
Hej.

Nej detta e troligen en taskig drivrutin från Intel. Fortfarande efter alla dessa månader ingen ny vad jag vet. Har inte letat heller så jag kan ha fel. Kör du kabl så fungerar det. Inget stort problem eftersom jag mest använder servern för nedladdning. Men ett riktigt pinsamt problem för Intel. Då det andra kortet verkar fungera felfritt.

Känns ju väldigt segt... någon som empiriskt har undersökt vilka hastigheter den pallar innan den havererar då?

Har just nu satt en gräns på 500kb/500kb och inget har hänt hittills, men det känns lite segt när man sitter med 100/100-uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Behöver inte handla om hastighet, kan mycket väl handla om samtidiga anslutningar.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Behöver inte handla om hastighet, kan mycket väl handla om samtidiga anslutningar.

Hade varit mer acceptabelt om så vore fallet, har någon fifflat och kommit fram till nåt värde på anslutningarna då?

Edit: Jag halverade anslutningsvärdena i utorrent och har obegränsad speed, återkommer om det fortfarande krånglar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: UL30VT erfarenhet och undran över torrent erfarenhet

Citat:

Känns ju väldigt segt... någon som empiriskt har undersökt vilka hastigheter den pallar innan den havererar då?

Har just nu satt en gräns på 500kb/500kb och inget har hänt hittills, men det känns lite segt när man sitter med 100/100-uppkoppling.

Har testat vilken gräns innan man får bluescreen och det brukar ligga runt 900kb-11mb sen skiter sig det hela. detta gäller både down och uppload. Märker nu att fler och fler har dessa problem med wi fi kortet och jag hoppas de jobbar med att lösa detta. Har inte läst på något annat forum om fler har detta problem. egentligen borde detta gå på garanti tycker man. Har inte ringt asus och frågat om detta. Jag tankar bara trådat nu för tiden och jag har 100/100 fiber och då går det fort. Har uppload på runt 18mb men har märkt att hårdisken börjar med liknande skrapljud etc och datorn är segare än sirap.