Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Fick just hem min ul30vt och den bråkar ordentligt med mig. Jag började med att installera avg + ad-aware. Sen försökte jag installera firefox men den installationen har antingen gått upp i rök mitt under, eller så har den fastnat. Windows har även hängt sig bara genom att jag kört utforskaren + internet explorer. Fått trycka av den på powerknappen för att ctr-alt-del inte funkat.. Jag har inte rensat något i all bloatware mm utan endast installerat avg + ad-aware, och försökt installera firefox.

Vad tusan är detta?

Permalänk
Skrivet av svärdfisk:

Asus Utility and Bloatware Guide

Där finns en genomgång av program som brukar finnas på asus-datorer.

Det där tackar jag för! Alla program fanns inte med, men tillräckligt för att man skulle få lite koll på vad som fanns i burken.

Nu till min andra fråga. Har bara haft en bärbar tidigare, och det var en Asus Eee PC 1000H. När man "stängde locket", gick Windows XP ner i viloläge och väcktes igen genom att trycka på en tangent, med UL30VT kändes det istället som att Windows 7 stängs ner helt, då det inte gick att sätta igång datorn igen förrän jag tryckte på power-knappen. Därefter dök bootskärmen upp, "Windows 7 Återupptas" visades, sedan dök inloggningsskärmen upp till slut.

Undrar om det ska vara på detta viset, eller om det är något galet? Har kollat inställningarna, och de står på viloläge när man lägger ner skärmen.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nirvasher:

Det där tackar jag för! Alla program fanns inte med, men tillräckligt för att man skulle få lite koll på vad som fanns i burken.

Nu till min andra fråga. Har bara haft en bärbar tidigare, och det var en Asus Eee PC 1000H. När man "stängde locket", gick Windows XP ner i viloläge och väcktes igen genom att trycka på en tangent, med UL30VT kändes det istället som att Windows 7 stängs ner helt, då det inte gick att sätta igång datorn igen förrän jag tryckte på power-knappen. Därefter dök bootskärmen upp, "Windows 7 Återupptas" visades, sedan dök inloggningsskärmen upp till slut.

Undrar om det ska vara på detta viset, eller om det är något galet? Har kollat inställningarna, och de står på viloläge när man lägger ner skärmen.

Du kan justera "Ange vad som händer när locket stängs" under Energialternativ i Kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Nu så tror jag att jag lyckats hitta när det high-pitched noise uppstår. Det händer när CPUn är på 1300MHz och arbetar lite lätt (typ runt 20% på båda kärnorna)
Efter att sökt runt lite på nätet så finns det lite trådar om detta på asus forum och det är inte bara ul30vt som den har hänt på.
Någon hade fått det "typ" bekräftat att det var en grej med moderkortet, asus.david du kanske kan ge lite ljus på problemet?

Jag funderar på att ringa Asus supporten och se ifall man kan få det reparerat eller om det är kört.
Det är mer en irriterande grej än något riktigt problem för mig då min dator sällan är i 1300MHz och arbetar lätt, är antingen full fräs på 1300MHz eller lätt load i 800Mhz (Jag kör linux, gentoo hardened)

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Jag har lämnat in min UL30JT som DOA för det problemet. Hoppas jag slipper det på nästa!!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Du kan justera "Ange vad som händer när locket stängs" under Energialternativ i Kontrollpanelen.

Jag skrev faktiskt att jag redan kollat upp det där. Och som det är just nu står den på viloläge när locket stängs, vilket jag inte tycker den gör, utan den helt enkelt stänger av sig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nirvasher:

Jag skrev faktiskt att jag redan kollat upp det där. Och som det är just nu står den på viloläge när locket stängs, vilket jag inte tycker den gör, utan den helt enkelt stänger av sig.

Viloläge ska ju stänga av datorn men behålla sessionen i minnet.
Vill du att den inte ska stänga av ska du sätta den på Strömsparläge.

Eller missförstår jag?

Permalänk

Hejsan!

Jag läste att UL30VT-QX030V har ett Intel WLAN (Centrino 2) och UL30VT-QX029V/QX008V har Atheros WLAN. Jag ville kolla upp skildnaden och hittade detta inlägg som påstar att; Intel 1000 WiFi har 2 antenner och har därför har en bättre räckvidd. Stämmer detta?

Tacksam för svar.:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielAndersson:

Hejsan!

Jag läste att UL30VT-QX030V har ett Intel WLAN (Centrino 2) och UL30VT-QX029V/QX008V har Atheros WLAN. Jag ville kolla upp skildnaden och hittade detta inlägg som påstar att; Intel 1000 WiFi har 2 antenner och har därför har en bättre räckvidd. Stämmer detta?

Tacksam för svar.:-)

För att svara på detta måste man ha en av varje och mätutrusting jag är tveksam till att någon som läser detta har det Däremot kan jag säga att jag har Atheros-kortet och jag har inte alls några problem med räckvidd den är lika god som mina andra laptops. Jag tror inte du behöver oroa dig för detta.

Permalänk
Medlem

Segt wifi internet

Skrivet av Kimball:

Är det på Wifi? Testa med LANkortet och se om samma symptom uppkommer. Gör dem inte det kan det vara strul med wifikorts-drivisarna.

Mitt internet blir också super seg
t efter att tags användande med wifi, spotify börjar hacka
Då jag kör test på bredbandskollen, fastnar den i avsnittet tar emot filer.

Då jag startar om datorn kan jag surfa som vanligt, ibland ett längre tag ibland bara 30min.
Någon som vet hur jag löser detta?

Ett annat problem är då jag startar programmet soulseek ändras inställningrana för det trådlösa nätverket och jag måste ställa in på nytt?

Måste man uppdatera drivrutinerna på wifi kortet, windows säger att de är de rätta?

Permalänk
Medlem

Bootalternativ?

Ber om ursäkt om svaret på min fråga finns i tråden, men jag har sökt en timma nu på att försöka hitta vilken knapp på tangentbordet man skall trycka på för att få upp listan med bootalternativ vid uppstart av datorn. Jag har förstått att jag kommer in i bios med F2, men det borde väl finnas en lista med bootalternativ också? Tex om jag vill installera om win7 från mitt usb-stick eller externa dvd-läsare.

Tacksam för svar.

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruttnutt:

Ber om ursäkt om svaret på min fråga finns i tråden, men jag har sökt en timma nu på att försöka hitta vilken knapp på tangentbordet man skall trycka på för att få upp listan med bootalternativ vid uppstart av datorn. Jag har förstått att jag kommer in i bios med F2, men det borde väl finnas en lista med bootalternativ också? Tex om jag vill installera om win7 från mitt usb-stick eller externa dvd-läsare.

Tacksam för svar.

Ringde supporten. Hade provat allt utom ESC, där satt den!

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Medlem

Hej
Har problem med att det inte kommer något ljud i teven då jag använder HDMI utgången.
Från datan kommer det ljud, vill gärna få det i teven med.
Tv bilden fungerar utan problem.
L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.R:

Hej
Har problem med att det inte kommer något ljud i teven då jag använder HDMI utgången.
Från datan kommer det ljud, vill gärna få det i teven med.
Tv bilden fungerar utan problem.
L

Kolla inställningar på tv:en

Permalänk
Medlem

Har du ändrat uppspelningsenhet på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyRoX:

Kolla inställningar på tv:en

Teven fungerar har testat en annan data

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Har du ändrat uppspelningsenhet på datorn?

Har inget att välja på i uppspelningsenheten.
Det som finns är Speakers Realtek High Definition Audio Standardenhet

Permalänk
Medlem

har du en enhet som heter så eller har du en Speakers å en Realtek High Definiton Audio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

har du en enhet som heter så eller har du en Speakers å en Realtek High Definiton Audio?

Har bara en speakers och det är Realtek High Definiton Audio

Permalänk
Medlem

Och det finns ingen annan under uppspelning? om du kollar i enhetshanteraren, finns det fler ljudenheter där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Och det finns ingen annan under uppspelning? om du kollar i enhetshanteraren, finns det fler ljudenheter där?

Det finns ingen mer under uppspelning.
I enhetshanteraren finns några till.
Förutom Realtek High Definition Audio
Finns 4st NVIDIA High Definition Audio?

Permalänk
Medlem

några varningar på de? testa att högerklicka å avinstallera dom en å en, sen startar du om datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

några varningar på de? testa att högerklicka å avinstallera dom en å en, sen startar du om datorn

Ska jag ta bort alla 4 NIVIDIA?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Tog bort alla 4 NVIDIA från enhetshanteraren och startade om datan.
Datan började direkt att åter uppdatera enhetshanteraren automatiskt med de 4 st NVIDIA?
Men tyvärr fungerar ljudet fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

vad heter dom 4 nvidia enheterna mer än nvidia? har dom några varningar?

Permalänk
Medlem

Inga varningar
Försöker få med urklipp, skärmdumpar men jag lyckas inte med det.
Får försöka igen i morgon, känner att jag är för trött nu.
Måste tacka dig så hemskt mycket för din hjälp i kväll, hoppas du är inloggad, när jag försöker igen.
God natt önskar Lasse

Permalänk
Skrivet av Lasse.R:

Inga varningar
Försöker få med urklipp, skärmdumpar men jag lyckas inte med det.
Får försöka igen i morgon, känner att jag är för trött nu.
Måste tacka dig så hemskt mycket för din hjälp i kväll, hoppas du är inloggad, när jag försöker igen.
God natt önskar Lasse

Strunta i det han sa, det är så mycket enklare än vad ni tror. Gå in på kontrollpanelen > Maskinvara och ljud, klicka på Ljud, du bör då få upp en dialogruta, under fliken "Uppspelning", väljer du "Realtek HDMI Output", sedan OK. Annars öppnar du Realtek konfigurationsfönstret genom att klicka på Realtek bland Maskinvara och ljud, där ska också finnas ett alternativ för att få ljudet via HDMI istället (har inte datorn framför mig just nu, så jag bara går på vad jag kommer ihåg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är där under uppspelning vi varit och kollat men det är mkt möjligt att man kan välja i realteks inställningar också

Permalänk
Skrivet av pritect:

det är där under uppspelning vi varit och kollat men det är mkt möjligt att man kan välja i realteks inställningar också

Oj, förlåt! Missade det totalt. o_O' Men riktigt märkligt. Detta kan kanske kännas självklart, men HDMI-kabeln måste vara i för att alternativet ska vara valbart (inte riktat till dig pritect).

Visa signatur