Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Oj, förlåt! Missade det totalt. o_O' Men riktigt märkligt. Detta kan kanske kännas självklart, men HDMI-kabeln måste vara i för att alternativet ska vara valbart (inte riktat till dig pritect).

Det är lugnt, det jag rekomenderar just nu är uppdatering av Ljud drivarna och Nvidias drivare

Permalänk
Skrivet av pritect:

Det är lugnt, det jag rekomenderar just nu är uppdatering av Ljud drivarna och Nvidias drivare

Hm, kanske det. Tycker bara det är märkligt eftersom jag testade precis att koppla datorn via hdmi, växlade över till grafikläget, och då ändrades det automatiskt så att ljudet gick till skärmen istället.

Dock upptäckte jag något annat konstigt på min egna UL30VT. Har hänt tidigare, och då hade jag bara igång Harpan (seriös gamer, yo!) för att fördriva tiden, helt plötsligt började hårddisken ge ifrån sig ett högt ljud. Inget pip (den visslar ibland, oftast när man precis startat upp den, men inget jag stör mig på), utan snarare som att någon stoppat in en liten traktor i datorn eller liknande. Blev så pass förvånad vid detta tillfälle att jag inte gjorde något. Men nu hände detta igen när jag bara satt och pillade i kontrollpanelen! Den börjar låta som en traktor, högt brummklickande ljud (försök att beskriva det på annat sätt!), och hela datorn fryser. Kan inte göra något under tiden som det låter, går att röra på musen och när man rör vid olika UI-detaljer lyser de upp som de ska, men man kan inte få upp startmenyn eller liknande.

Kollade i händelseloggen och där låg det 17 stycken Fel efter vartannat som hade Disk som källa. Finns ingen online-hjälp tillgänglig (ID: 11; Händelsekälla: Disk).
Nivå: Fel, Aktivitetskategori: Ingen, Nyckelord: Klassiskt (klassiskt fel?)

Vad tror ni? Det är väl bara att lämna in datorn (knappt en månad gammal dator)?

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Oj, förlåt! Missade det totalt. o_O' Men riktigt märkligt. Detta kan kanske kännas självklart, men HDMI-kabeln måste vara i för att alternativet ska vara valbart (inte riktat till dig pritect).

Hej
HDMI kabel sitter i får bild men inget ljud, finns tyvärr inte möjligheten att välja HDMI i uppspelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

vad heter dom 4 nvidia enheterna mer än nvidia? har dom några varningar?

Hej igen
Dom heter lika NIVIDIA High Definition Audio, och inga varningar.
Dom ligger på olika platser
Plats 3 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 2 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 1 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 0 (Internal High Definition Audio Bus)

Permalänk
Medlem

Har haft min dator i en dryg vecka och är grymt nöjd! Inga problem alls. Speciellt nöjd med tangentbordet.

Har försökt komma upp i den av ASUS förespeglade batteritiden på 10-12 timmar.. och det lyckades! 13 timmar!

Surfande med Chrome(ca 50 flikar), lite läsande och lite Youtube och kanske Spotify i bakgrunden, High Performance mode(knappen uppe till vänster), Turbo på och energischemat High Performance ger en batteritid på ca. 4h30(egen erfarenhet och BatteryBar Pro).

Surfande med Chrome(ca 50 flikar), lite läsande och lite Youtube, Power Saving mode, Turbo off och med energischemat Quiet Office ger en batteritid på ca. 6h30.

När jag jobbar använder jag skrivprogrammet WriteMonkey, med den förinställda svarta bakgrunden och grön text, inga andra program, WLAN och Bluetooth avslagna, Power Saving mode, Turbo off och energischemat Battery Saving. Då kommer jag upp i drygt 13 timmars batteritid.

Hyfsat nöjd med batteriet även om jag nog hade förväntat mig lite bättre surftid.. Några tips för att öka batteritiden ytterliggare? Något jag missat?

Har det förinstallerade Win 7 Home Premium och har avinstallerat allt "skräp".

Permalänk
Medlem

Har haft min UL30VT sedan i slutet på januari och allt har fungerat som det ska fram tills för ett par dagar sedan då batteriet beslutat sig för att inte laddas alls, ska skicka in datorn till asus och förhoppningsvis behöver jag bara ett nytt batteri men får fixa en backup först antar jag.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

hur ska man kunna göra backup dvds utan dvd ?

köpte en asus ul 30 i dag packade upp den och upptäckte att det nu mer inte ingick recoveryskiva lite dålig tycker jag men men startade datorn och jag får då upp en box som säger att jag ska stoppa i dvd skivor för att bränna recovery cds bara en fråga det finns ju ingen dvd eller cd på den så har asus tänkt att man skulle köpa en lös dvdbrännare oxå för att fixa skivorna ???? lite undligt kan man tycka

Mvh Roger

Permalänk
Medlem

Recoveryn ligger på en dold partition. Tryck F9 när du bootar så kan du använda recoveryn och återställa datorn. Läs mer i den medföljande "User Manual" sid 13.

Permalänk
VR-fantast

Någon annan som har haft problem med flackande ljus/färger på skärmen?

Det har varit mest märkbart i battery saving mode, men både ljuset och färgerna ändras lite halvt subtilt emellanåt, hoppas inte skärmen skiter sig. Det har inget med betraktningsvinkeln att göra för den har jag fixerat.

Permalänk
Medlem

angående backup

hittade den dolda partitionen men hur gör man om man vill ha backupen på en usb sticka eller dyligt? vore ju nice och ha den på en sticka utifall hårddisken dör eller så.

/Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det har varit mest märkbart i battery saving mode, men både ljuset och färgerna ändras lite halvt subtilt emellanåt, hoppas inte skärmen skiter sig. Det har inget med betraktningsvinkeln att göra för den har jag fixerat.

Japp, har också märkt det. Det händer bara om jag kör battery saving mode och/eller låg ljusstyrka på skärmen. Har märkt det bl a på sweclockers (innan de gjorde om designen) när man scrollar i forumet och tonen på det gråa växlar mellan inläggen i tråden. Jag antog bara att det var en effekt av typ låg strömstyrka till skärmen som gjorde att den varierade lite sådär när växelvis ljusa och mörka partier scrollades över skärmen.

Tänkte mig aldrig att det skulle vara något fel på den iaf, fast det kanske det är?

Har knappt haft några problem alls med min förutom lite knakande plast här och där och en springa vid lysdioderna längst fram, men jag antar att det är sånt man får räkna med när man köper en lite billigare dator.. Dock har jag den senaste tiden fått ett fåtal felmeddelanden om att (typ): "Bildskärmsdrivrutien nvidia blablalbbla... har slutat att svara och återställdes". Innan felmeddelandet har datorn låst sig i några sekunder och skärmen blir svart. Efter felmeddelandet verkar allt återställas och datorn är normal igen. Konstigt att det bara kommer helt plötsligt, har inte fipplat med drivrutiner eller nåt sånt.

En annan grej som jag har märkt är att den har börjat låta mer. Det kan vara pga att det är sommar och helt enkelt varmare nu iofs. Men fläkten går oftare på högre varv när jag kör på High Performance helt enkelt. Funderar på om det kan vara damm nånstans i datorn som gör att ventilationen blir sämre. Men det kanske är svårt att rengöra? GPUn ligger iaf på typ 78 grader titt som tätt..

Permalänk
Medlem

Hej!

CPU-z visar att den kör i 1ghz av någon anledning. Jag misstänkte att det var pga. att jag körde utan batteri monterat. Men även efter jag satt i det visar den alltför låg CPU. Jag kör high performance och boost på. Någon som upplevt något liknande eller har någon idé?

Det är en standard UL30VT

Mvh

EDIT: När jag kollar nu så ser jag att då och då hopar den upp till 6.5x multiplier (1733mhz) sedan lunkar den stegvis ner till 4x multiplier. vad fan???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Min är tyst. Du kanske har nvidia grafiken påslagen, då låter den aningen mer.

Jag tror inte det är grafikkortet. Jag har testat att stänga av det extra grafikkortet i Windows och Ubuntu Linux. Ludet hörs lika mycket ändå. Är det så att fläkten på grafikkortet går även om man stänger av grafikkortet i operativsystemet? Att det är en hårdvarugrej liksom? Det hade varit jäkligt skönt att få tyst på UL30VT. Min gamla UL30 (utan ett extra grafikkort) var ju tyst som en mus.

Hur är det med er som har just UL30VT? Är datorn knäpptyst (bortsett från hårddiskens "tickande") eller hör ni ett "surrande" ljud som från en fläkt hela tiden?

Permalänk
Medlem

Varning. Skärmen vädigt flexibel!

Rekommendation!

Känn noga på skärmen innan köp.
Den är väldigt mjuk. Gäller både UL30VT och UL30JT.

Min dotters skärm sprack invändes.
Kan inte hända, säger Asus.
Hände, säger jag.
Asus vägrar laga. Kostnad ca 3000 kronor enligt Asus själva.

Finns bättre alternativ: Acer 3820tg eller nya HP envy som kommer snart.

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem

Hej.

Har lite problem. Försöker använda min HDMI kabel för att genom datorn se film etc. Kopplar ihop den ena änden till tv och den andra till datorn men får ingen bild på tv:n.

Är det några speciella inställningar som måste konfigureras?

/S

Permalänk

Starttid

Undrar lite om hur snabbt datorn ska starta efter att den varit avstängd. Min asus ul30vt är helt ny, har avinstallerat de program jag ansett vara onödiga och installerat office 2007 och firefox. Tog tid på hur lång tid det tar att starta för mig att från det att jag trycker på startknappen till att firefox startat. Detta tar 1.45 min för mig. Är detta en rimlig starttid för en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abrissirba:

Undrar lite om hur snabbt datorn ska starta efter att den varit avstängd. Min asus ul30vt är helt ny, har avinstallerat de program jag ansett vara onödiga och installerat office 2007 och firefox. Tog tid på hur lång tid det tar att starta för mig att från det att jag trycker på startknappen till att firefox startat. Detta tar 1.45 min för mig. Är detta en rimlig starttid för en ny dator?

Låter lite väl länge. För min nya tar det inte så lång tid. Konstigt. Har inga exakta siffror atm. men uppskattar starten till ca 30 s.

Någon som har lust att ladda ner CPU-Z och kollar deras processor-multipliers? Efter en massa meckande så verkar det som att cpun endast går i 1.7ghz då både el och batteri är inkopplat. Om jag bara kör genom el elller bara genom batteri verkar den gå ner till 1ghz. Ytterst irriterande detta. Kan det vara farligt att klocka den til 1.9 utan att ha batteri i? Blir det typ överspänning i elaggregatet?

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det är en funktion för att spara ström. Bocka ur "Energibesparingsteknologi för bildskärm". Under Bildskärmsinställningar -> Energiinställningar i drivrutinen för Intelkortet.

Skrivet av SneeX:

Hej.

Har lite problem. Försöker använda min HDMI kabel för att genom datorn se film etc. Kopplar ihop den ena änden till tv och den andra till datorn men får ingen bild på tv:n.

/S

Se till att du kör på Nvidiakortet (High Performance), annars fungerar inte HDMI-porten.

Skrivet av Abrissirba:

1.15 för mig. Min är inte helt ny, haft den sedan Februari. Du råkade inte ta bort "Fast boot"?

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Skrivet av Lament:

Någon som har lust att ladda ner CPU-Z och kollar deras processor-multipliers? Efter en massa meckande så verkar det som att cpun endast går i 1.7ghz då både el och batteri är inkopplat. Om jag bara kör genom el elller bara genom batteri verkar den gå ner till 1ghz. Ytterst irriterande detta. Kan det vara farligt att klocka den til 1.9 utan att ha batteri i? Blir det typ överspänning i elaggregatet?

Intel Core2Duo SU7300 som sitter i datorn har en klockfrekvens på 1,30Ghz(6.5x200) som standard.

Väljer man "High Performance" körs den i 1.73(6.5x266), om man har aktiverat Turbo i Power4Gear-Hybrid. Körs datorn på batteri så kliver Intel Speedstep in och sänker hastigheten till 1.066Ghz(4x266), men går upp till 1.73 ifall man gör något krävande.

Kör man på det "Integrated Graphics" så körs processorn i 1.066Ghz(4x266) och klockar aldrig upp.

Detta beteende går dock att justera i P4G-hybrid. Aktiverar du inte turbo så går den i 1.30Ghz(6.5x200) respektive 800Mhz(4x200).

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Skrivet av Abrissirba:

Vet inte om det spelar roll vilket energiläge man hade när man stängde av datorn. När jag nu ändrade till High Performance och satt i strömkabeln så startade min också på 1,15. Kändes verkligen som att hela datorn speedade upp i High Performance läget jämfört med de andra lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Hej.

/S

Har lyckats få bild nu men jag har problem med upplösningen. Jag ser väldigt lite av taskbaren(startfältet), vad är problemet tror ni? Vad ska justeras?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min asus för nästan två månader sedan och har varit bortrest och upptagen, men har nu försökt få igång den ett par dagar för att kunna använda den ordentligt.

Jag vill installera/aktivera Norton Internet Security 2010 och har efter testversionen gått ut förgäves försökt aktivera min köpta nyckel. Därför tänkte jag få igång ett nätverk med min stationära windows vista-dator för att installera programmet därigenom eftersom att den bärbara saknar DVD-läsare. Jag lyckas dock inte eftersom att jag i dagar har sökt utan att få ett fungerande svar efter hur man får behörighet att få åtkomst till andra datorer... Hur gör man? Är det möjligt? Finns det något bättre sätt att aktivera mitt antivirus? Har samma problem med office-paketet, vilket gör att jag skulle vara tacksam för en lösning. Någon borde vara kunnig i hur man klarar sig utan en dvd-spelare. Detta borde(är nog) vara väldigt enkelt...

Permalänk
Skrivet av Laasse:

Jag köpte min asus för nästan två månader sedan och har varit bortrest och upptagen, men har nu försökt få igång den ett par dagar för att kunna använda den ordentligt.

Jag vill installera/aktivera Norton Internet Security 2010 och har efter testversionen gått ut förgäves försökt aktivera min köpta nyckel. Därför tänkte jag få igång ett nätverk med min stationära windows vista-dator för att installera programmet därigenom eftersom att den bärbara saknar DVD-läsare. Jag lyckas dock inte eftersom att jag i dagar har sökt utan att få ett fungerande svar efter hur man får behörighet att få åtkomst till andra datorer... Hur gör man? Är det möjligt? Finns det något bättre sätt att aktivera mitt antivirus? Har samma problem med office-paketet, vilket gör att jag skulle vara tacksam för en lösning. Någon borde vara kunnig i hur man klarar sig utan en dvd-spelare. Detta borde(är nog) vara väldigt enkelt...

När jag installerade office på min så använde jag min stationära för att först föra över allt innehåll från skivan till ett usb-minne. Sedan installerade jag officepaket på min ul30vt från usb-stickan. Fungerade alldeles utmärkt för mig. Vet dock inte om detta fungerar för alla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abrissirba:

När jag installerade office på min så använde jag min stationära för att först föra över allt innehåll från skivan till ett usb-minne. Sedan installerade jag officepaket på min ul30vt från usb-stickan. Fungerade alldeles utmärkt för mig. Vet dock inte om detta fungerar för alla program.

Så enkelt men ändå så smart. Grazie, ett problem mindre i livet!

Permalänk

Hej kära forumanvändare!
har precis köpt denna dator och installerat men till min förvåning går det inte att välja svenska och därmed inte svenskt tangentbord....Har prövat alla inställningar som finns. Fick skriva detta på min gamla dator då det inte skulle gå på den nya
MVH DIFVästertorp
EDIT:Funkade visst inte i den snabba menyn som jag råkade hamna i. Nu har jag startat med rätt knapp och hamnade i windows hahaha amatör

Permalänk
Medlem

Hej, har nu haft min UL30 sedan i slutet av januari utan några som helst problem, TILLS häromdagen. Var ute, kom tillbaka och ser att skärmen är svart. Står något om Boot, press any key.
Trycker på någon tangent och samma sak kommer upp.. stänger av startar om. Laddar fram tills windows 7 där hängde den sig. Fick efter någon timme fram någon recovery grej eller win 7 problem solver blablabla. Datorn kommer igång och är seg som sirap. Allt är i win 98 style. Efter en omstart så såg allt ut som vanligt. Men den är fortfarande relativt seg, och fläkten låter som ett jävla jasplan helt plötsligt. Någon som har en aning vad som kan ha hänt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.R:

Hej igen
Dom heter lika NIVIDIA High Definition Audio, och inga varningar.
Dom ligger på olika platser
Plats 3 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 2 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 1 (Internal High Definition Audio Bus)
Plats 0 (Internal High Definition Audio Bus)

Har fortfarande inget ljud med HDMI.
Pratade med en annan användare som har i sin maskin, Intel (R)
Definition Audio HDMI
Vilken finns med under uppspelningenheten.
I systemenheter har jag med andra Intel audio filer men inte den med HDMI.
Har dom blandat så att en del maskiner använder Intel och andra Nividia eller Realtek HDMI?
Jag kan inte hitta någon sådan fil?
Kan någon ha nån ide?

// Lasse

Permalänk
Skrivet av Lasse.R:

Har fortfarande inget ljud med HDMI.
Pratade med en annan användare som har i sin maskin, Intel (R)
Definition Audio HDMI
Vilken finns med under uppspelningenheten.
I systemenheter har jag med andra Intel audio filer men inte den med HDMI.
Har dom blandat så att en del maskiner använder Intel och andra Nividia eller Realtek HDMI?
Jag kan inte hitta någon sådan fil?
Kan någon ha nån ide?

// Lasse

Lämna in datorn. Det ska fungera direkt ur lådan, mer eller mindre. Som sagt, det ska bara vara att slå över till grafikkortet, koppla in HDMI-kabel och sedan ska det sköta sig själv. Gör det inte det, är de troligtvis något fel.

För övrigt har nu min gett upp rejält. Ska lämna in den, eftersom hårddisken antagligen helt sa upp sig idag. Startade den, efter en stund började den ge ifrån sig ett högfrekvent ljud, senare det där ljudet jag nämnt tidigare, typ en minitraktor (VÄLDIGT högt ljud!). Datorn fryser till för en stund, jag kan fortsätta arbeta, det går igång igen, datorn fryser till, sedan kan jag fortsätta arbeta... och nu denna rundan, gjorde den det för 3: e gången i rad (har slutat innan efter en till två gånger) och då slutade den inte förrän jag fick bluescreen och datorn stängdes av.

Tycks vara som de snålat in på hårddisken, väldigt tråkigt, hade gärna betalat minst 500 kr till för att få en ordentlig hårddisk. :/

Notera att datorn enbart varit hemma, och jag har behandlat den som en kung, och dessutom knappt använt den (inte fixat Office än, tur det).

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk

Grafikuppdatering

Fick min dator idag och är kanonnöjd men har lite frågor

ÄR det 32 eller 64 bitars win 7 som ligger installerat?

Hur uppdaterar man grafikdrivrutinerna. GÅr det att ladda hem direkt från nvidia eller måste man köra Asus egna?