Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Skrivet av backarlin:

Fick min dator idag och är kanonnöjd men har lite frågor

ÄR det 32 eller 64 bitars win 7 som ligger installerat?

Hur uppdaterar man grafikdrivrutinerna. GÅr det att ladda hem direkt från nvidia eller måste man köra Asus egna?

64-bitars Windows. Går annars enkelt att kolla genom att starta kontrollpanelen > System och säkerhet > System, sedan kollar du under systemtyp.

Grafikdrivrutinerna uppdaterar du genom antingen Windows Update (inte säkert att de har det senaste vid det tillfället), eller går in på nvidias hemsida för den absolut senaste drivrutinen.
För att se vad för sorts grafikkort du har, högerklickar du bara på skrivbordet och väljer Nvidia kontrollpanel, sedan hittar du informationen under systeminformation (längst ner).

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

64-bitars Windows. Går annars enkelt att kolla genom att starta kontrollpanelen > System och säkerhet > System, sedan kollar du under systemtyp.

Grafikdrivrutinerna uppdaterar du genom antingen Windows Update (inte säkert att de har det senaste vid det tillfället), eller går in på nvidias hemsida för den absolut senaste drivrutinen.
För att se vad för sorts grafikkort du har, högerklickar du bara på skrivbordet och väljer Nvidia kontrollpanel, sedan hittar du informationen under systeminformation (längst ner).

Rekomenderar att du kör drivrutiner från asus hemsida, annars fungerar inte knappen för att växla grafikkort

Permalänk

drivrutiner

De som ligger på asus hemsida om man söker på ul30vt är ju från 2009/09/18

Det är samma rutiner som redan ligger i från start
De känns ju inte så heta, dock har jag testat att installera nvidias egna, och det verkar inte gå så bra. Det enda den installerar är HD audi någontin.

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt dåligt av Asus att inte uppdatera drivisarna för grafiken. Det går dock att modifiera de drivrutinerna som finns att ladda ner från Asus genom att skriva över vissa filer för att få nyare nvidia drivers. Det är i dagsläget inte möjligt att fixa så man får nyaste intel drivisar dock vilket är synd eftersom man inte kan hårdvaruaccelerara flash med de gamla drivisarna som Asus tillhandahåller.

Modded 197.16 Hybrid Graphics Driver for UL30/50/80VT

Här är en mycket bra guide om ul30vt, allt man behöver veta:
Asus UL30VT FAQ / Official Owners Lounge redux

Personligen är jag mycket nöjd med min ul30vt. Skitbra batteritid när jag ska spela så fungerar det helt ok också. För att få lite mer speed när jag ska spela något så har klockat upp grafiken lite och sen kör jag setfsb för att få upp den i 1.9ghz.

Kan även tillägga att jag hittat ett smidigt litet program att undervolta med. Throttlestop tillåter mig att sänka vcore ända ner till 0.875. Genom att stresstesta så har jag funnit några stabila lägen för mig.

0.9125 kör jag när jag inte har turbo på. Självklart går volten ner till 0.875 som den normalt sätt gör när cpu inte arbetar men när cpu går upp i hastighet så är det 0.9125 istället för 1.013 vilket gör skillnad både i batteritid och värmeutveckling.

När jag spelar spel i 1.9ghz så är den stabil på 0.9500 istället för 1.013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Intel Core2Duo SU7300 som sitter i datorn har en klockfrekvens på 1,30Ghz(6.5x200) som standard.

Väljer man "High Performance" körs den i 1.73(6.5x266), om man har aktiverat Turbo i Power4Gear-Hybrid. Körs datorn på batteri så kliver Intel Speedstep in och sänker hastigheten till 1.066Ghz(4x266), men går upp till 1.73 ifall man gör något krävande.

Kör man på det "Integrated Graphics" så körs processorn i 1.066Ghz(4x266) och klockar aldrig upp.

Detta beteende går dock att justera i P4G-hybrid. Aktiverar du inte turbo så går den i 1.30Ghz(6.5x200) respektive 800Mhz(4x200).

Hej! Tack för ett bra svar. Så när jag kör med endast el alltså utan batteri är den i...?

Kan jag köra Setfsb och klocka till 1.9ghz UTAN batteri dvs endast strömkabel? Kommer nämligen använda den som stationär typ en månad i sommar och känns slösigt att dra genom batteri hela tiden. Rädd för att det blir för mkt el genom strömmen dock.

Ska titta på lite P4G hybrid

Skrivet av Gegg:

Personligen är jag mycket nöjd med min ul30vt. Skitbra batteritid när jag ska spela så fungerar det helt ok också. För att få lite mer speed när jag ska spela något så har klockat upp grafiken lite och sen kör jag setfsb för att få upp den i 1.9ghz.

Kan du testa om du kan klocka utan batteri inkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lament:

Hej! Tack för ett bra svar. Så när jag kör med endast el alltså utan batteri är den i...?

Kan jag köra Setfsb och klocka till 1.9ghz UTAN batteri dvs endast strömkabel? Kommer nämligen använda den som stationär typ en månad i sommar och känns slösigt att dra genom batteri hela tiden. Rädd för att det blir för mkt el genom strömmen dock.

Ska titta på lite P4G hybrid

Kan du testa om du kan klocka utan batteri inkopplat?

Det går bra.

Permalänk
Medlem

nvvsvc.exe

Efter att ha avinstallerat allt bråte som kom med burken så sitter jag nu med ett relativt städat Windows. Saker och ting flyter på ganska väl men jag har stora problem med att burken är mer eller mindre oanvändbart långsam i 1-2 minuter efter att jag startat upp ifrån strömsparläge.

Detta är naturligtvis mycket irriterande då hela grejen med att köra strömsparläge är att man ska kunna vara igång och jobba på ett par sekunder. Nu skulle jag nästan lika gärna kunna göra en riktigt reboot istället.

Jag har identifierat problemet till en process som heter nvvsvc.exe och som jag tror har att göra med Nvidia-rutinerna. Denna snor 50% processor vilket låser upp burken.

Någon idé om vad jag kan göra för att slippa detta gissel?

Permalänk
Medlem

Någon som har provat att spela Operation Flashpoint - Dragon Rising på denna trevliga lilla maskin? Eftersom många säger att man kan spela CoD mw2 så tycker jag att Operation flashpoint borde funka, man när jag spelar så är det segt. Inget regelrätt hack men allt som händer är fördröjt. När man flyttar musen tar det ca 1/2 sek innan spelet reagerar. Är detta att räkna med eller har ni andra bättre spelupplevelser?

Kör High performance, Turbo på. Kommer jag att märka stor skillnad om jag klockar processor och grafikkort?

Visa signatur

lyssna på mig då

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta eller dementera att UL30VT låter även under ganska normal belastning? Jag hade en UL30A förut och den var knäpptyst medan min UL30VT "susar" hela tiden. Jag misstänker någon fläkt. Hur är det med era UL30VT? Är dom helt tysta eller hörs ett ständigt ljud, även när datorn står och går på "tomgång"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Någon som kan bekräfta eller dementera att UL30VT låter även under ganska normal belastning? Jag hade en UL30A förut och den var knäpptyst medan min UL30VT "susar" hela tiden. Jag misstänker någon fläkt. Hur är det med era UL30VT? Är dom helt tysta eller hörs ett ständigt ljud, även när datorn står och går på "tomgång"?

Nu är det visserligen inte jag som äger datorn, men min brors UL30VT låter inte alls mycket varken under belastning eller idle :). Dina misstankar kan därför vara befogade.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chycky:

extremt tyst förutom under tyngre 3d-spel då börjar den dra igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vad är anledningen till att vi inte får nya video drivrutiner? Nyaste är från september 2009, vad är problemet?

Permalänk

Tja!

Ställer frågorna här då jag inte orkade göra en ny tråd

Kommer Asus UL30VT klara att köra Guild Wars 2 på ganska höga inställningar utan lagg när det kommer ut?

Hur bra fungerar Guild Wars (1) på datorn? Någon som kan bekräfta det?

Är det bättre att satsa på en JT istället?

Tacksam för svar

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi är alla olika ljudkänsliga så därför undrar jag om datorn är helt tyst (inget fläktljud alls) eller om man hela tiden hör ett sus som från en fläkt, även om datorn är bara är lite belastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Vi är alla olika ljudkänsliga så därför undrar jag om datorn är helt tyst (inget fläktljud alls) eller om man hela tiden hör ett sus som från en fläkt, även om datorn är bara är lite belastad.

Min Asus UL30A var knäpptyst bortsett från en "knaster" från hårddisken lite då och då, men på Asus UL30VT hörs hela tiden ett "sus" som från fläkt. Är det något att reklamera? Jag tycker det var otroligt skönt när UL30A var i princip knäpptyst och stör mig lite på susandet på UL30VT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Min Asus UL30A var knäpptyst bortsett från en "knaster" från hårddisken lite då och då, men på Asus UL30VT hörs hela tiden ett "sus" som från fläkt. Är det något att reklamera? Jag tycker det var otroligt skönt när UL30A var i princip knäpptyst och stör mig lite på susandet på UL30VT.

Nu har jag inte "letat" efter ett sus när jag använt min brors Ul30VT. Jag kan svara på din fråga utifrån det jag upplevt med andra ord och då har jag INTE hört något sus, definitivt inte något som pågår konstant. Har du ingen möjlighet att gå till en affär och "testa" en annan Ul30VT? Åk nån udda tid då det inte är så mycket folk. Chansen/Risken är ju att du relativt enkelt uppfattar om den lider av samma problem (om det nu är ett problem )

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Nu har jag inte "letat" efter ett sus när jag använt min brors Ul30VT. Jag kan svara på din fråga utifrån det jag upplevt med andra ord och då har jag INTE hört något sus, definitivt inte något som pågår konstant. Har du ingen möjlighet att gå till en affär och "testa" en annan Ul30VT? Åk nån udda tid då det inte är så mycket folk. Chansen/Risken är ju att du relativt enkelt uppfattar om den lider av samma problem (om det nu är ett problem )

Jo, det är ju en bra idé. Jag tro dom har datorn som demoex i en butik här i stan. Jag får släpa mig dit och undersöka saken.

Hur är det med att reklamera en dator pga en sådan här sak? Är det svårt att få igenom klagomålet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gegg:

Vad är anledningen till att vi inte får nya video drivrutiner? Nyaste är från september 2009, vad är problemet?

har inge bra svar på det...troligen att de finns så många modeller med olika grafikkort och nya drivers så de skulle ta så mycket tid och pengar att hålla alla uppdaterade...generellt hittar man en stabil driver så behålls den.
jag kör på orginal drivern, har inte haft något problem me något spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chycky:

på batteri med Intel grafikkortet är den nästan alltid helt tyst....sätter jag handen vid fläkten så känner jag att de inte fläktar något alls heller. oftast endast när jag aktiverar nVidia grafiken och spelar något eller kollar film som den drar igång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A Sandberg:

Tja!

Ställer frågorna här då jag inte orkade göra en ny tråd

Kommer Asus UL30VT klara att köra Guild Wars 2 på ganska höga inställningar utan lagg när det kommer ut?

Hur bra fungerar Guild Wars (1) på datorn? Någon som kan bekräfta det?

Är det bättre att satsa på en JT istället?

Tacksam för svar

Kör Guild Wars 1 och funkar klockrent i 1366x768 och High inställningar, inge AA aktiverat.
Guild wars 2 lär man nog få köra på lägre inställningar ser ut att kräva en hel del mer. Framtiden får utvisa, GW1 va ju grymt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

på batteri med Intel grafikkortet är den nästan alltid helt tyst....sätter jag handen vid fläkten så känner jag att de inte fläktar något alls heller. oftast endast när jag aktiverar nVidia grafiken och spelar något eller kollar film som den drar igång

Jag har testat i Windows 7 att stänga av nVidia-kortet, men ljudet är konstant oavsett vilket. Det finns inget sätt att stänga av nVidia-grafiken genom BIOS (uppdatering av BIOS?) så att jag är helt säker på att kortet inte körs? I Ubuntu har jag hittat lite knep för att stänga av nVidia-kortet, men vet inte om sättet fungerar till 100%. Jag känner hela tiden ett blås från "fläktutgången" på chassit och när jag håller handen för så känner jag att luften är mycket varm. Temperaturen på datorn (lm-sensors i Linux) visar system temperatur på 56 grader och 51 grader Celcius på resp. kärna. Det låter inte så högt eller är det en hög temperatur med tanke på SU7300?

Jag funderar på om datorn är överhettad på något sätt och att fläktarna går på högvarv av den anledningen varför datorn också låter så mycket oavsett belastning och grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Kör Guild Wars 1 och funkar klockrent i 1366x768 och High inställningar, inge AA aktiverat.
Guild wars 2 lär man nog få köra på lägre inställningar ser ut att kräva en hel del mer. Framtiden får utvisa, GW1 va ju grymt optimerat.

Tack som fan, det blir en sån här när jag får lön

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Få igång min bluetooth högtalare - HUR ??

Har nu oxå varit och lagt vantarna på en UL30VT (QX008V) och är såååå nöjd. Men efter många trix och försök går det inte att koppla in min Bluetooth högtalare till den ??? Jag söker den och får indikation om att "Asusen" har hittad den och lägger den till bluetooth enheterna.. Bra ju ! Men den finns ej representerad i nåt ljud uppspelnings alternativ. Bara Realtek som default ????

På min stationära (Windows 7 - 32 bit) och en annan Notbook (med Vista 32 bit) fungerar det klockrent.
Vad är det denna dator saknar i drivisar som dom andra tydligen har ? Har letat som en liten blå på nätet - bytt lite drivisar hit och dit, även uppdaterat och till slut gått tillbaka till existerande. det verkar som att jag egentligen hade dom senaste drivisar redan från början.

BTW - Underbart forum - utan detta och under lång tids myckna läsning hade det nog blivit en Samsung X420-JA04SE istället.

Mvh Michael

Permalänk
Skrivet av forumindex.se:

Har nu oxå varit och lagt vantarna på en UL30VT (QX008V) och är såååå nöjd. Men efter många trix och försök går det inte att koppla in min Bluetooth högtalare till den ??? Jag söker den och får indikation om att "Asusen" har hittad den och lägger den till bluetooth enheterna.. Bra ju ! Men den finns ej representerad i nåt ljud uppspelnings alternativ. Bara Realtek som default ????

På min stationära (Windows 7 - 32 bit) och en annan Notbook (med Vista 32 bit) fungerar det klockrent.
Vad är det denna dator saknar i drivisar som dom andra tydligen har ? Har letat som en liten blå på nätet - bytt lite drivisar hit och dit, även uppdaterat och till slut gått tillbaka till existerande. det verkar som att jag egentligen hade dom senaste drivisar redan från början.

BTW - Underbart forum - utan detta och under lång tids myckna läsning hade det nog blivit en Samsung X420-JA04SE istället.

Mvh Michael

Jag har också fått upp ögonen för denna dator tack vare detta forum.

Michael... var köpte du din dator? Pris?

Fråga till er övriga: de sista tecknen i specifikationen - har de någon speciell betydelse?
Jag har på Prisjakt hittat 3 varianter; QX008V, QX029V och QX030V. Vad är skillnaden mellan dessa?

Edit: hittade svar kring skillnaderna mellan de tre modellerna. Rekommenderar ni Intel eller Atheros nätverkskort?

Permalänk

OnOff

Köpte min på OnOff i Jönköping - dom hade kampanj eller REA (6485kr) jag vet inte riktigt vilket - och jag hade även en del bonus på mitt konto.
Priset slutade på 6250 kr med väska mus och ett USBstick 16GB......

Nöjd med detta men håller fortfarande på att kolla min Asus bluetooth anslutning till min bluetooth högtalare. Kommer att fixa detta inom sinom tid - men det verkar komplicerat med Windows 7 64 bit.
Kommer även att skriva en liten recension vad det lider och även delge alla lite info om hur jag preppade den med program och hur jag valde bort onödiga program utan att installera om Windows 7 på nytt...

/ M

Edit - Fixade sig med programvaran "BlueSoleil"

Så ni som också har problem med ljuduppspelningsalternativet bluetooth - bara att installera (köpa) - FIXAT !

/ M

Permalänk
Medlem

Backup till USb sticka?

jag skulle vilja fixa så backupen hamnar på en USB sticka hur gör man det ? jag vet att man kan trycka f9 och komma åt den men om hårddisken går sönder eller byta den till en solidstate disc kan det ju va bra och ha Os på en usbsticka tacksam för svar

Permalänk
Medlem

-Är denna modell fortfarande den "bästa" 13,3" laptopen för rimliga pengar? Och jag läser att många har lite småstrul mm. men det kanske mest beror på ASUS mjukvara?

Och sist, är ASUS Sverige bra på att hantera garantifrågor?

Permalänk
Medlem

Du måste utveckla ordet "bästa". Vad är "bäst" för dig? Kanske inte samma som för mig ;).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

-Är denna modell fortfarande den "bästa" 13,3" laptopen för rimliga pengar? Och jag läser att många har lite småstrul mm. men det kanske mest beror på ASUS mjukvara?

Japp, UL30VT är verkligen bästa bärbara datorn i sin prisklass, mer än ett halvår efter releasen!

Jag har inga problem med min Asus. Tänk på att alla som beklagar sina problem i forum också är just de enda, de som inte har några problem har ju inget att säga, så det är lätt att missa att det finns en hel del nöjda människor också. UL30VT är en superhet produkt som sålt jättebra, många människor innehar en enhet, då är det ju naturligt att fler rapporterar problem än hos en dator som sålt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Japp, UL30VT är verkligen bästa bärbara datorn i sin prisklass, mer än ett halvår efter releasen!

Jag har inga problem med min Asus. Tänk på att alla som beklagar sina problem i forum också är just de enda, de som inte har några problem har ju inget att säga, så det är lätt att missa att det finns en hel del nöjda människor också. UL30VT är en superhet produkt som sålt jättebra, många människor innehar en enhet, då är det ju naturligt att fler rapporterar problem än hos en dator som sålt dåligt.

Jag har fortfarande svårt att bedömma vad som är "den bästa" när vi inte vet vad datorn ska användas till :). Tänk storlek, kraft, batteritid osv.

Visa signatur

Eeeeep