Permalänk

Går ej att formatera!

Hej allihopa!

Jag går rakt på saken när det gäller min dator som jag snart haft i 3 år. Mitt problem började för några dagar sedan då jag fick blåskärm vid olika tillfällen. Jag testade att avinstallerade program som jag nyss hade skaffat, och av min förvåning fick jag inte blåskärm. Men bara efter en dag började problemet att återkomma och denna gången var det värre. När jag startade datorn fastnade den vid det läge då man ser vilket modekort man har. Ibland gick den så långt att den började ladda in på window xp men laddningen varade evigt och inget hände. Igår kväll när jag startade efter några timmars uppehåll kom jag in på skrivbordet o testade att spela ett spel. Detta gick hur bra som helst men plötsligt började ljudet att lagga och datorn fick ännu en blåskärm. Då bestämde jag mig för att formatera datorn och ominstallera XP. Första gången funkade formateringen men vid installation av xp fastande den. Jag prövade om idag och nu när den ska formatera sig själv fastnar mätaren på 0%.
Jag blir väldigt tacksam om någon har en lösning eller helt enkelt en mening om vad som är sönder så jag vet vad jag ska byta ut. Jag antar själv att det är hårddisken men jag är ingen expert, därför vänder jag mig åt er.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

kolla dina minnen med memtest

Permalänk
Medlem

Kan även spara ta ut minnena, blåsa bort damm, kolla skador och sätt i dom ordentligt. Eller testa 1 taget i olika minnes platser.

Provat att även ta bort alla partitioner och snabb formatera?

Du får hoppas att det inte är hårddisken eller att det hellre bara är kabeln till den.

Permalänk

Tack för era svar!

Jag har testat att blåsa rent ramminnerna och även bytat sladd till hårddisken. Men problemet kvarstår, som nu tex när jag ska installera xp fastnar det när jag ska skriva in cd-key. Jag vill också tillägga att längst ner till höger i början av min installation står det bland annat om min hårddisk utrymme vilket är 476 Gb typ. Så jag tror inte det är hårddisken eftersom då borde vell inte datorn visa storleken på disken? Men det låter nästan som det är ramminnena. Då har jag en följdfråga, eftersom jag har 2 st, innebär det att båda måste sitta i datorn för att det ska fungera? Enligt en vän till mig så funkar det inte att endast ha 1, tycker det låter märkligt dock.

Hälsningar, Martin

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, testa ta bort alla partitioner innan du går vidare med formatering. Kör full format, ej quick.

När datorn sitter och tuggar vid 0% eller liknande som du säger. Lyssna noga på dvd-rom-enhet och hårddisk om dem tuggar onormalt. Det kan vara en indikation på läs/skriv-fel. Våga låt datorn stå på en timma åtminstone så kanske du får ett felmeddelande som ledtråd.

Forsätter problemen så testa köra memtest86 (startar från skiva) och se om du inte får några fel där.

Visar memtest86 problem så kan du testa köra med bara ett minne i första minnesplatsen.

Har det tillkommit någon ny hårdvara i datorn sedan problemen började? Försök tänka efter om du kan koppla något tidsmässigt till problemen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

testa med bara 1

Permalänk

Ok , jag ska testa det ni säger jag återkommer snart !

Permalänk

jag har testat med att enbart ha ett ramminne. Mitt modekort har 2 grupper där du sätter ramminnena, ena gruppen är orange och respektive grön. De olika grupperna har 2 uttag (4 tillsammans). Men de gröna uttagen fungerar inte alls. Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Ibland står det i moderkorts manualen att vissa platser måste ha minnen innan de andra används. Annars kan de gröna vara trasiga.

Permalänk

hej!

Nu har jag provat med formatera med en ny partionering och det fastande vid 0 % en halvtimme och plötsligt stod det 100%. Strax där efter kom ett felmeddelande där det stod " Det gick inte att formatera partitionen, disken kan vara skadad". Hårddiskkrasch?

mvh Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så det inte är din optiska enhet som har gett sig? (DVD/CD-Rom)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

hej!

Nu har jag provat med formatera med en ny partionering och det fastande vid 0 % en halvtimme och plötsligt stod det 100%. Strax där efter kom ett felmeddelande där det stod " Det gick inte att formatera partitionen, disken kan vara skadad". Hårddiskkrasch?

mvh Martin

Testa med en annan hårddisk. Nu har du något mera konkret att gå på iallafall.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970