Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Hur ser era nätverk ut?

Jag skulle tycka det vore kul att se hur ni har satt upp, byggt och vilken hårdvara ni använder i era nätverk. Tråden kan även användas för att ge varandra förslag på hur man kan koppla för att förbättra hastigheten, minska (och ta bort?) flaskhalsar o.s.v.

Göra ett nätverksschema

Det finns flera sätt att rita upp ett nätverksschema (en bild över hur nätverket ser ut), visa sätt är simplare än andra. Ni får gärna tipsa mig ifall ni vet fler sätt man kan göra nätverksscheman. Här är några förslag:

• Microsoft Visio: Ett program i Office-familjen med tydliga ikoner och funktioner, bra ifall du är van vid Office i övrigt. Hänger med vissa paket men går också att ladda ner en 60-dagars gratisversion här.

• Gliffy: Ett otroligt enkelt gratisprogram som använder sig utav sk. drag-and-drop. Massor med ikoner med nätverkstema. Ingen nedladdning krävs, programmet körs direkt i webläsaren! Hittas här. (Tack Pappy)

• Paint: Ett program de flesta känner sig hemma i, rita upp ditt nätverk mha. de olika verktygen och använd text-funktionen för att lägga titlar på sakerna. Ingår i de flesta (alla?) versioner av Windows.

• Textform: Skriv vad din nätverksutrustning heter och gör pilar (>) mellan dem i forumets postsystem. Rekommenderas inte för större nätverk.

När du är klar med ditt nätverksschema

Ladda upp det på valfri bild server, t.ex. img.idioti.nu. Lägg upp bilden i forumet (ta hänsyn till folk med låga upplösningar; inga bilder med över 1000px i bredd) eller posta länken så andra kan se hur ditt nätverk ser ut. Avsluta gärna genom att skriva något kort om det också, t.ex. prestandan.

Jag kan börja genom att visa mitt ganska simpla hemnätverk. (Gjord i Visio)

Jag överför i ca. 85MB/s mellan två stycken datorer i nätverket och då är det hårddiskarna (Western Digital Caviar Black) som begränsar. Nedströms från internet får jag ~18Mbit/s ner samt ~1Mbit/s upp. Helt acceptabelt i mina ögon.

Tar gärna emot förslag på hur jag kan förbättra mitt nätverk.

Lycka till,
GnomeN.

La till fler metoder att göra nätverksscheman
Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Routern är en Thomson TG787 med extern hårddisk, så alla filer som skickas runt läggs upp där o sedan hämtas ner, det brukar gå mellan 3-15mb/s.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kan inte alla sakernas namn i huvudet. En stor lägenhet med gamla tjocka väggar medför ett behov av en extra trådlös bridge/switch, eller vad det nu heter Personligen får jag 23/0.9 på en 24/1 lina. Rätt nöjd. Glömde att rita in modemet tror jag.

Permalänk
Medlem

Paint är skiten

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

netvärk

Router = D-link DIR-615
Switch = random 5port netgear
Har 10/10 från bahnhof

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut just nu.

Server: E2160, 1GB DDR2, 1TB HDD - "router", drFTPd.
Dator1: Morsans.
Dator2: (Min) AMD Athlon64 X2 4000+ @ 2.4GHz, 2GB DDR2, XFX 8800GT.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Av nån andledning funkar inte mitt andra nätverks kort i servern annars hade det varit servern-switch sen min dator

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Inget jätteupphetsande direkt;

Permalänk
Medlem

Mitt hemma-nätverk:

Online Diagram Software - Gliffy

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Comhem internet > WRT54GL router >
> Morsans dator
> Brorsans dator

> 5P GB Switch (Mitt rum)
> Statationär dator
> Laptop.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga direkt att servern inte riktigt pallar uppkopplingen

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men varför har du 4 stycken kablar mellan servern och din ProCurve?

Skrivet av Kuufukuji:

http://fasting.gummianka.com/dump/network.png

Kan ju säga direkt att servern inte riktigt pallar uppkopplingen

Vad klarar routern som max? Ligger processorlasten på 100% hela tiden eller?

Visa signatur

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Brinet 100mbit > Dir-655 > Min dator, brorsans dator
WLAN Dir-655 > Föräldrarnas netbook

Permalänk
Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Kanske en dum fråga men varför har du 4 stycken kablar mellan servern och din ProCurve?

Jag får samma upload PER IP. Servern har 4 nätverkskort. Man får inte låta någon bandbredd gå till spillo.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Usch va mycke grafiskt

T3 100/100
Internet - Server - "Edit:2x"Trådlöst - 2st Stationära / 2st Bärbara (wifi)
Internet - Server - Spelburk (2x100, men ska byta ett nätverkskort i servern för å få 1000) - "Edit:detta är nu gjort"
Internet - Server - Ip telefoni
Internet - Server - 1st gästdator (100)
Mer ska upp, samt GB switch ska inhandlas

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Nätverket här hemma (:

Permalänk
Medlem

Sådär ser nätverket ut här hemma. Har en Airport Extreme V3 som inte stöder dual band därav D-linken 655:an. D-linken sitter som router och Airporten agerar endast accesspunkt.

Prestandan har jag inte kollat internt då det inte sitter några klienter på tråd. Bredbandskollen ger dock mellan 80-95Mbit/s beroende på vart man är i lägenheten.

För den som är intresserad finns det bilder på:
Minhembio.com - Hemma hos dadion - Lägenheten

Visa signatur

Laptop: 13" MacBook Pro 2,53GHz, 4 GB RAM, 250 GB HDD
HTPC: Mac Mini 2,26 GHz, 2 GB RAM, 160 GB + 2x1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Vad klarar routern som max? Ligger processorlasten på 100% hela tiden eller?

Bandbreddsmässigt varierar det helt på prototkoll. Torrent får den att krokna helt men med ftp kan jag i alla fall komma upp i max 8MB/s åt båda hållen. Dock blir den så belastad att jag inte ens kan använda irc jag kör från den

Vid vanlig användning (surfning och liknande) belastas den inte alls. I skrivande stund har jag en load avarage på 0.00. Dock måste den bytas ut för den pallar inte riktigt trycket, speciellt inte om man kör med kryptering

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadion:

http://img.idioti.nu/images/network.jpg

Sådär ser nätverket ut här hemma. Har en Airport Extreme V3 som inte stöder dual band därav D-linken 655:an. D-linken sitter som router och Airporten agerar endast accesspunkt.

Prestandan har jag inte kollat internt då det inte sitter några klienter på tråd. Bredbandskollen ger dock mellan 80-95Mbit/s beroende på vart man är i lägenheten.

För den som är intresserad finns det bilder på:
Minhembio.com - Hemma hos dadion - Lägenheten

Här var det trådlöst.

Vad får du för hastighet till nätverksdiskarna (över nätverket då)?

Skrivet av Kuufukuji:

Bandbreddsmässigt varierar det helt på prototkoll. Torrent får den att krokna helt men med ftp kan jag i alla fall komma upp i max 8MB/s åt båda hållen. Dock blir den så belastad att jag inte ens kan använda irc jag kör från den

Vid vanlig användning (surfning och liknande) belastas den inte alls. I skrivande stund har jag en load avarage på 0.00. Dock måste den bytas ut för den pallar inte riktigt trycket, speciellt inte om man kör med kryptering

Hehe, är du säker på att en t.ex. DIR-615 inte skulle ge dig bättre prestanda?

Ifall man skulle bygga en egen router, vilken processorhastighet rekommenderas för gigabitnätverk (800-900mbit)?

Kul att se era nätverk,
GnomeN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Här var det trådlöst.

Vad får du för hastighet till nätverksdiskarna (över nätverket då)?

Kul att se era nätverk,
GnomeN.

Hehe ja det är mycket trådlöst. Orkade inte dra kablar överallt i lägenheten då jag fick se hur snabbt 5GHz trådlöst nätverk är.

Jag benchmarkade precis nätverksdiskarna bakom airporten och fick upp 7-8MB/s (55-65Mbit/s) vilket är fullt tillräckligt då alla datorerna gör "incremental backups" varje timme till disken.

Håller med att det roligt att se hur andra har valt att lägga upp sina nät hemma

Visa signatur

Laptop: 13" MacBook Pro 2,53GHz, 4 GB RAM, 250 GB HDD
HTPC: Mac Mini 2,26 GHz, 2 GB RAM, 160 GB + 2x1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vår familj är inga internet entusiaster tyvärr får ut ca 240 kb ner och 90 kb upp på min .25 lina

Permalänk
Avstängd

Virtuellt är underbart!

Här är min inte helt kompletta layout av mitt hemmanätverk:

https://docs.google.com/drawings/edit?id=1-hArF8hzuXKoiiJEoNY...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ja, lite knöligt, kan tyckas vara mycket, menmen ^^

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med motsatsen till coolt, men mer får man inte plats med i en etta!

*Edit* Modemet och routern sitter sammankopplade med en 0.3m nätverkskabel, och Xbox'en med en 0.5m, ändå är det kablar överallt..

Permalänk
Medlem

Hoppla, det var visst en stor bild. Länk: Nätverk
Så här ser mitt nätverk ut! Det finns en del prylar som inte är utritade men det är bara ett knippe nätverkskameror...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Blir till att visa upp tre nätverksskisser tror jag allt:

Nuvarande hemma hos föräldrarna:
Får ut 6 Mbit ned och 0.6 Mbit upp utav vårat 6-8 Mbit ADSL ifrån Telia, inte helt rolig hastighet nej. Mellan Mac Pro och filserver kan jag komma upp i ~90 MiB/s vilket jag tycker är helt okej (har tagit bort link aggregationen i verkligheten).

Ska dock flytta snart och i väntan på att t.ex. net6501 kommer ut så kommer jag att köra på följande konfiguration:
BBB 100/10 Mbit, ej kopplat in och kollat vad jag får för hastighet. Interna hastigheten mellan Mac Pro och filservern kommer mest troligen vara oförändrad.

när net6501 väl kommit ut är tanken att det ska se ut som på kartan nedan där jag kan nyttja mitt BBB abonnemang fullt ut (100/5*10 Mbit) och använda WNDR3700 routern som en accesspunkt för både vanligt b/g och n nät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför routern inte är först är för att den inte klarar av att dela ut 100mbit till någon dator alls utan stryper runt 40-50mbit.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!