Danamics LMX Superleggera

Permalänk
Melding Plague

Danamics LMX Superleggera

Danska Danamics första satsning på att bygga processorkylning med flytande metall föll inte väl ut. Nu gör företaget ett nytt försök med LMX Superleggera. SweClockers har resultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Danskarna har lyckats men priset pffh.

Permalänk
Avstängd

Imponerande temperaturer, men jag tror faktiskt att en H50 med 2st BRA fläktar slår denna. Men om man totalt vägrar vattenkylning och har mycket pengar att lägga så kan detta nog vara intressant.

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant teknik,det kanske är dags att pensionera mitt gamla interna coolermaster aquagate mini R120 vattenpaket och satsa på ett sånt här istället och få bättre kylning:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Den var stor.
Hur bra fungerar den utan fläkt?

Permalänk

Rätt fräsig Behåller nog min Noctua NH12P ett litet tag till dock.

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt blås genom flänsarna?

De borde skickat med fläktar tjockare än de vanliga 25mm.

Jag saknar verkligen 38mm-fläktarna från gamla serverburkar från den goda tiden.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Coolt med flytande metall, lite annorlunda också. Men priset var lite väl dyrt tycker jag.

Permalänk
Medlem

synd att ni inte provade den ihop med några riktigt bra fläktar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Som allt nytt, dyrt, men vänta bara låt utvecklingen gå sin goda gång och en dag är det standard

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Riktigt Kool produkt. Det där med att den är högljudd kan nog enkelt fixas till genom ett fläktbyte, eller bara genom att kontrollera varvtalet via program. Kylaren kan nog hålla ungefär samma temperatur som NH-D14 och H50 vid samma varvtal, även om den skulle kunna varva på mer vid behov. Jag tycker inte att ett högt maxvarvtal ska ses som negativt, den behöver ju inte användas.

Sen undrar jag vad det är för metall? Den första metallen jag kommer att tänka på som är flytande vid rumstemperatur är kvicksilver, vilket inte vore något vidare ur miljösynpunkt.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hakuni:

Sen undrar jag vad det är för metall? Den första metallen jag kommer att tänka på som är flytande vid rumstemperatur är kvicksilver, vilket inte vore något vidare ur miljösynpunkt.

Enligt Danamics handlar det om NaK (vilket även står under specifikationerna i artikeln).
NaK - Wikipedia, the free encyclopedia

Verkar lite farligt..
"Quantities as small as one gram can be a fire or explosion risk."

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra test men jag saknar mätvärden med fläktstyrningen aktiverad.
Men är det verkligen så bra att ha en elektromagnetisk pump i en dator? Tänker främst på de mekaniska hårddiskarna.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Bra test men jag saknar mätvärden med fläktstyrningen aktiverad.

Dagens

Permalänk

Trevligt, men vilket jäkla slott!!

Permalänk
Medlem

Tycker ni borde provat den utan fläktarna och bara pumpen ikopplad...

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Den var stor.
Hur bra fungerar den utan fläkt?

Skrivet av yorii:

Tycker ni borde provat den utan fläktarna och bara pumpen ikopplad...

Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metall | NordicHardware

Edit: Bättre test för övrigt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Varför inte testa alla med samma fläktar för få riktiga prestanda på flänsen?
"Flänsen är bättre med än de övriga när den har en mer högvarvig fläkt" säger i princip inget om prestandan på denna fläns.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Så alltså Stor, dyr, dåligt byggt, och kyler lika bra som en h50 för 500 mer? lät schysst.

Permalänk
Medlem

Har man plats för det så visst... Men jag skulle nog välja en H50 över denna. Jämnförbara temps och hälften så stor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Försökte bara vara pedagogisk, högst dBA med högsta hastigheten men näst tystast med fläktstyrningen.
För det var väl OK att köra den med fläktstyrning eller har jag gjort bort mig?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Försökte bara vara pedagogisk, högst dBA med högsta hastigheten men näst tystast med fläktstyrningen.
För det var väl OK att köra den med fläktstyrning eller har jag gjort bort mig?

Problemet är att när temperaturerna ökar ökar fläkthastigheten, och eftersom moderkorten strävar efter en viss temperatur kommer alla förmodligen landa på i stort sett samma temperaturer. Möjligtvis om dom mätte dBA vid maxbelastning så man vet hur den kommer låta i praktiken.

Bäst vore väl som nån sa om dom testade med samma fläkt, en tyst bra referensfläkt av något slag

Permalänk
Skrivet av x1zt:

Varför inte testa alla med samma fläktar för få riktiga prestanda på flänsen?
"Flänsen är bättre med än de övriga när den har en mer högvarvig fläkt" säger i princip inget om prestandan på denna fläns.

Du har väldigt rätt i det du säger, man bör testa cpu kylare dels med medföljande fläktar och även med referensfläktar för att få en uppfattning om hur bra själva kylsysytemet fungerar. Detta är ju trots allt sweclockers, här moddas allt! Kanske kommer det ett mera utförligt test framöver.

Kanske har tillverkaren villkor typ, ni får bara publicera test med våra fläktar eller ngt. vem vet.

Permalänk
Medlem

Intetsägande test och fortfarande bara SPCR som kan göra vettiga och jämförbara recensioner.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit kul om fläkten snurrade långsammare så man verkligen såg skillnaden...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Avstängd

Kunde ni inte testat med olika fläktar till H50 och denna? vore ju kul att se skillnaden då. T ex tysta fläktar vs högpresterande fläktar i låg/högvarv

Permalänk
Skrivet av facedark:

Kunde ni inte testat med olika fläktar till H50 och denna? vore ju kul att se skillnaden då. T ex tysta fläktar vs högpresterande fläktar i låg/högvarv

Kolla detta testet, dom gör precis det du efterfrågar

Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metall | NordicHardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Enligt Danamics handlar det om NaK (vilket även står under specifikationerna i artikeln).
NaK - Wikipedia, the free encyclopedia

Verkar lite farligt..
"Quantities as small as one gram can be a fire or explosion risk."

Oj, läste inte tabellen så noga. Fanns inte med i själva brödtexten =P Låter inte så värst säkert, inget man ska slänga i pappersåtervinningen om den går sönder alltså Man kan dock köpa den med gott samvete, varken natrium eller kalium gör någon långsiktig miljöskada, de är bara väldigt reaktiva i renat tillstånd.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

h50 räcker gott å väl till mig, flytande metal får vänta en stund till, en h50 med flytande metal? hmm ?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Jag läste om det på wiki-sidan och det verkar riktigt farligt. Självantänder spontant i kontakt med luft och exploderar i kontakt med vatten är en mycket dålig kombination, hehe. Vore kul att veta hur mycket av metallen det finns i den.